2017-08-22, 17:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Tycker jag har läst det mesta men har ju .... trot eller ej ett liv oxå var någonstans, eller när i utredningen beslöt man sig för att nu jäklars är JB och DB misstänkta. För vilken del? Menar är de misstänkta för att utfört dådet, ja då borde de väl vara den högre graden. Är det medhjälp... den lägre graden.

Jag ser ju bara att förhören är just bara förhör tills en dag...vips så är de misstänkta
De har varit misstänkta sedan de häktades.
Eftersom misstankarna inte var tillräckligt starka så släpptes de ur häktet.
De är ändå fortsatt misstänkta.
Citera
2017-08-22, 17:51
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Man blir bara häktad om man utgör sk kollusionsfara eller att man skall fly och även misstanke graden avgör.

Vilken grad var de på dem.... varför min frågeställning var specifik
Citera
2017-08-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så han är den ultimate, avgörande sakkunnige i frågan?
Kan nog tycka att han snarare är väldigt bortom sitt ämbete när han talar om negativ bevisföring. Jag ser det snarare som väldigt förväntat - the battle of diatoms inför HovR.

För all del. Nu blir det upp till åklagaren att bevisa att han har fel, vilket kan bli svårt. Kan bli en akademisk diskussion i HR med rimliga tvivel som följd.
Citera
2017-08-22, 18:06
Medlem
Bewitcheds avatar
Hur var JM reaktion på domen... flugor surrar ju över skit men just denna dagen så hade jag allt önskat ... okej okej den lille psykopaten i mig gör sig påmind.... men 99.9 av er delar min önskan...
Citera
2017-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Man blir bara häktad om man utgör sk kollusionsfara eller att man skall fly och även misstanke graden avgör.

Vilken grad var de på dem.... varför min frågeställning var specifik

JJ häktad på sannolika 160217, DB o JB släpptes från resp anhållande samma dag.
Citera
2017-08-22, 18:13
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Tycker jag har läst det mesta men har ju .... trot eller ej ett liv oxå var någonstans, eller när i utredningen beslöt man sig för att nu jäklars är JB och DB misstänkta. För vilken del? Menar är de misstänkta för att utfört dådet, ja då borde de väl vara den högre graden. Är det medhjälp... den lägre graden.

Jag ser ju bara att förhören är just bara förhör tills en dag...vips så är de misstänkta

Det hände sig vid den tiden.... en mansperson hade hittats i vatten - avliden. Några stenvändare hade en dålig dag. Gruppkänsla och vi-tänkande fick ta överhanden. Initialt var det dock en (1) person som fattade beslut. Så är det alltid. Det började skymma - men så skingrades dimmorna - det hade gått ett år. Det skymde fortfarande, det gick mot kväll och mörker. Där är vi nu - två år senare. Att i efterhand, med bristfälliga, tekniska och personella verktyg bringa klarhet i vad som hänt / hände, lär bli ogjort.
Kanske....
Mot kvällen uppklarnande....
Citera
2017-08-22, 18:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Frågan är kanske när misstankarna hävs...

Men det sker kanske när åkl. kungör att ingen tillkommande information medger fortsatt misstanke?
Citera
2017-08-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Frågan är kanske när misstankarna hävs...

Men det sker kanske när åkl. kungör att ingen tillkommande information medger fortsatt misstanke?

Så här skriver ekuriren idag:
Nytt mål öppnas i drunkningsmordet
Polisen misstänker fortfarande att Johanna Möllers svärson var inblandad i drunkningsmordet.
Citera
2017-08-22, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag orkar inte lyssna på dina konstlade uppläxningar. Var god håll dem för dig själv i fortsättningen, tack. Du får hoppa på någon annan om du vill verka skärpt. Det är väl bra då om JB är ett minst lika stort monster som övriga. Kläm fram ett eget blaha blaha du, gärna med lite vackra bokstavskombinationer.
hahahaha. ifrågasätter jag nån av dina åsikter eller påståenden, inte håller med dig, så reagerar du som en jävla kärring.
JA. Jag anser att JB har samma potential som övriga misstänkta, ser inte minsta förmildrande och absolut inte via nåt könsrelaterat trams.
Citera
2017-08-22, 19:25
Medlem
Fan galen den där kärringen, hoppas att hon aldrig kommer ut 😦 Hämndbegäret blir nog bara större och större på kåken. Ingen inblandad går säker den dag porten öppnas för henne.
Citera
2017-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Polisen misstänker fortfarande att Johanna Möllers svärson var inblandad i drunkningsmordet.
OK, polisen utreder ett mord - tar de inte del av samma kunskapskälla, som Sten förklarar missförståndet i ?

Anders Sten är värd ytterligare uppmärksamhet.

Anders Sten till AB: Det har vi inte sagt. Det är deras tolkning. [Har han rådgjort med kollegerna före sitt uttalande ? Självklart kommer AB att intervjua dessa och chansen finns att en i övrigt korrekt rättegång förvandlas till ett medialt spektakel].

Ur domen sid 38: Henrik Druid har, om tingsrätten uppfattat honom korrekt, omvittnat bl.a. följande:….I Hjälmaren finns en stor mängd kiselalger, i vart fall under hela sommarhalvåret. Han vet dock [inte] om mängden varierar från år till år.
De omständigheterna att det fanns endast tre kiselalger i Aki Paasilas lungor och att det inte fanns några alls i hans hjärna och ena njure talar emot att han drunknade i Hjälmaren.

Ur domen sid 39: Anders Sten har, om tingsrätten uppfattat honom korrekt, omvittnat bl.a. att det den 7 augusti 2015 bör ha funnits 100 000 - 900 000 kiselalger per liter vatten i Storhjälmaren och att mängden kiselalger i den del av Hjälmaren som är belägen vid Granliden bör ha varit klart större.

Ett av expertvittnena har alltså utanför rättssalen å sina egna och kollegernas vägnar dels förklarat att de är odugliga på att göra sig förstådda, eventuellt beroende på att de inte vet vad de pratar om, dels idiotförklarat åklagare, nämndemän och domare (och alla deltagare i tråden som lyssnat på vittnesmålen). Av ren generositet har han vidare satt betyg på rättens förmåga att tänka logiskt, vilket han tydligen har som sidoexpertis.

Genom sitt uppträdande har han starkt bidragit till tvivel på att rättssäkerhet råder, troligen allvarligt stört den fortsatta utredningen genom att ge offentligt stöd till de misstänkta och förmodligen omöjliggjort åtminstone sig själv som vittne i HR.
Citera
2017-08-22, 19:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Aha! Alla tiders.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in