2017-08-22, 13:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hittade svaret på AB, det är A Ste*hn, SLU, som uttalat sig
– Antalet kiselalger på den aktuella platsen kan ju variera från en dag till en annan, en dag kan det vara en miljon, nästa dag en enda. Vi kunde ju inte ta prov den aktuella dagen. Det beror på hur mycket det blåser, och det ena med det andra, säger Anders Stehn, som kallades av åklagarna att vittna i rätten.
”Deras tolkning”
Rätten skriver i domen att ni experter sagt att det kryllar av kiselalger i Hjälmaren vid den här tiden på året, och att avsaknaden av dem i den avlidnes kropp därmed skulle vara ett bevis på att han bragts om livet.
– Det har vi inte sagt. Det är deras tolkning.
Kan man säga att avsaknaden av kiselalger i hans kropp tyder på att han inte drunknat i Hjälmaren?
– Nej, det kan man inte säga, det vet vi inte. Det finns inte tillräckligt mycket forskning om vad som händer med folk som drunknar, hur mycket man får i sig, hur mycket som stannar, hur mycket som inte stannar.
– Frånvaron av något är inte ett bevis på att det inte fanns. Negativ bevisföring går inte att göra.

Skitsnack skulle jag säga. Det kan ju inte variera från en miljon till en enda. Då mäter de ju på fel sätt. Hur fan kan han påstå att de år efter år ägnar sig åt referensmätningar i Sveriges sjöar som inte är värda vattnet de kikar i? Då får de ju ta större eller fler prover eller analysera vilka djup och dyl. som ger mätbara resultat vid vilka tider på dygnet. Är det en vik elelr strandnära med skiftningar får de väl ta ett större prov och slå ut beräkningarna på något intervall så det blir konsistenta och mätbara mängder. Det kunde de ju "forskat om" medan rättegången pågick. Andra skulle kalla det "metod" och i princip begära det från första stund.
Citera
2017-08-22, 14:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och du tycks ha missat varenda poäng med kvinnors kapacitet oavsett diagnos eller inte. Är man sen van att mörka, maska, ljuga, kopplar till missbruk sen ung ålder och haft en sån läromästare som JM sen barndom finns väl risk att det går av bara farten..
Hennes sambo är kriminell likaväl.
Hon verkar ha agerat vapendragare åt JM flera ggr (har möte m LI i åtanke, sms till mormor o morfar i juli, avlyssning samtal, samt hållhakar i sms mot sin mor) förutom "inga kommentarer" i TR vill säga...
Stöld av familjeklenoder och hot om avhuggna fingrar om morföräldrarna inte pungar ut för drogskuld kan väl nämnas i sammanhanget.
Det ter sig vara rätt mycket antisocialt beteende med andra ord när mor är med på ett hörn.

Jag har både framfört och förfäktat idén tidigare att de alla kan vara mycket mer såta vänner än vad snacket som gått tycks indikera. Så jag tar inte din tagelskjorta, tack. Det är väl nästa slutsats av lappreferaten, att de är lika mycket insyltade allihop.

Men man kan ju arbeta med flera hypoteser samtidigt.

Det ligger ju inget större värde för JM att peka ut JB genom omvänd uteslutning, så de är väl lika skyldiga alla.
Citera
2017-08-22, 15:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hittade svaret på AB, det är A Ste*hn, SLU, som uttalat sig
– Antalet kiselalger på den aktuella platsen kan ju variera från en dag till en annan, en dag kan det vara en miljon, nästa dag en enda. Vi kunde ju inte ta prov den aktuella dagen. Det beror på hur mycket det blåser, och det ena med det andra, säger Anders Stehn, som kallades av åklagarna att vittna i rätten.
”Deras tolkning”
Rätten skriver i domen att ni experter sagt att det kryllar av kiselalger i Hjälmaren vid den här tiden på året, och att avsaknaden av dem i den avlidnes kropp därmed skulle vara ett bevis på att han bragts om livet.
– Det har vi inte sagt. Det är deras tolkning.
Kan man säga att avsaknaden av kiselalger i hans kropp tyder på att han inte drunknat i Hjälmaren?
– Nej, det kan man inte säga, det vet vi inte. Det finns inte tillräckligt mycket forskning om vad som händer med folk som drunknar, hur mycket man får i sig, hur mycket som stannar, hur mycket som inte stannar.
– Frånvaron av något är inte ett bevis på att det inte fanns. Negativ bevisföring går inte att göra.

Jag blir förbannad igen. "Negativ bevisföring går inte att göra". Vad han kan. Han kanske skulle se till så att provtagningen blir brukbar i stället. Förbannade seminarist. Det brukade finnas en Limnologi-institution i Uppsala, förvisso med tomtar, och f.ö. tämligen avancerade kunskaper kring vatten vid allehanda institutioner. Och internationella vattensamarbetsprojekt. När de svassat klart med sina sidenslipsar på webfotosessioner kanske någon kunde kavla upp armarna och göra något som är på riktigt. Man trodde slu:are inte var rädda för att få lite skit på näsan, men så är det tydligen.
Citera
2017-08-22, 15:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vilken sopa ! Det handlar inte om någon vetenskaplig diskurs på något sketet akademiskt seminarium utan om en rättsprocess. Expertvittnen har ett ansvar för att deras bidrag går fram, det duger inte att bara säga något i och för sig korrekt och inte bry sig om effekten, för att efteråt två sina händer. Men detta löser sig självt - de förlorar sitt anseende.
Instämmer. De förlorar i anseende. Pinsamt uttalande och att jämföra med "negativ bevisföring".
Kanske inte riktigt hans område.

Får mig att tänka på någon som redan förlorat allt som har med anseende att göra och som också körde med "ibland noll ibland en miljon", nämligen JM och hennes alster till tingsrätten, Aftonbladet m.fl.
Men, från henne är ju att förvänta sig vad som helst så ingen höjer på ögonbrynen direkt.

Kopierat exakt från hennes handskrivna brev, inklusive understrykningar, ritade hjärtan ( <3 )
Måste säga att jag inte riktigt fattar allt hon skriver, men det kanska man ska tolka som något positivt

Lite från texten i JM:s brev om Akis död, kiselalger m.m:

Kiselalger – enl exp. åkl hade, varierar mängden alger från dag till dag.

Ena dagen kan det vara noll alger, nästa dag en miljon alger

Enl rättsobd. räcker det med att få en kallsup för att ett sjukt <3 460gr kan utlösa <3stopp.

Död inom 20 sek.

Den höga %o Aki hade i kroppen sänker grammen på <3 ytterligare
Senast redigerad av magiciadehex 2017-08-22 kl. 15:34.
Citera
2017-08-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag blir förbannad igen. "Negativ bevisföring går inte att göra". Vad han kan. Han kanske skulle se till så att provtagningen blir brukbar i stället. Förbannade seminarist. Det brukade finnas en Limnologi-institution i Uppsala, förvisso med tomtar, och f.ö. tämligen avancerade kunskaper kring vatten vid allehanda institutioner. Och internationella vattensamarbetsprojekt. När de svassat klart med sina sidenslipsar på webfotosessioner kanske någon kunde kavla upp armarna och göra något som är på riktigt. Man trodde slu:are inte var rädda för att få lite skit på näsan, men så är det tydligen.

Oj vad arg du blev . Han jobbar som forskningsingenjör vid Institutionen för vatten och miljö, sektionen för ekologi och biodiversitet. Det bästa är väl att beställa ljudupptagningen från rättegången (kostar 120:- + frakt, beställs från Västmanlands TR)) då får man ju själv höra vad han VERKLIGEN sa under sitt sakkunnigutlåtande .
Citera
2017-08-22, 15:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack, Marie-Antoinette!
Det borde vara på tiden att MSM inte längre döljer delar av vad Johanna Möller är för en person. Hela Sverige vet idag att hon är en kallhamrad och sexmissbrukande, manipulativ mörderska, men det borde skrivas om hur hon missbrukat det förtroende som tillfaller socionomer. Se hur akademikerförbundet SSR skriver om yrket: "Socionom: Med fokus på helheten
Som socionom möter du ofta människor som befinner sig i svåra situationer i livet. I ditt jobb tar du hänsyn till personers hela livssituation för att se helheten.
Socionomen har kunskaper om hur både människan, dess omgivande miljöer och samhället fungerar."

Socionomer skall inte grovt missbruka sin utbildning för att grovt missbruka andra människor!
Det är precis så Johanna Möller har gjort och det borde både SSR och MSM lyfta fram. Akademikerförbundet SSR kan t ex genom en debattartikel i en större morgontidning göra reklam för yrket och samtidigt ta avstånd från det som Johanna Möller har gjort.

Jag tror nog socialtjänsten, både här o var kan känna sig trygga - dom har stöd för sin uppfinningsrikedom inom gebitet.
https://www.sydsvenskan.se/2016-12-01/forskare-malmo-stad-kan-vagra-hjalpa-polisen-hitta-asylsokande-familjer-som-ska-utvisas
Citera
2017-08-22, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Och därmed blev väl APs anhöriga av med sina skadestånd.

Och vi kan fortsätta att diskutera hur han dog i all evighet.
Så han är den ultimate, avgörande sakkunnige i frågan?
Kan nog tycka att han snarare är väldigt bortom sitt ämbete när han talar om negativ bevisföring. Jag ser det snarare som väldigt förväntat - the battle of diatoms inför HovR.
Citera
2017-08-22, 15:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har både framfört och förfäktat idén tidigare att de alla kan vara mycket mer såta vänner än vad snacket som gått tycks indikera. Så jag tar inte din tagelskjorta, tack. Det är väl nästa slutsats av lappreferaten, att de är lika mycket insyltade allihop.

Men man kan ju arbeta med flera hypoteser samtidigt.

Det ligger ju inget större värde för JM att peka ut JB genom omvänd uteslutning, så de är väl lika skyldiga alla.
Jag diskuterar inte "olika hypoteser" blaha blaha.
Jag skriver att jag absolut inte ser JB som svagare part i förhör versus JJ och DB.. Du tycks vara väldigt stereotyp stundom beträffande genus. JB är insnärjd i hennes garn och fostrad i en aura av lögner förutom ett leverne i droger. Potentiell som medhjälpare, lögner och det inkluderar även förhör. Hon står modern närmast. Mindre kylig? Svårare att klara förhör? Killarna fattar galoppen, är mer briefade?
Senast redigerad av develi 2017-08-22 kl. 16:11.
Citera
2017-08-22, 16:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Oj vad arg du blev . Han jobbar som forskningsingenjör vid Institutionen för vatten och miljö, sektionen för ekologi och biodiversitet. Det bästa är väl att beställa ljudupptagningen från rättegången (kostar 120:- + frakt, beställs från Västmanlands TR)) då får man ju själv höra vad han VERKLIGEN sa under sitt sakkunnigutlåtande .

Ja han blev arg. Och den andre han är väl då forskningsassistent med provtagning och laboration som specialitet men utan egen doktorsgrad och inte forskare. Dvs bunden till både händer och fötter. Han gör vad de andra säger till honom. Klart han kan uttala sig kring den metodik som används, men han är egentligen inte kvalificerad att sväva ut på ämnet skulle jag misstänka.

Det är nog inte hans fel – de borde ha skickat någon annan. Man undrar stilla hur han förhåller sig till Druids närvaro och expertis och om Druiden analyserar egna prover eller om det är dessa limnologer han har skickat. Det måste ju vara de gamla limnologerna det rör sig om f.ö., de kan ju inte ha två vattenvetarverksamheter i Uppsala hoppas jag, åtminstone inte nuförtiden när man inte med gott samvete kan bedriva både stalinistisk och anti-stalinistisk vattenforskning i samma stad (skämtar lite där).

Vad ska man tro? Att det här är en del av showen och att det reder ut sig i slutändan?

Det blir ju lätt komiskt nu med en dom som i princip bygger på sakförhållandet och så kommer en forskningsassistent och river upp det. Fast detta framlades väl då redan bakom lyckta dörrar under rättegången, och rätten såg förbi det, antingen pga druids eller AE:s skiljaktiga åsikt (vilket vore lite märkligt) eller pga att ljugande hyndan inte opponerade sig på rätt sätt mot teorin om dränkningen?

Eller står vi plötsligt inför möjligheten att han är dränkt i sjön i alla fall? Nu när olycksfallsbiten är lagd på hyllan?

Den som inte blir dränkt innan dess får se...
Citera
2017-08-22, 16:57
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack, Marie-Antoinette!
Det borde vara på tiden att MSM inte längre döljer delar av vad Johanna Möller är för en person. Hela Sverige vet idag att hon är en kallhamrad och sexmissbrukande, manipulativ mörderska, men det borde skrivas om hur hon missbrukat det förtroende som tillfaller socionomer. Se hur akademikerförbundet SSR skriver om yrket: "Socionom: Med fokus på helheten
Som socionom möter du ofta människor som befinner sig i svåra situationer i livet. I ditt jobb tar du hänsyn till personers hela livssituation för att se helheten.
Socionomen har kunskaper om hur både människan, dess omgivande miljöer och samhället fungerar."

Socionomer skall inte grovt missbruka sin utbildning för att grovt missbruka andra människor!
Det är precis så Johanna Möller har gjort och det borde både SSR och MSM lyfta fram. Akademikerförbundet SSR kan t ex genom en debattartikel i en större morgontidning göra reklam för yrket och samtidigt ta avstånd från det som Johanna Möller har gjort.

MSM?
Lägg ner TRUMPetandet... är det något media gjort är de väl ändå att rapportera om JM. Tom till den grad att vi många anser att hon borde inte få den mediala uppmärksamhet hos så desperat söker.

Joanna klara gott av att visa hurdan hon är som person genom hennes uppträdande hos tex polis eller i rättsalar. Hur får du det till att msm döljer? fö så heter det pressen i Sverige!

Vidare så kanske man kan tycka att SSR och Akedemiförbudet skall ta avstånd men jag vill tro att de allra flesta bedömer att detta är inte sedvanligt beteende hos socionomer, snarare tvärtom.
Citera
2017-08-22, 16:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag diskuterar inte "olika hypoteser" blaha blaha.
Jag skriver att jag absolut inte ser JB som svagare part i förhör versus JJ och DB.. Du tycks vara väldigt stereotyp stundom beträffande genus. JB är insnärjd i hennes garn och fostrad i en aura av lögner förutom ett leverne i droger. Potentiell som medhjälpare, lögner och det inkluderar även förhör. Hon står modern närmast. Mindre kylig? Svårare att klara förhör? Killarna fattar galoppen, är mer briefade?

Jag orkar inte lyssna på dina konstlade uppläxningar. Var god håll dem för dig själv i fortsättningen, tack. Du får hoppa på någon annan om du vill verka skärpt. Det är väl bra då om JB är ett minst lika stort monster som övriga. Kläm fram ett eget blaha blaha du, gärna med lite vackra bokstavskombinationer.
Citera
2017-08-22, 17:12
Medlem
Bewitcheds avatar
Tycker jag har läst det mesta men har ju .... trot eller ej ett liv oxå var någonstans, eller när i utredningen beslöt man sig för att nu jäklars är JB och DB misstänkta. För vilken del? Menar är de misstänkta för att utfört dådet, ja då borde de väl vara den högre graden. Är det medhjälp... den lägre graden.

Jag ser ju bara att förhören är just bara förhör tills en dag...vips så är de misstänkta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in