Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
En svältfödd nation föll till föga för medaljerna.
RGB och Peder Fredricson vann också Jerringpriset, men inte är de särskilt folkkära.
Jag känner att jag måste kommentera detta eftersom jag har väldigt bra koll på detta fall. Ludmila var unik på det viset att hon var en ös-idrottare som verkligen vann det svenska folket kärlek. Hon drabbades av bröstcancer och gjorde 1999 comeback på DN-galan när hon fortfarande gick på cellgifter. Hon vann loppet och hela sverige grät av glädje med den olympiska mästarinnan från 1996. Hon vann alla priser på idrottsgalan och var faktiskt extremt populär. Hon kastade bort ett mycket högt marknadsvärde genom sin dopning i slutet av sin karriär och många ställde sig frågan hur hon kunde kasta bort den position hon tillskansat sig på en obskyr bobsatsning.
Då jag hade stort intresse i saken och ett klart minne av det hela vill jag med detta inlägg intyga att hennes person var mycket omtyckt och uppskattad i Sverige. Går överhuvudtaget inte att jämföra med Aregawi eller Bahta eller andra idrottare som blivit svenskar. Kommer ihåg när Ludmila fick en skada i sätesmuskeln och hon berättade att hon fått en skada i "Rompan" . Det blev uppmärksammat och folk gick därefter och sa Rompan i alla möjliga sammanhang. Riktigt synd faktiskt att det blev som det blev. Hon var sympatiskt tyckte jag.
Dock håller jag med om att RGB och Peder inte är folkkära. De fick Jerringpriset som en facebook-produkt. Sedan att säga att Ludmila inte är folkkär som Johaug, det kanske stämmer men vilka idrottare är det? Björgen, Kalla, Kluft, och Johan Olsson möjligtvis. Jag hävdar att Ludmila var minst på samma nivå som Sanna Kallur, Stefan Holm, Christian Olsson och liknande. Om inte ännu mer omtyckt som jag kommer ihåg det. Hon var extremt fýsiskt talangfull och hjade en framtoning av en öststatsidrottare som tagit ett framgångsrikt steg mot väst och lyckats lura sin dödliga sjukdom på ett spektakulärt sätt. Jag ryser när jag tänker på hennes seger på DN-galan. Jag var på fest men den stannade av när tvn slogs på för att alla ville se ludmilas comeback. Hon vann och folk fick tårar i ögonen av glädje. Ett magiskt ögonblick var det.