2017-08-22, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Jag känner att jag måste kommentera detta eftersom jag har väldigt bra koll på detta fall. Ludmila var unik på det viset att hon var en ös-idrottare som verkligen vann det svenska folket kärlek. Hon drabbades av bröstcancer och gjorde 1999 comeback på DN-galan när hon fortfarande gick på cellgifter. Hon vann loppet och hela sverige grät av glädje med den olympiska mästarinnan från 1996. Hon vann alla priser på idrottsgalan och var faktiskt extremt populär. Hon kastade bort ett mycket högt marknadsvärde genom sin dopning i slutet av sin karriär och många ställde sig frågan hur hon kunde kasta bort den position hon tillskansat sig på en obskyr bobsatsning.
Då jag hade stort intresse i saken och ett klart minne av det hela vill jag med detta inlägg intyga att hennes person var mycket omtyckt och uppskattad i Sverige. Går överhuvudtaget inte att jämföra med Aregawi eller Bahta eller andra idrottare som blivit svenskar. Kommer ihåg när Ludmila fick en skada i sätesmuskeln och hon berättade att hon fått en skada i "Rompan" . Det blev uppmärksammat och folk gick därefter och sa Rompan i alla möjliga sammanhang. Riktigt synd faktiskt att det blev som det blev. Hon var sympatiskt tyckte jag.

Ludmila Leonova var inte folkkär på ett genuint sätt. Så är det bara. Sedan är det en helt annan sak att hon var sympatisk, men icke desto mindre hade hon en tidigare dopningsavstängning som belastade henne. Det slog dubbelt tillbaka.
Citera
2017-08-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Ellers er det jo fint å få bekreftet at jeg har helt rett når jeg bedømmer svensker og finner som usympatiske svin.
Håper de norske løperne boikotter alle store konkurranser denne sesongen, så korrupte FIS ikke får noen inntekter derifra.

Haha, ja nu kommer sanningen fram. Du menar att Norge står över rättvisan för att de har köpt sporten?

Måste säga att det är ytterst tillfredsställande att två av Norges bästa skidåkare för evigt är stämplade som fuskare. Nu återstår bara att få Björgens hästedoser av astmamedicin rättmätigt stämplade som det dopingpreparat det är. Det kommer nog att kräva ytterligare några år av forskning och empiriska resultat, och vid det laget har astma-Björgen slutat. Men historien kommer att döma även henne hårt.
Citera
2017-08-22, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Var orolig att de skulle gulla med Norge och inte ge ett särskilt mycket hårdare straff. På det sättet är det väl bra, även om jag inte förstår varför det inte blev 24 månader.

Jag kan inte låta bli att småle när jag läser att Johaug är helt förbluffad, "jag har gjort allting rätt" är så otroligt komiskt. Och om den enda som har gjort någonting fel nu är läkaren, varför är inte Johaug arg på honom?

Fullkomligt vidrigt att läsa lagkamraternas och landslagsledningens försvar av Johaug såhär efteråt. Förbluffande att ingen säger att jo, det var faktiskt ganska dumt och slarvigt gjort, och att straffet trots allt faktiskt är ganska rättvist.

I det fd östtyska landslaget var det också granithård sammanhållning.. det kännetecknar nationalismen..

Skulle någon ha en annan åsikt så kanske allt krackelerar och då kommer det ut en ännu större skandal.. vilket ingen tjänar på.. således håller man samman i kriser..
Citera
2017-08-22, 14:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det där var innan FIS kom ut med sina 16-20 månader.. CAS-domarna behövde inte vara så hårda..Man kunde lita på den gamla rasute..vilket jag påtalat länge nu.. det är skillnad på ADN och CAS.. det var många här som drogs med i vindarna från norsk media..men CAS är något annat..

Du trodde själv på en helt anna dom..så du drogs också med..

Jag trodde på 14 månader utifrån att jag inte trodde på systemet. Jag har dock inte Raustes position inom sporten så jag har ingen anledning att ifrågasättas. Han hade tvärfel och skulle för övrigt hållit sig borta från att alls kommentera.
Citera
2017-08-22, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Haha, ja nu kommer sanningen fram. Du menar att Norge står över rättvisan för att de har köpt sporten?

Måste säga att det är ytterst tillfredsställande att två av Norges bästa skidåkare för evigt är stämplade som fuskare. Nu återstår bara att få Björgens hästedoser av astmamedicin rättmätigt stämplade som det dopingpreparat det är. Det kommer nog att kräva ytterligare några år av forskning och empiriska resultat, och vid det laget har astma-Björgen slutat. Men historien kommer att döma även henne hårt.

Så kommer det att bli! Björgen är en större fuskare än Johaug.. Den bäste får hållas..prinsar och prinsessor sätts dit.. Var likadant kring Lance Armstrong.. hjälpryttarna skulle sättas dit medans kungen skulle försvaras

Likaså Usain Bolt.. lagkamrater sätts dit på löpande band medans den störste skall hållas..

Likaså inom skidåkningen..prinsen Sundby sätts dit medans kungen Northug går fri..
Citera
2017-08-22, 14:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ludmila Narozhvilenko vann Jerringpriset som röstas fram av svenska folket, ja förut var det en helt okej omröstning till skillnad från nu. Vann t.o.m två gånger. Tycker det är en rätt bra jämförelse, även om jag aldrig tog henne till MITT hjärta.

Men vi kan ta Linda Haglund, riktigt stor stjärna, en av 56-orna, som togs för doping som 25-åring, och hon behandlades inte riktigt på samma sätt som gullungen Therese.

Vette fan du (Wiki):

Citat:
Haglund stängdes därefter av från allt tävlande i ett och ett halvt år. Haglund frikändes av Svenska friidrottsförbundet men inte av internationella friidrottsförbundet (IAAF). I ett försök att rentvå sig från dopningdomen förde hon och friidrottsförbundets ordförande Hans Holmér hennes talan i Kingston, Jamaica, inför 19 internationella friidrottsdelegater. Efter avstängningen lyckades Haglund inte komma tillbaka och 1984 slutade hon tävla.

Lite som om skidførbundet i Norge skulle mørka och avdramatiskera och att idrottspresidenten skulle førsvara henne... Før att dra aktuell paralell.
Citera
2017-08-22, 14:22
Medlem
mjukmjukares avatar
Är det inte läge att bojkotta denna pseudohändelse?
Vi engagerar oss för att Johaug är jättesöt och snygg och möjligen också för att hon kommer från Norge.
Hade hon, som någon sa, sett ut som en Bulgarisk Traktor och också kommit från Bulgarien hade vi inte ens vetat om detta.

Nu har Norge fått sina 15 minuter.

Nuff.

´
Citera
2017-08-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ludmila Leonova var inte folkkär på ett genuint sätt. Så är det bara. Sedan är det en helt annan sak att hon var sympatisk, men icke desto mindre hade hon en tidigare dopningsavstängning som belastade henne. Det slog dubbelt tillbaka.

Ok då har jag faktiskt ingenting att komma med i diskussionen om "det bara är så". Hur ska jag kunna svara på det? "Jo det var hon, så är det bara"

Absolut fick hon sin gamla dom emot sig men den var inte alls närvarande innan, dvs den period jag helt felaktigt anser att hon var mycket folkkär. I stället för att visa min okunskap i huruvida hon var folkkär på riktigt så släpper jag det.

Dock håller jag med om att RGB och Peder inte är folkkära. De fick Jerringpriset som en facebook-produkt. Sedan att säga att Ludmila inte är folkkär som Johaug, det kanske stämmer men vilka idrottare är det? Björgen, Kalla, Kluft, och Johan Olsson möjligtvis. Jag hävdar att Ludmila var minst på samma nivå som Sanna Kallur, Stefan Holm, Christian Olsson och liknande. Om inte ännu mer omtyckt som jag kommer ihåg det. Hon var extremt fýsiskt talangfull och hjade en framtoning av en öststatsidrottare som tagit ett framgångsrikt steg mot väst och lyckats lura sin dödliga sjukdom på ett spektakulärt sätt. Jag ryser när jag tänker på hennes seger på DN-galan. Jag var på fest men den stannade av när tvn slogs på för att alla ville se ludmilas comeback. Hon vann och folk fick tårar i ögonen av glädje. Ett magiskt ögonblick var det! Årets största idrottsögonblick starkt förknippad med människan Ludmila. Men det är bara mitt svammel, kommer ju enligt uppgift ihåg helt fel.
Citera
2017-08-22, 14:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Vette fan du (Wiki):

Lite som om skidførbundet i Norge skulle mørka och avdramatiskera och att idrottspresidenten skulle førsvara henne... Før att dra aktuell paralell.
Ja, mitt minne svek mig, du har helt rätt, man får erkänna sina misstag. Det är istället ett parallellfall till detta, dock från 1981, kanske behöver Norge några år för att se att Johaug faktiskt dopade sig. Tror inte det är många som längre tror på Haglunds pillerburksförväxling som hon skyllde på Pertti Helin.
Citera
2017-08-22, 14:27
Medlem
Flying.Swines avatar
Cyklisten Contador blev avstängd 24 månader för doping när han, enligt egen utsago, åt en bit kött som innehöll det dopingsklassade medel som Johaug också fick i sig.

Contador fick 24 månader för samma preparat som Johaug och i 260 (TVÅHUNDRASEXTIO) gånger LÄGRE mängd än Johaug. Både skyllde på "misstag" som inte berott på dom själva.

Contador (och Spanien) accepterade straffet, bet ihop och gick vidare. Johaug (och hela Norge) vägrar erkänna ansvar och förstå varför och skyller hellre på "all hatar Norge" och "jävla Sverige och Finland".

Två allvarliga dopningsfall nu på två toppidrottare i Norge, Sundby och Johaug, samt mycket tveksam (dopnings)kultur i Norge med bland annat avancerade och utbredda astmamedicin "centraler". Varför är inte Norge avstängt som Ryssland, att det är statsdoping råder ju inga tvivel om, de döljer ju inte ens hur stolta de är över sina fuskmetoder.
Citera
2017-08-22, 14:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Björgen som person kan väl aldrig dömas av "historien". Hon har bara följt gällande regler (så vitt vi vet).
Sedan är reglerna galna, men det är en annan fråga.
Citera
2017-08-22, 14:32
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Johaugs tårar ger jag inte mycket för.

När hennes ex-pojkvän Sten Anders tillika broder till Astrid Uhrenholdt Jacobsen tog självmord under vinter-os 2014 grät hon ingenting. Hon gjorde dessutom ett bra os.

Än idag är det ett mysterium varför Sten Anders tog livet av sig. Men när Johaug gör slut med honom någon vecka innan han begår självmord så förstår väl vem som helst att det bidragit.

Nej, denna tjej ger jag inte mycket för. Iskall på riktigt men emotionell utåt sett.
+ 1

Liten tvil om at TJs brudd i alle fall var med å vippe ham over kanten til selvmord.
Synes å huske at ryktet sa han skjøt seg.

Sten Anders Uhrenholdt Jacobsen var nyutdannet jurist og arbeidet som advokatfullmektig i et av Oslos større advokatbyråer. TJ forholdt seg som du sier helt iskald.

Selv møtte jeg TJ på T-banen i Oslo noen måneder før selvmordet - det var noe med TJs selvsentrerte "utstråling" som jeg reagerte negativt på.

I likhet med mange andre konstaterer jeg at TJ i dag ikke gjør stort annet enn å gi kraftig uttrykk for at hun er urettferdig behandlet. Utøverens personlige ansvar for hva hun inntar/smører på seg, gjelder altså alle andre, men ikke TJ.

Og da lar jeg ligge at hele historien til TJ og legen Bendiksen er svært vanskelig å tro på.
Senast redigerad av Vossevangen 2017-08-22 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in