2017-08-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, jag vet. Man brukar ju hitta en torso i de där vattnen ca en gång i veckan.
Nej. Däremot finns det flera andra försvunna kvinnor i området.

Jag påstår alltså inte att det är uteslutet att det är KW man hittat men det finns ingen trovärdig källa som bevisar att det är hon. Aftonbladet drar den växeln. Jag är mer försiktig.
Citera
2017-08-22, 09:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Styckning görs ofta om offret känner mördaren och vill dölja brottet, här trodde madsen att kroppen skulle sjunka om han styckade.
Styckningar kan nog göras av en mängd olika skäl. I det här fallet hade Madsen uttryckt att han vill vara hjärnan bakom en "kriminell happening av gigantiska dimensioner", och styckningen skulle såklart öka uppmärksamheten runt brottet.
Madsen har nog vetat ganska exakt vad han har gjort. Han hade, enligt uppgift, fäst en kätting runt midjan på KW:s styckade kropp. Kättingen hade nog tillräcklig tyngd för att hålla kroppen nere en period under vattnet, men inte tillräcklig tyngd för att stå emot gasbildningen när kroppen började förmultna. KW höll på att räkna på lyftkraft för att bära en raket ut i rymden - han har nog räknat på vilken lyftkraft den förmultnande torson skulle ha och sett till att säkerställa att den skulle flyta upp och bli hittad. Hade han velat sänka den för gott så hade han behövt ha mer vikter och vira in den i något.
Citera
2017-08-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Valfri u-båtskonstruktion. Eller menar du att han uppfann u-båten?

Du har helt rätt. Han har lånat och kopierat från konstruktioner som härstammar från andra världskriget , konstruktionen kan knappast betraktas som ubåt utan ett dykerifartyg jämfört med dagens konstruktioner som det finns gott om både kommersiellt byggda och amatörbyggen. Han har använt delar av ett vindkraftorn t ex. Folk som saknar yrkeskompetens har svårt att skilja på kvalite och skräp. Det ser ju ut som en "ubåt". Dessutom har han vare sig finansierat eller konstruerat utan han har haft hjälp av andra som ofta kommit ihop sig med honom då han hävdat sin ide inte den tekniskt säkrade. Hot och sabotage har skett som visar att han är helt utan samvete och balans.

Att bygga en ubåt av den storleken kostar minst 5 gånger så mycket som spenderats på projektet och naturligtvis har det kapats hörn och tagits genvägar. Konstruktionen i grunden finns det många snarlika av så vem som helst kan nog med lite energi kopiera den. De missöden och haverier som skett bekräftar det.

När det gäller raktetprojekten hade han ideer som fick en bekant som jobbar med riktiga raketprojekt att skratta högt. Hans metod att "styra" raketen har visat sig ohållbar. Det går att räkna ut om man har kunskapen. Folk varnade men han gjorde som han ville och det kunde slutat med katastrof. Nu vart det bara en halv katastrof där raketen störtade okontrollerat. Ingen dog dock men han lyssnade inte på varningar och hade inte tänkt igenom det riktigt precis som nu.

Nog om det! Han är som "uppfinnare" en Åsanissefigur men en ganska elak sådan.

När det gäller själva mordet och den troliga styckningen så är det med facit i hand ingen överraskning att det urartat till det. Det har eskalerat genom åren. I hans värld är det alla andra det är fel på. Vi utanför ser att det är han som alltid kommer ihop sig med de andra. Vilka de än är. Och det krävs inte mycket för att han skall vända.

Konfronterad med fakta efter hand kommer han nog att ge med sig mer och mer.

Olycksteorin håller ej. Han har vidtagit för många aktiva åtgärder för det. SMS med inställda resor och hela agerandet kring uppdykandet samt "begravningen till sjöss". Det betyder att han planerat om än inte så smart som han själv trodde.

Gissningsvis har Kim tagit upp konflikterna kring hans projekt och någonstans där har det skurit sig och han har känt sig tvungen att röja henne då det hotade hans projekt och ego (han saknar helt empati med en "fiende") men som vanligt hade han inte tänkt igenom det så noga och det "sket sig" som vanligt.

Det kommer att sluta med att han sitter på fängelset och ritar på nya vilda projekt och där är det inte så framgångsrikt att agera som han gör för en liten talle som honom.
Citera
2017-08-22, 09:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Har PM verkligen sagt detta? Det hade onekligen påverkat min bild, men isf har jag missat detta. Vilken blunder att avslöja sig med ett sådant uttalande kan man tycka
https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/
Citera
2017-08-22, 09:20
Medlem
kato85s avatar
Vi vet inte i nuläget, men troligtvis så är det KW som återfunnits.

Men det vore ändå ironiskt om det var en annan kvinna, det skulle ge ett sken av Öresund som en mänsklig soptipp, bokstavligen talat.
Citera
2017-08-22, 09:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Gissningsvis har Kim tagit upp konflikterna kring hans projekt och någonstans där har det skurit sig och han har känt sig tvungen att röja henne då det hotade hans projekt och ego (han saknar helt empati med en "fiende") men som vanligt hade han inte tänkt igenom det så noga och det "sket sig" som vanligt.
Tänk planerat mord så är du nog mer rätt ute. Bra text i övrigt - han uppvisat enormt många klassiska psykopatdrag i alla hans gärningar; jag har skrivit mängder av inlägg om alla tecken på hans psykopati.
Citera
2017-08-22, 09:24
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Däremot finns det flera andra försvunna kvinnor i området.

Jag påstår alltså inte att det är uteslutet att det är KW man hittat men det finns ingen trovärdig källa som bevisar att det är hon. Aftonbladet drar den växeln. Jag är mer försiktig.
Jag har en känsla av att denna döda person inte är KW. I vart fall är detta en fruktansvärd historia, en kvinna, någon kvinna, har mördats, styckat och dumpats i havet.
Angående att det finns en viss risk för att folk tar på sig mordet på den styckade kvinnan: Jag läste nyss att 100 personer hittills har "erkänt" att de dödat Olof Palme.
Citera
2017-08-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En person som hamnar i chock blir paralyserad och kan exempelvis klamra sig fast vid en annan person för att rädda sig när ett fartyg sjunker.

PM kan absolut inte ha varit i chock. En chock varar inte i 13 timmar, man utför inte en metodisk styckning i chock, och dumpar inte sin ubåt för att röja bevisen. Om man absolut inte kan acceptera att han är en känslokall psykopat som realiserat en dröm, så kan man möjligen sträcka sig till att han fått en tillfällig psykos i vilken han mördat KW, styckat kroppen, dumpat henne och senare sänkt ubåten - men hela händelseförloppet känns alltför välplanerat för att ha hänt i en psykos, och psykoser drabbar som regel personer som redan har mentala problem (PM har inte uppvisat några sådana). Jag skulle bli oerhört överraskad om så är fallet. Tycker att allt tyder på notorisk planläggning men att han hade otur med polisens/kustbevakningens snabba utryckning och blev ertappad med brallorna nere.
Nej det finn ingen manual för hur folk beter sig när de hamnar i chock. De kan bete sig extremt rationellt och extremt irrationellt och allt där emellan. Att de skulle "klamra sig fast" är ingen generell företeelse. Hur länge det sitter i är också individuellt. Allt från en kort stund till livet ut förekommer.
Citera
2017-08-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag har en känsla av att denna döda person inte är KW. I vart fall är detta en fruktansvärd historia, en kvinna, någon kvinna, har mördats, styckat och dumpats i havet.
Angående att det finns en viss risk för att folk tar på sig mordet på den styckade kvinnan: Jag läste nyss att 100 personer hittills har "erkänt" att de dödat Olof Palme.

Sannolikheten att en annan kvinna inom samma tidsperiod skulle ha sänkts i Öresund med hjälp av tyngder är minimal. Hur många fall av det här slaget sker varje år i Öresundsregionen? Varje sommar?
Citera
2017-08-22, 09:30
Medlem
Citat:
Tänk planerat mord så är du nog mer rätt ute. Bra text i övrigt - han uppvisat enormt många klassiska psykopatdrag i alla hans gärningar; jag har skrivit mängder av inlägg om alla tecken på hans psykopati.

Karln är helt klart sjuk, se dokumentären om hans raketbygge så ser man klart och tydligt att han har total avsaknad av insikt/empati och tydlig psykotiska drag.

Han kommer nog tyvärr blåljuga ända in i döden om vad som hände, om det inte finns stora fördelar för honom att säga sanningen. Vilket nog är högst osannolikt.

Och all ärthjärnor som yrar om "varför skulle han göra det" gå och lägg er. Det har hänt sjukare saker
Citera
2017-08-22, 09:30
Medlem
Citat:
En person som hamnar i chock blir paralyserad och kan exempelvis klamra sig fast vid en annan person för att rädda sig när ett fartyg sjunker.

PM kan absolut inte ha varit i chock. En chock varar inte i 13 timmar, man utför inte en metodisk styckning i chock, och dumpar inte sin ubåt för att röja bevisen. Om man absolut inte kan acceptera att han är en känslokall psykopat som realiserat en dröm, så kan man möjligen sträcka sig till att han fått en tillfällig psykos i vilken han mördat KW, styckat kroppen, dumpat henne och senare sänkt ubåten - men hela händelseförloppet känns alltför välplanerat för att ha hänt i en psykos, och psykoser drabbar som regel personer som redan har mentala problem (PM har inte uppvisat några sådana). Jag skulle bli oerhört överraskad om så är fallet. Tycker att allt tyder på notorisk planläggning men att han hade otur med polisens/kustbevakningens snabba utryckning och blev ertappad med brallorna nere.

Visst är det så. Ingen psykostillstånd han hamnat i utan ett planerat systematiskt om ej så genomtänkt agerande under lång tid (precis som Arbogakvinnan). I folks ögon är man galen om man styckar någon men det krävs bara en personlighetsstörning som hans där medkänsla med andra levande är avtrubbad och egot stort för att genomföra det och det är inte mental sjukdom enligt lagen.
Citera
2017-08-22, 09:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det finn ingen manual för hur folk beter sig när de hamnar i chock. De kan bete sig extremt rationellt och extremt irrationellt och allt där emellan. Att de skulle "klamra sig fast" är ingen generell företeelse. Hur länge det sitter i är också individuellt. Allt från en kort stund till livet ut förekommer.
Från Wikipedia: "Akut stressreaktion (psykisk chock) är en kortvarig och övergående psykisk störning som reaktion på extrem psykisk eller fysisk belastning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Akut_stressreaktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in