2017-08-22, 17:27
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Barnen vill stanna i Sverige.

Afghanistan är inte säkert.

Enligt en här på FB är Venezuela osäkrare än Afghanistan ska vi erbjuda alla i Venezuela och Sydafrika skydd? Venezuela och Sydafrika är inte säkert.

Citat:
Var ett inslag på TV4-Nyheterna igår om hur farligt Afghanistan är. Att hela 3500 har mördats där under 2016 vilket jag tyckte var en relativt låg siffra så jag började ta fram lite statistik över dödligt våld under 2016 i världen.

Sverige=0,0012%
Afghanistan=0,01%
Kapstaden, Sydafrika=0,066%
Venezuela=0,089%
Caracas, Venezuela=0,12%

Det är alltså "bara" 10 ggr farligare att befinna sig i Afghanistan än Sverige medan det är 100 ggr farligare att befinna sig i Caracas än Sverige. Jag har varit i Kapstaden och var inte rädd där trots att statistiken visar att det är nästan 7 ggr farligare där än i Afghanistan.
Citera
2017-08-22, 17:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Här är en utskrift av TILLSTÅNDET, som i den version jag tagit del av INTE är undertecknat:

Och här är den inscannade versionen: Sida 1 och sida 2 (den som saknar underskrift)

/Provokatör
Kort fråga. Får man stå som ansvarig för en demonstration som minderårig?
Citera
2017-08-22, 17:35
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jag hittar inget som motsäger det i Ordningslagen, men jag kanske läser slarvigt. Nu vet vi ju att andra bestämmelser gäller för vår nya adel, vilket blivit tydligt och uppenbart de senaste veckorna.
Citera
2017-08-22, 17:40
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon

Den här killen har. Han verkar tycka det är ganska fridfullt. https://www.youtube.com/watch?v=yRc36gzBPy0

I detta klipp ser han inte lika glad ut. https://www.youtube.com/watch?v=6x40dt4GuJQ&t
Citera
2017-08-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Och samtidigt tar man in flyktingbåten Ocean Gala och använder den som förvar och börja fylla på typ 5-000 pers per gång - på 5 eller 6 resor är landet fri från denna afghan pesten som har drabbat landet. Mammorna och andra som inte gillar det kan ta plats på båten också för en lycklig resa mot Afghanistan.

Utvisning av EN åt gången som dessutom inte verkställs är slöseri med resurser.
I princip delar jag din uppfattning, men Afghanistan saknar naturliga hamnar som pråmar av denna storlek kan angöra utan risk för allvarliga grundstötningar.
Citera
2017-08-22, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
I detta klipp ser han inte lika glad ut. https://www.youtube.com/watch?v=6x40dt4GuJQ&t

Ungefär vad som händer varje vecka i Europa. Europa är inte säkert, skicka hem dem.
Citera
2017-08-22, 18:02
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Samma tanke slog mig men då jag läste någonstans att man helst ska vara myndig så har jag inte rotat fram tillämpligt lagrum.

Jag tror alltså utan att veta att det inte är ett absolut krav utan det finns förmodligen ett visst tolkningsutrymme för tillståndsgivande myndighet att göra bedömningar i från fall till fall.

Någon annan har säkert bättre koll, men det är inte utan att jag kan konstatera att man från polis, socialtjänst och Stockholms stad har varit både generösa och haft en snabb och flexibel ärendehantering just vad det gäller tillståndsgivning till afghaner. Man har brutit mot högtalarförbud, spontana demonstrationståg, överskridande efter tillståndsgivna klockslag, brott mot affischeringsförbud, otillåten livsmedelshantering, rökning, minderåriga som sover under bar himmel etc. etc. etc.

/Provokatör
Citera
2017-08-22, 18:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Var ett inslag på TV4-Nyheterna igår om hur farligt Afghanistan är. Att hela 3500 har mördats där under 2016 vilket jag tyckte var en relativt låg siffra så jag började ta fram lite statistik över dödligt våld under 2016 i världen.

Sverige=0,0012%
Afghanistan=0,01%
Kapstaden, Sydafrika=0,066%
Venezuela=0,089%
Caracas, Venezuela=0,12%

Det är alltså "bara" 10 ggr farligare att befinna sig i Afghanistan än Sverige medan det är 100 ggr farligare att befinna sig i Caracas än Sverige. Jag har varit i Kapstaden och var inte rädd där trots att statistiken visar att det är nästan 7 ggr farligare där än i Afghanistan.

Blir ju sugen på att ställa mig på medborgarplatsen med plakat "Stoppa utvisningarna till Venezuela"
Lite missvisande då du plockat ut enskilda städer och sedan jämför dessa med Afghanistan som land. Jag tror inte att Venezuela skulle vara mer "farligt" om du tog fram mordstatistik på landet som helhet. Vad gäller Afghanistan dog över 3 500 personer civilpersoner i olika attentat/strider, nästan 1 000 av dessa var barn. hur många som mördades utöver det vet vi nog inte då rättsväsendet inte är speciellt välfungerande.

I dina siffror glömmer du också de som dödats i militära strider. 2015 uppgick den summan till runt 6 500.

Utöver det har vi tusentals skadade. Siffrorna är osäkra då det säkerligen även dödades/skadades en del inom talibankontrollerade områden, en del av detta når sannolikt aldrig officiell statistik.

Med detta inte sagt att afghanerna skulle ha asylskäl, som Migrationsverket påpekar är vissa provinser säkrare än andra men vi ska heller inte förespegla att landet skulle vara säkrare än det egentligen är.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-08-22 kl. 18:22.
Citera
2017-08-22, 18:03
Medlem
substitutes avatar
Samma känsla, samma besvikelse varje gång. Här trodde man att regeringen och polisen skulle visa musklerna, köra ut parasiterna men icke. Samma känsla när man väntade på svetsarns presskonferans efter alliansen hot om misstroendevotum. Luften går ur en - ballongen sprack inte. Svetsarn är poppis och hazarerna är kvar. När man nu fått lönespecen och skatten visar - 10000 så måste det bara betyda två saker. Antingen bor jag i världens bästa land, med suverän sjukvård, en poliskår som kan skydda mig och min familj, dygnet runt, ett socialt skyddsnät som är till för oss alla. Eller så har jag blivit riktigt, riktigt lurad.
Senast redigerad av substitute 2017-08-22 kl. 18:05.
Citera
2017-08-22, 18:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Samma tanke slog mig men då jag läste någonstans att man helst ska vara myndig så har jag inte rotat fram tillämpligt lagrum.

Jag tror alltså utan att veta att det inte är ett absolut krav utan det finns förmodligen ett visst tolkningsutrymme för tillståndsgivande myndighet att göra bedömningar i från fall till fall.

Någon annan har säkert bättre koll, men det är inte utan att jag kan konstatera att man från polis, socialtjänst och Stockholms stad har varit både generösa och haft en snabb och flexibel ärendehantering just vad det gäller tillståndsgivning till afghaner. Man har brutit mot högtalarförbud, spontana demonstrationståg, överskridande efter tillståndsgivna klockslag, brott mot affischeringsförbud, otillåten livsmedelshantering, rökning, minderåriga som sover under bar himmel etc. etc. etc.

/Provokatör

Det är precis det här jag menar. Andra regler gäller för dem. Sådant eroderar tron på myndigheter och gemensamhetssverige jävligt fort. Men det kanske är det som är meningen? Att härda oss?

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Samma känsla, samma besvikelse varje gång. Här trodde man att regeringen och polisen skulle visa musklerna, köra ut parasiterna men icke. Samma känsla när man väntade på svetsarns presskonferans efter alliansen hot om misstroendevotum. Luften går ur en - ballongen sprack inte. Svetsarn är poppis och hazarerna är kvar. När man nu fått lönespecen och skatten visar - 10000 så måste det bara betyda två saker. Antingen bor jag i världens bästa land, med suverän sjukvård, en poliskår som kan skydda mig och min familj, dygnet runt, ett socialt skyddsnät som är till för oss alla. Eller så har jag blivit riktigt, riktigt lurad.

Du har blivit lurad.
Citera
2017-08-22, 18:48
Medlem
Huruvida afghanerna skall skickas någonstans och i så fall vart : Det kan mycket väl
vara (livs)farligt i Afghanistan, fast kanske inte för alla precis överallt. Å andra sidan
har president Trump just denna dag uttryckt en vilja att skicka ytterligare amerikaner
dit, några tusen i vart fall. Det går alltså att skicka dit människor men inte under vilka
förutsättningar som helst. Att vara beväpnad till tänderna lär förbättra möjligheten att
överleva.

Eller kanske ett jobb på den amerikanska militärbasen nnanför stängsel och murar ?
Citera
2017-08-22, 18:50
Moderator
Tinuviels avatar
Då är bidragskarusellen igång.

Som känt från andra trådar har det Muslimska Brödraskapet i Sverige bildat diverse förbund och föreningar (SUM, Ibn Rushd etc) där samma lilla klick av personer återkommer som anställda eller styrelsemedlemmar - allt för att mjölka bidrag.

Nu går Ung i Sverige samma väg. De säger sig nu ha bildat en styrelse:
https://twitter.com/nabizadehse/status/900030808743870464

Som av en händelse så är det i hög grad samma personer som sitter i styrelsen för bl a Ensamkommandes Riksförbund i Stockholm samt (vad jag bedömer) andra delföreningar i samma förbund.

Gissningsvis är bidragsansökan redan på väg.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-08-22 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in