Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Många av KW:s vänner och kollegor har betonat hur erfaren, klok och professionell KW var. Hur hon inte skulle låta sig luras av någon. Hur hon hade skinn på näsan och att hon hade jobbat i många farligare situationer under sin karriär.
Men nu undrar jag verkligen om detta stämmer.
KW måste rimligtvis ha gjort en ordentlig research om karln innan hon klev ombord. Alltså måste hon ha varit medveten om det (och kanske lite till?) angående hans sexliv och böjelser som vi flashbackare har fått veta först nu.
Ändå kliver hon ombord med mannen ensam och sätter sig i en totalberoende situation av honom.
Trots att han är allmänt känd som ”galen” och ”lättantändlig” - samt att han har ett gränsöverskridande sexualitet.
Hur tänker en ung kvinna då när hon gör detta val? Att hon – ensam – kan mota bort honom ifall han skulle bli jobbig under ytan? På vilket sätt skulle hon kunna ”tvinga honom” till något? Hon skulle ju inte kunna ens ta båten till vattenytan på egen maskin.
Jag tror inte att de flesta människor, inklusive KW, resonerar så. Alla människor har skelett i garderoben om man kollar upp dem och många, många människor har uppfattningar om saker (sex, politik o.s.v.) som andra människor finner mycket anmärkningsvärda.
Att ge sig ut på en planerad och kommunicerad båttur nära danmarkskusten - även med en "excentrisk" kapten - ter sig vid en riskbedömning som rena barnleken jämfört med att åka iväg som krigskorrespondent, besöka "fel" område i Köpenhamn eller Stockholm vid "fel" tidpunkt o.s.v.
...och har KW faktiskt jobbat i farliga situationer har hon ju troligen gjort riskbedömningen enligt ovan. Dessutom skulle det vara omöjligt att för journalister att få något vettigt att skriva om de inte tog risker ibland.
Det som ger fallet en "krydda" är snarast detta med "ubåt" och "uppfinnare". Hade han varit en taxichaufför i ett väletablerat taxibolag och det hade varit en taxi istället för en ubåt hade fallet fått betydligt mindre uppmärksamhet.
Om det är så att han dödat och styckat KW är min fundering inte hur hon tänkte - för det är ganska ointressant i det stora hela tycker jag - utan den stora frågan är ju hur
han tänkte...