• 1
  • 2
2017-08-21, 20:10
Bannlyst
Vad är det för fel på dagens recensenter som fokuserar på allt utom just samtalskvaliten?

Jag har precis införskaffat en XZ premium från Sony och inte en enda recensent har avhandlat samtalskvaliten på mobilen.

Grävde lite i arkiven och Z2 hade däremot en sektion om samtalskvaliten, som lämnade en hel del att önska enligt recensenten. Men dagens mobiler - inget......

Har någon magisk formel transformerat alla mobiler till identiska i samtalskvalite eller vad är detta??

Ett av huvudsyftena med elektronikprylen förtjänar inte ett omdöme?
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-21 kl. 20:17.
Citera
2017-08-21, 20:22
Medlem
Mr.Nesss avatar
Om jag inte minns fel, så tar Swedroid upp samtalskvalité i alla recensioner de gör.
Citera
2017-08-21, 20:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det beror nog på att folk gör allt annat än att ringa med den.
Man ser ju nästan aldrig nån som pratar i telefon idag.
Citera
2017-08-21, 20:23
Medlem
studioxswes avatar
Hur ska man kunna avhandla kvalitén utan att testa mobilen med ALLA JÄVLA MOBILOPERATÖRER på alla JÄVLA PLATSER i vårt avlånga land???

Lite som att säga att jo, den här bilen är ju hur underbart sjukt skön att åka, jo visst vi testar den bara på helt ny asfalt och visst det kanske inte är samma sak om vi kör den på en stening skogsväg....
Citera
2017-08-21, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Om jag inte minns fel, så tar Swedroid upp samtalskvalité i alla recensioner de gör.

Visa mig var de recenserar xz premiums samtalskvalite
Citera
2017-08-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic

Har den stöd för VOLTE så kommer den ha bra samtalskvalitet, om nätet på aktuell plats/operatör stödjer det alltså.

Finns det bara GSM så är det dålig kvalitet dock.
Citera
2017-08-21, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Har den stöd för VOLTE så kommer den ha bra samtalskvalitet, om nätet på aktuell plats/operatör stödjer det alltså.

Kan ändå vara intressant ur ett jämförelseperspektiv. Är det ingen skillnad så är det lika nyttig info som om det fanns en skillnad. Och det har som sagt förekommit tidigare men inte för dagens mobiler. Är det något jag missat?
Citera
2017-08-21, 21:00
Bannlyst
Kommunikation

2G (GSM)
Ja
EDGE
Ja
GPRS
Ja
Stand By-tid(2G)

Taltid(2G)

3G (UMTS)
Ja
HSPA
Ja
DC-HSPA
Nej
HSPA+
Ja
HSDPA: Hastighet (ned)
42 Mbit/s

4G (LTE)
Ja
4G: Hastighet (ned/upp)
Cat.16/13: 1000/150 Mbit/s
Stand By-tid 4G (LTE)

Voice over LTE (VoLTE)
Ja
Citera
2017-08-21, 23:29
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Varför ska jag leta upp det åt dig?
Jag bara påpekade att du har fel, generellt sätt så har dom med en del om ljudkvalitén.
Citera
2017-08-21, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Varför ska jag leta upp det åt dig?
Jag bara påpekade att du har fel, generellt sätt så har dom med en del om ljudkvalitén.

För att det inte finns. Kort och gott: du har fel.
Citera
2017-08-21, 23:49
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
För att det inte finns. Kort och gott: du har fel.
Du är riktigt dryg du.
Jag tänker inte leta upp en recension på en mobil jag inte är intresserad av bara för att du tror dig veta något.

Kort och gott: Du vet ingenting
Citera
2017-08-22, 00:02
Medlem
Mr.Nesss avatar
Swedroid om Nokia 6:
"Ljudkvaliteten vid telefonsamtal är god men med ett vagt bakgrundssus i vår ände. Motparten uppger att de hör oss klart och tydligt utan att störas av vindbrus i nämnvärd mängd."

Swedroid om HTC U11:
"Som med i princip alla andra telefoner numera är samtalskvaliteten samt mottagningen god, och U11 utgör inget undantag. Vi hör motparten föredömligt väl via den inbyggda telefonhögtalaren och motparten har heller inget att klaga på i sin ände. Motparten gör vidare gällande att bakgrundsbrus mycket effektivt filtreras bort även i medelhård vind, något som inte alla telefoner kan skryta med. Vi gissar att HTC:s utmärkta sus- och brusreducering kan tillskrivas enhetens inte mindre än fyra olika mikrofoner som tillsammans arbetar för att filtrera bort bakgrundsljud."

Swedroid om Honor 9:
"Ljudkvalitén vid telefonsamtal är god men som nästan alltid hade vi önskat en lite högre maxvolym från samtalshögtalaren ovan skärmen."

Swedroid om OnePlus 5:
"Ljudkvaliteten vid telefonsamtal är bra och helt i nivå med aktuella konkurrenter. Motparten påtalar ett visst bakgrundsbrus i medelstark till stark vind, men i regel lyckas OnePlus 5 filtrera bort det mesta vindsuset skapligt effektivt."

Swedroid om LG G6:
"Samtalskvaliteten är mycket god och vi har inte haft något att klaga på vad gäller brus, sus eller andra missljud, och detsamma gäller motparten som klart och tydligt hör oss även utomhus i måttlig vind. Däremot skulle vi önskat oss en lite högre maxvolym via telefonhögtalaren då vi vistas i bullrigare miljöer."
- - - - - - - - - - - - -

Nej, Swedroid skriver ALDRIG om samtalskvalitén....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in