2017-08-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nu är det väl bara en rabiat skribent som inte förstår det orimliga i att 10 dagar i Öresund skulle leda till naturlig styckning.
Lägg av. Gå på alla idioter som pratar om mycket specifika saker helt utan belägg i stället. Så som enskilda arter av kräftdjur eller fiskar, om att det "måste" vara si-eller-så, att saker händer enligt ett bestämt schema eller att vi kan (över)tolka specifika detaljer om var kroppen är bruten, osv.

Det är inte orimligt att en kropp hamnar utan armar och ben och huvud efter 10 dagar utan att det handlar om styckning. Synd bara att folk inte kan släppa sina specifika scenarier. Vi vet inte ens om och hur kroppen har försänkts, men det man kan säga är att det kan ha jävligt stor betydelse (saker som skaver, t.ex.).

För övrigt tycker jag det är lite konstigt att inte ens kvällspressen tycks framföra styckningsteorier ännu. Man kan också undra vad dessa "synnerligen svåra omständigheter" är för något, trots att han bara är misstänkt för vållande. Det kan ju någon spinna på...

Jag har inga problem med att köpa en styckning om det skulle vara så, tyvärr kan jag nog inte förvänta mig samma sak från alla fån med specifika scenarier. De kommer hellre med ad hoc än ändrar sina positioner.
Citera
2017-08-21, 22:33
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Står att det endast är en torso man hittat - saknar huvud, armar och ben.

Nej, vittnet som hittade kroppen och flera källor i dansk press uppger att benen är avkapade vid knäna så därför finns låren kvar och konturerna av dem syns i säcken.
Citera
2017-08-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den svaga länken i den hypotetiska händelsekedjan är att PM är den siste kände som sett KW vid liv.

Jaså, PM har fantiserat om lögner inför polisen? Det var en intressant uppgift som tarvar utveckling.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Men propellrar brukar inte kapa alls, de orsakar krosskador. Men visst, allting är väl möjligt antar jag, bara det att jag inte förstår poängen med att folk ska "investera" i sina egna tokiga idéer. Varför inte utgå från vad man vet, röra sig från händelsen och utåt, i stället för att uppfinna idéer och arbeta inåt händelsen? Det förra är förenligt med utredningsarbete och vetenskapligt arbete, det senare är kännetecknande för konspirationsteorier och annan dårskap.

Jag tror iaf inte att en propeller skapar en bål med lite benstumpar. Finns ingen kraft eller mekanism som liksom håller fast en kropp vid en propeller utan det brukar röra sig om ett eller fåtal krossande hugg på en kropp som sedan i huvudsak är intakt.

Men, det viktigaste är nog: vi vet inte hur kroppen ser ut, var kroppen specifikt är bruten har vi lösa amatörmässiga ögonvittnesuppgifter på om jag förstår saken rätt. Polisen har bara sagt "torso utan armar, ben och huvud". Hur mycket av benen som är kvar vet vi inte. Därför kan vi heller inte göra någon bra tolkning av det.

Jag har för övrigt svårt att se att en sänkning kan förstöra spåren av en styckning så totalt att polisen inte har någon fingervisning om det. Hade polisen någon fingervisning om detta så borde en del kommit ut i pressen vid detta laget. Men den som lever får väl se. Hur fungerar det med danska FUP? Öppen handling vid åtal eller?

Här är en artikel om Kirsty MacCall som dog ögonblickligen efter att ha blivit överkörd av propeller .

http://www.propellersafety.com/4369/propeller-accident-report/kirsty-maccoll-boat-propeller-killed/

En mycket bra sångerska var hon....
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Är kroppen söndersliten så är väl den enda teoretiska möjligheten till olycka att hon ramlat överbord och hamnat i propellrarna. Passar ju in på det han sagt om att begrava henne tills havs med, dvs att han inte tyckte det var nån mening att plocka upp bitarna. Hur nu den olyckan skulle ha kunnat tänkts gå till.
Hur ramlar man av en ubåt? Enda teoretiska möjligheten? Du ska ha cred för din humor dock.
Citera
2017-08-21, 22:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Lägg av. Gå på alla idioter som pratar om mycket specifika saker helt utan belägg i stället. Så som enskilda arter av kräftdjur eller fiskar, om att det "måste" vara si-eller-så, att saker händer enligt ett bestämt schema eller att vi kan (över)tolka specifika detaljer om var kroppen är bruten, osv.

Det är inte orimligt att en kropp hamnar utan armar och ben och huvud efter 10 dagar utan att det handlar om styckning. Synd bara att folk inte kan släppa sina specifika scenarier. Vi vet inte ens om och hur kroppen har försänkts, men det man kan säga är att det kan ha jävligt stor betydelse (saker som skaver, t.ex.).

För övrigt tycker jag det är lite konstigt att inte ens kvällspressen tycks framföra styckningsteorier ännu. Man kan också undra vad dessa "synnerligen svåra omständigheter" är för något, trots att han bara är misstänkt för vållande. Det kan ju någon spinna på...

Jag har inga problem med att köpa en styckning om det skulle vara så, tyvärr kan jag nog inte förvänta mig samma sak från alla fån med specifika scenarier. De kommer hellre med ad hoc än ändrar sina positioner.
Något konkret exempel då?
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Styckning av logistiska skäl tror jag, om det nu visar sig handla om en styckning.

wikipedia citat;

Likstelheten drabbar först de små musklerna som till exempel fingrar och käken innan de drabbar de större musklerna. Om personen befinner sig i en omgivning med hög temperatur eller anstränger sig fysiskt eller får kramper alldeles före döden, gynnar detta likstelheten. Likstelheten motverkas dock, om kroppen befinner sig i en omgivning med låg temperatur.

Kan vara så att han seglade runt där mitt i natten ett antal timmar för att fundera på vad han skulle göra med kroppen. Under tiden stelnar liket till den grad att det inte går att bära ut genom någon lucka utan att kapa av kroppsdelar.
Ja, det är faktiskt fullt tänkbart.
Betydligt mer tänkbart än att han inte kunde baxa ut en späd kvinnokropp genom förluckan. Eller att han gjorde det för att han gillade det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Intressant iakttagande.

Bild 1 - PM på väg ut i ubåten
Bild 2 - PM dras upp ur vattnet
Bild 3 - PM med folivärmefilt

Ser ut som han har samma militärfärgade overall på alla bilderna. Man kan dock inte utsluta att overallen hunnit torka eller att fått tag i en ny liknande overall.

edit:
Fixat bildlänkarna
Zoomar man in på sista bilden där han håller vattenflaskan ser ena fingret helt sarjat ut. Kan såklart hänt innan, eller slant han med kniven.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Nu övertolkar du nog, de flesta verkar faktiskt spekulera, mig själv inkluderat. Om olika möjliga orsaker. Visar det sig vara en styckning som konstateras av rättsmedicinare så kommer det nog också att accepteras av de flesta.
Citera
2017-08-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Har det någonsin i världshistorien mördats ngn innan på en ubåt tro?
Med den stress som funnits i många militära ubåtar i stridssituationer känns det märkligt om inte någon skulle fått psykbryt och mördat.
Citera
2017-08-21, 22:38
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, vittnet som hittade kroppen och flera källor i dansk press uppger att benen är avkapade vid knäna så därför finns låren kvar och konturerna av dem syns i säcken.
Usch...Detta har blivit för otäckt nu...Vad har han gjort egentligen. Fy fan...Tankarna går till denna stackars tjej och hennes familj.
Citera
2017-08-21, 22:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kombinationen av kedja och bara ett partiellt lik talar mot att det är någon som dött för bara någon vecka sedan. Kroppen hinner inte bli så gasfylld på den tiden att den kan lyfta vikten av sig själv och kedjorna.
Nu vet jag inte vad det är för botten på det aktuella stället. Men det känns märkligt att kedjan inte skulle ha fastnat någonstans på vägen mot land.
Kan det vara ett sådant sammanträffande att någon dumpat ett lik från land i samma område.
Hur lång var kedjan? Endast lindad runt midjan utan att någon längd stack ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in