2017-08-22, 17:22
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur skulle de kunna gräva vidare? Det är ju endast spekulationer att det skulle vara något annat, men det saknas påtagligt bevis.

Jag tror många vänder sig mot att en fullkomligt hårresande bortförklaring full med luckor från den åtalade får anses vara sanning, om ingen kan bevisa motsatsen. Lite för bekvämt? Finns det ens någon åklagare i det här systemet som kan smula sönder skitsnacket? Annars kan man ju aldrig få fast någon, inte ens om de blir påkomna med kanylen i låret. Eller: "Jag skakade hand med en man som använder testokräm men som inte tvättat händerna" - motbevisa det den som kan!

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Så kommer det att bli! Björgen är en större fuskare än Johaug.. Den bäste får hållas..prinsar och prinsessor sätts dit.. Var likadant kring Lance Armstrong.. hjälpryttarna skulle sättas dit medans kungen skulle försvaras

Likaså Usain Bolt.. lagkamrater sätts dit på löpande band medans den störste skall hållas..

Likaså inom skidåkningen..prinsen Sundby sätts dit medans kungen Northug går fri..

Bra jämförelse!

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ju nu, om någonsin, man förväntar sig att hon stämmer läkaren. Han är tämligen säkert försäkrad mot felbehandlingar, annars tar nog förbundet skadan. Vore intressant att höra TJs svar på varför hon inte stämmer Bendiksen.

Bendiksen = Michele Ferrari? Eller "bara" en fullkomligt vårdslös galning? Hur som helst kan väl ingen idrottare samarbeta med honom längre?

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Är det bara jag som fortfarande inte tror en sekund på den uppdiktade historien om "läppsalva"?

Nej, det är typ en 15 år gammal ursäkt som luktar jävligt unket 2017. Efter det kom en period där alla idrottsmän som åkte fast hade använt kontaminerade kosttillskott. Nu för tiden är de "sjuka" och behöver "behandling" för att komma upp i "normala" nivåer.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2017-08-22 kl. 17:30.
Citera
2017-08-22, 17:34
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte läst domen.

Det vore intressant att se om det finns någon analys av clostebolmetaboliterna. Det är en självklarhet att man analyserar provet fullständigt och ser om bilden är förenlig med Johaugs version.

En annan sak som absolut borde studeras närmare, men det kanske inte är CAS uppgift, det är salvan. Att sälja en salva under samma namn fast med mycket olika innehåll i olika länder. De olika beståndsdelarna har dessutom namn som låter mycket lika (clostebol/clobetasol) men har motsatt (anabol/katabol) effekt. man måste också se om det finns något vetenskapligt belägg för att använda clostebol vid munsår (förmodligen inte). Att stryka steroidsalva nära munnen etc etc

Men CAS skulle mycket väl kunna pressa läkaren på om han anser anabola steroider bra mot munsår. Det tror jag inte han skulle kunna styrka. hans orimliga förklaring är ju dock att han inte kollar vad han ordinerar!! Jag tror han säger att apoteksbiträdet tipsade honom om att det var en bra salva!!

Min gissning är att salvan skulle kunna vara specialdesignad för att dölja doping, men för att säkert kunna säga det så måste man utreda situationen grundligt.
Senast redigerad av wwr 2017-08-22 kl. 17:42.
Citera
2017-08-22, 17:39
Medlem
Domen finns att läsa här: http://www.tas-cas.org/fileadmin/user_upload/Award_5015_internet.pdf
Citera
2017-08-22, 17:53
Medlem
Izkalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte läst domen.

Det vore intressant att se om det finns någon analys av clostebolmetaboliterna. Det är en självklarhet att man analyserar provet fullständigt och ser om bilden är förenlig med Johaugs version.

En annan sak som absolut borde studeras närmare, men det kanske inte är CAS uppgift, det är salvan. Att sälja salvan under samma namn fast med mycket olika innehåll i olika länder. De olika beståndsdelarna har dessutom namn som låter mycket lika (clostebol/clobetasol) men har motsatt (anabol/katabol) effekt. man måste också se om det finns något vetenskapligt belägg för att använda clostebol vid munsår (förmodligen inte). Att stryka steroidsalva nära munnen etc et

Men CAS skulle mycket väl kunna pressa läkaren på om han anser anabola steroider bra mot munsår. Det tror jag inte han skulle kunna styrka. hans orimliga förklaring är ju dock att han inte kollar vad han ordinerar!!

Min gissning är att salvan skulle kunna vara specialdesignad för att dölja doping, men fär att säga det så måste man utreda situationen grundligt.

Hur var det, var det bara i Italien som den här versionen av salvan såldes? Jag minns att jag för några månader sedan nämnde och tänkte tanken att det kanske till och med är därför man väljer att åka hit varje sommar under uppbyggnadsträningen. Väl där kan man alltid köpa en salva och spara ett färskt kvitto utifall det senare skulle komma fram att någon åker fast i ett test. Alla norska damer verkar ju ha munsår så det funkar bra som ursäkt. Behöver ju inte vara landslagsläkaren som går in och handlar tuben heller, kan ju vara vem som helst. Tycker därför det varit helt sjukt att man har hållit på och pratat om det här med inköp och kvitto och haft med det i den rättsliga prövningen. Vad bevisar egentligen det, om man nu skulle ha köpt en tub salva? Om något vore det ju bara logiskt att göra det OM man nu skulle syssla med medveten clostebol-doping (vilket jag f.ö. tror är fallet). Varför bara prata om efterhandskonstruktion, och inte planering?
Citera
2017-08-22, 17:54
Medlem
Tack Cas! Hade varit tidernas jävla skandal om dom låtit horungen komma undan med uppenbar doping. Hoppas hela jävla svts sportredaktion sätter i halsen och dör nu!
Citera
2017-08-22, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Blev du nöjd med 18 månader eller hur var det? Ingen av de 300 domare skule rösta under 2 år? CAS skulle ju lägga ner?

Jag fick mina 18-24 månader😊 De senaste 3 dygnen kunde du ägnat åt något annat än att försöka övertyga andra att det minsann skulle bli ett minimalt straff. Du var så övertygad im detta att det var nästan skrämmande😉.. och sabrering av skumpan fick du också avboka..
Citera
2017-08-22, 17:57
Medlem
18 eller 24 månader kvittar egentligen, skidsäsong är ändå över när får börja tävla.
12 var ju minimum, 14 månader ett lindrigt straff, 18 månader helt okej.
Citera
2017-08-22, 18:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Hur var det, var det bara i Italien som den här versionen av salvan såldes? Jag minns att jag för några månader sedan nämnde och tänkte tanken att det kanske till och med är därför man väljer att åka hit varje sommar under uppbyggnadsträningen. Väl där kan man alltid köpa en salva och spara ett färskt kvitto utifall det senare skulle komma fram att någon åker fast i ett test. Alla norska damer verkar ju ha munsår så det funkar bra som ursäkt. Behöver ju inte vara landslagsläkaren som går in och handlar tuben heller, kan ju vara vem som helst. Tycker därför det varit helt sjukt att man har hållit på och pratat om det här med inköp och kvitto och haft med det i den rättsliga prövningen. Vad bevisar egentligen det, om man nu skulle ha köpt en tub salva? Om något vore det ju bara logiskt att göra det OM man nu skulle syssla med medveten clostebol-doping (vilket jag f.ö. tror är fallet). Varför bara prata om efterhandskonstruktion, och inte planering?
Exakt i vilka länder salvan säljs med vilka beståndsdelar borde ju utredas. Men som sagt, i italien går det ju att få tag på den variant som kan användas för att maskera doping. Visst kan det vara så att man köper en tub på hösten eftersom "man vet aldrig när den kan komma till användning".

Jag kan ju inte bevisa det, men det skulle kunna vara så illa att FB i god tid fått veta när prov kommer att tas. En tid innan provet skall tas så ber han att TJ kissar ett prov som han själv har möjlighet att analysera. Då inser man kanske att TJs långtidsmetaboliter inte har gått fullt ur kroppen och man måste göra något åt situationen. Då köper FB salvan, ber TJ använda den och ev. ta en halv tablett clostebol för att säkert få in korttidsmetaboliter i provet.

Men det är som sagt ren spekulation av mig. Men det skulle förklara varför han påstår sig ha ett kvitto.
Senast redigerad av wwr 2017-08-22 kl. 18:26.
Citera
2017-08-22, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag tror många vänder sig mot att en fullkomligt hårresande bortförklaring full med luckor från den åtalade får anses vara sanning, om ingen kan bevisa motsatsen. Lite för bekvämt? Finns det ens någon åklagare i det här systemet som kan smula sönder skitsnacket? Annars kan man ju aldrig få fast någon, inte ens om de blir påkomna med kanylen i låret. Eller: "Jag skakade hand med en man som använder testokräm men som inte tvättat händerna" - motbevisa det den som kan!.

Om utövaren lämnar ett prov med högre värden stärks möjligheten att utreda annat. Väl där går det att smula sönder amsagor.
Citera
2017-08-22, 18:11
Medlem
Newcastle76s avatar
Johaug som tog läppsalva stängs av i 2 år. Castor Semenya som är en svart man kan fortsätta tävla med damer inom friidrotten...
Citera
2017-08-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jag fick mina 18-24 månader😊 De senaste 3 dygnen kunde du ägnat åt något annat än att försöka övertyga andra att det minsann skulle bli ett minimalt straff. Du var så övertygad im detta att det var nästan skrämmande😉.. och sabrering av skumpan fick du också avboka..

Nej det blev 18, inte 24. Du var tvärsäker på att samtliga 300 domare i CAS skulle ge minst 2 år. Det blev 18, det betyder att domarna tog hänsyn till läkarmisstaget ändå trots att du och din aspergerdiagnos hävdade att hon hade 100% ansvar.

Det blir sabrering och skumpa ändå, för att dagen till ära fira att du hade fel, på nästan samtliga punkter.
Citera
2017-08-22, 18:15
Medlem
Skrämmande reaktioner från Norge. Att norska landslagsledningen talar om att ge Johaug allt stöd de kan är ju helt skandalöst. Sedan tar man, som flera varit inne på, varje chans att bagatellisera dopingbrottet. Hon har inte dömts för användning av någon läppsalva, hon har dömts för att hennes dopingprov innehöll anabola steroider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in