Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej Gibraltar hade varit idealiskt för ändamålet. Så varmt är det inte i Östersjön.
Nu börjar detaljerna bli lite väl morbida men kroppsdelar faller sällan av symmetriskt. Om det verkligen rör sig om bara en torso och varken huvud, armar eller lår efter blott 10 dagar så vågar jag hävda att det är en kropp efter styckning. Sen är det ju inte alls säkert att den härrör från just det här fallet. Det kan vara en annan kropp som legat i vattnet en längre tid tex.
Va? Jo, kroppar faller sönder enligt enkla mekaniska lagar. Där de är som svagast och de är det där de stora benen vilar mot varandra på smala ställen. Lederna, dvs. Först fingrar och tår (men en arm kan lossna först och fingrar från denna sedan, osv). Huvudet lossnar mig veterligen inte sällan före armar och ben (huvudet väger ju en del, skelettet där är väldigt rörligt och det kan ha hamnat i en vinkel), men något jäkla facit finns naturligtvis inte och det är rättsmedicinska som får avgöra vad som hänt. Det är dock inte förvånande att man hittar just torson. Den och fötter-i-skor, brukar vara vad som flyter upp igen.
Igen, försök inse vad jag säger och inte säger. Jag argumenterar inte för/emot någon enskild hypotes, jag påpekar bara att en torso efter 10 dagar eller vad det nu är i detta område inte är något skäl att anta styckning-psykopat-lustmord, etc, dvs tankegångar som går rundgång här på forumet.
Detta är precis som diskussionen om huruvida kroppar flyter upp igen och då gör det efter XX timmar eller dagar. Jävligt mycket självsäkra idiotpåståenden i tråden där bl.a. jag påpekat att det inte finns någon mall eller facit. Det går inte entydigt att säga att en kropp "bör" flyta upp efter en bestämd tid och det går inte entydigt att säga att en kropp behöver si-eller-så många dagar på sig att förlora kroppsdelar.
Det kan gå såhär snabbt. Troligen långsammare i Gibraltar, iaf där det är som djupast. I floder går det som snabbast.