2017-08-22, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Det faktum att polisen inte ännu kunnat slå fast att det är hon (det stod i DN-artikeln jag länkade. Det borde du minnas) och att det finns fler försvunna kvinnor i området.

Det som talar för att det är KW är närhet i tid och rum. (För tredje gången skriver jag det.)
I morgon får vi veta hur långt det räcker. Det är möjligt att det räcker hela linan ut. Kanske inte.

Rimligen är båda upplösningarna möjliga.

Du kan inte bara läsa DN. Expressen säger så här via Jens Möller:

Citat:
– Ingenting talar emot att det är Kim Wall som kan ha hittats, men vi vet ännu inte om det är hon, säger Jens Möller, chef på mordenheten vid Köpenhamnspolisen.
Vad som är rimligt att det är KW man hittat har jag gett dig två gånger men min fråga till dig var: vad är det talar emot att det är KW man hittat? Problem med läsförståelsen?
Citera
Medlem
Bergis kommer det andra flyta i land snart med och bergis kommer några barn lekande på stranden hitta det dvs huvudet 2 armar eller 2 fötter
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Han har ju med egna ord klartgjort hur en strippa RÖRT hans ubåt och att denna plats har ett uppenbart högt associationsvärde för honom då han förknippar den plats med ett för honom laddat möte med det motsatta könet. Det påminner om psykopater ala Ted Bundy som berättat hur man återvände till mordplatser o döda kroppar för att återuppleva mordet. Hans uppväxt, åtskild från sin mamma tillsammans med en pappa som aldrig gav utrymme för det emotionella behovet är den perfekta grogrunden för att senare i livet utveckla en psykisk störning. Något säger mig att han har svårt för känslomässiga relationer, i synnerhet med motsatta könet. Något ligger där o gror. En lust o en aggression som är för stark att tygla. En lust så stark att risken för att åka dit inte på vägar räcker för att tygla hans lustar. Glöm olyckor o andra bortförklaringar.
Citera
2017-08-22, 18:21
Medlem
Om kroppen nu är naken vart är då kläderna?
Citera
2017-08-22, 18:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag efterfrågar inte statistik, jag vill ha ett enda konkret fall på bordet.

Om det är KW som har hittats så bör en domstol rimligen anse att det är PM som har styckat kroppen innan den hamnade i vattnet. Han tillstår att det är han som dumpade(begravde) KW i havet.

Om PM påstår att endast han och KW var ombord från det att de lämnade hamnen tills PM begravde KW i havet, så borde det stå utom allt rimligt tvivel att det dels var PM som styckade kroppen men även att det var PM som dödade KW, eller?

Det beror om det går att utläsa från torson hur hon dödades och om hon blev mördad. Eftersom huvudet fattas (hon kan t ex ha dött av ett slag eller en strypning), så kanske dödsorsaken aldrig kan fastställas. Då hänger det på hur domstolen resonerar. Om han skulle påstå att hon t ex dött under frivilligt strypsex och det finns indikationer på att KW sysslat med sånt förut samt att man inte har en hals eller huvud att undersöka - ja, då blir det svårt att motbevisa det. Han fälls med all säkerhet för griftefrid. Vållande till annans död kan också vara något han fälls för om det t ex gäller strypsex. Däremot mord blir svårt om det inte skulle finnas teknisk bevisning. Nu hoppas jag ju att det finns bevis för det eller att åklagaren kan bygga upp ett så bra scenario att det tydligt framgår att PM medvetet dödat KW - för jag tror inte han är oskyldig och inte heller tror jag att hon dog under frivilligt strypsex.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-08-22 kl. 18:25.
Citera
2017-08-22, 18:24
Medlem
Så det som fattas är 1 huvud, 2 armar, 2 ben, köäderna och äv kims mobil och väska de letar efter
Citera
2017-08-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Många av KW:s vänner och kollegor har betonat hur erfaren, klok och professionell KW var. Hur hon inte skulle låta sig luras av någon. Hur hon hade skinn på näsan och att hon hade jobbat i många farligare situationer under sin karriär.

Men nu undrar jag verkligen om detta stämmer.

KW måste rimligtvis ha gjort en ordentlig research om karln innan hon klev ombord. Alltså måste hon ha varit medveten om det (och kanske lite till?) angående hans sexliv och böjelser som vi flashbackare har fått veta först nu.

Ändå kliver hon ombord med mannen ensam och sätter sig i en totalberoende situation av honom.

Trots att han är allmänt känd som ”galen” och ”lättantändlig” - samt att han har ett gränsöverskridande sexualitet.

Hur tänker en ung kvinna då när hon gör detta val? Att hon – ensam – kan mota bort honom ifall han skulle bli jobbig under ytan? På vilket sätt skulle hon kunna ”tvinga honom” till något? Hon skulle ju inte kunna ens ta båten till vattenytan på egen maskin.

Håller med dig. Dessutom är det ofta så att många "skjutjärnsjournalister" - och gärna kvinnliga - oförsiktiga på gränsen till dumdristiga. Att göra riskkalkyler hör sällan till deras personlighet och de blir ibland naiva i deras människosyn. Allt för storyn.
Nu är det ju så att även om hon gjort researchen så är det inte säkert att hon värderat att ett så sjukt scenario skulle inträffa, särskilt inte när så och dragit de slutsatserna av hans personlighet många visste att hon skulle göra reportaget och såg dem lämna kajen. Möjligen att hon kalkylerat med risken att något kunde hända ubåten, men knappast att hon skulle bli styckad och dumpad i havet av dess förare oavsett hur udda han verkar.
Men här gick det uppenbart fel.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-08-22 kl. 18:31.
Citera
2017-08-22, 18:26
Avslutad
Citat:
Många av KW:s vänner och kollegor har betonat hur erfaren, klok och professionell KW var. Hur hon inte skulle låta sig luras av någon. Hur hon hade skinn på näsan och att hon hade jobbat i många farligare situationer under sin karriär.

KW måste rimligtvis ha gjort en ordentlig research om karln innan hon klev ombord. Alltså måste hon ha varit medveten om det (och kanske lite till?) angående hans sexliv och böjelser som vi flashbackare har fått veta först nu.

Ändå kliver hon ombord med mannen ensam och sätter sig i en totalberoende situation av honom.

Trots att han är allmänt känd som ”galen” och ”lättantändlig” - samt att han har ett gränsöverskridande sexualitet.

Hur tänker en ung kvinna då när hon gör detta val? Att hon – ensam – kan mota bort honom ifall han skulle bli jobbig under ytan? På vilket sätt skulle hon kunna ”tvinga honom” till något? Hon skulle ju inte kunna ens ta båten till vattenytan på egen maskin.

Så var skulle de uppgifterna ha funnits?
Det var väl inte de som var av intresse för reportaget om "geniet".
Det första man tänker på är väl inte folks ev pervertioner, om det handlar om teknik och U-båtar.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Har det kunnat konstateras om Madsen dök med båten eller inte?
Citera
Medlem
Citat:

Jag tror inte att de flesta människor, inklusive KW, resonerar så. Alla människor har skelett i garderoben om man kollar upp dem och många, många människor har uppfattningar om saker (sex, politik o.s.v.) som andra människor finner mycket anmärkningsvärda.

Att ge sig ut på en planerad och kommunicerad båttur nära danmarkskusten - även med en "excentrisk" kapten - ter sig vid en riskbedömning som rena barnleken jämfört med att åka iväg som krigskorrespondent, besöka "fel" område i Köpenhamn eller Stockholm vid "fel" tidpunkt o.s.v.

...och har KW faktiskt jobbat i farliga situationer har hon ju troligen gjort riskbedömningen enligt ovan. Dessutom skulle det vara omöjligt att för journalister att få något vettigt att skriva om de inte tog risker ibland.

Det som ger fallet en "krydda" är snarast detta med "ubåt" och "uppfinnare". Hade han varit en taxichaufför i ett väletablerat taxibolag och det hade varit en taxi istället för en ubåt hade fallet fått betydligt mindre uppmärksamhet.

Om det är så att han dödat och styckat KW är min fundering inte hur hon tänkte - för det är ganska ointressant i det stora hela tycker jag - utan den stora frågan är ju hur han tänkte...
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Här har ni artikeln om PM i original. Kusligt med den rödhåriga kvinnan i vattentanken, liknar lite KW!

http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170816/281560880901394

Bilden finns även på AB, går inte att länka...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OMrxl/peter-madsens-vilda-liv/promo

Här finns en jäkla massa bilder på vad PM och hans kompisar i gruppen Half Machine pysslade med! Ganska pervers konst. Skulle inte förvåna mig om någon mer från gruppen är inblandad.

https://www.flickr.com/photos/liveartinstallations/albums
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, okej, då förstår jag. Jo, antagligen felcitering eftersom jag har argumenterat *mot* propelleridén just därför att sådana typiskt skapar krosskador utan fullständig lemlästning.

Självklart kan man dö i en propeller, självklart sker styckmord och självklart sker olyckor med påföljande irrationellt griftefridsbrott och självklart kan naturen själv dela upp en kropp ganska precis på de svaga punkter som brukar nyttjas vid styckning. Det jag vänder mig mot är alla "självklara" idéer som folk basunerar ut efter att de valt sin favorithypotes.
Sista meningen. Är lite grejen med detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in