2017-08-21, 21:17
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Det är underhållande att läsa kommentarerna från alla självutnämnda obducenter och rättsläkare i tråden. Alla lika säkra på sin sak.

Bara det faktum att just huvud, armar och ben saknas gör ju att en idiot inser att det är fråga om en styckning. Är det någon som på allvar tror att fartygspropellrar eller djur har käkat av alla dessa kroppsdelar men lämnat torson intakt?
Varför stycka nedanför knäna? Och källa förresten på att torson som hittats är intakt?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Men helt rena kläder. Samma som han åkte ut i. Eller kanske hade han en tvättmaskin och torkskåp ombord?

Han kan ju ha bytt till en annan overall och sedan sänkt den med en sten - eller varit helt naken - medan han styckade, och efteråt tagit på sig de kläder han hade när han åkte ut igen. Han är inte dum.
Citera
Medlem
elysons avatar
Här mina små tvåöringar:

Det skrivs mycket om strömmar, men vad gäller föremål på/i vattenytan blir vindriktningen snarare avgörande för var de hamnar.

Kuriosa 1: jag har återkommande tänkt på drunkning i södra Öresund, för att jag råkat veta att salthalten precis där är den optimala vad gäller osmos: den är precis där brackvattensaltet varken tränger in i blodet eller drar ut salt ur blodet. Så att skulle man få vatten i lungorna just där men ändå få chansen att återupplivas, så var chansen just där, av alla akvatiska miljöer, som störst att man klarade sig från särskilda besvär vållade av just det. Inte för att det hjälper i den här tragiska händelsen.

Kuriosa 2: jag var själv för snart 30 år sen på en läckande båt med en svensk journalist i Køgebukten, efter att ha gått ut från Refshaleøen, och varit in i Dragør hamn också. Gissa om det ringde klockor från det minnet när den här nyheten kom för 10 dar sen.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är väldigt mycket "rimligt" här. Det vore bra om folk slutade agera efter vad de själva finner rimligt. Klart att det tar månader innan bara skelettet är kvar? Vad trodde du? Det är inte ett skelett man hittat dummerjöns! Grisarna är dessutom fixerade, då det inte är bra för experimentet om kroppsdelar bröjar flyta iväg.

"Skelettet" är inte fast i sig självt, om du trodde det. Det är kroppen som håller samman skelettet och det är inte ett skelett man hittat, utan en bål.
Va? Jag har ingenstans påstått att jag kan garantera något, jag påpekar bara att torso inte utan vidare implicerar styckning i sagda miljö. Självklart kan hon ha (transport-)styckas. Det kommer förresten patologen att hitta, det är så gott som garanterat.

Det är så en kropp faller sönder. Därför kan man inte utan vidare undersökning tolka det som styckning.

Artikeln var en fingervisning, inte svart/vitt applicerbar mot detta.
Med oväden, dumförklaranden och div tituleringar åt andra skribenter visar du på din säkerhet över att det är havet som lemlästat kroppen.

En av polisen kommenterat; dagar färsk torso som därtill direkt går att identifiera som kvinna, implicerar lemlästning gjort av människohand oavsett hur bajsnördig du blir över havets krafter.
Du är färdigkommenterad tills vidare.
Senast redigerad av rotesau 2017-08-21 kl. 21:20.
Citera
Medlem
Om detta är Kim så måste Madsen varit genomblodig. Fynd på hans kropp måste ha hittats. Likaså fynd i båten. ALLT kan inte utplånas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kan vara haj som klarar detta

Finns normalt inga hajar i Öresund.
Citera
2017-08-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ni som kan båtar (spekulanter som inte kan mer än jag, dvs nästan ingenting, undanbedes svara): Finns det någon möjlighet att kroppen kan ha dragits in i propellern på någon större båt och att lemmar och huvud då avskilts från torson utan att personalen på bryggan eller andra observerat, känt det?
Ja typ finlands båten man såg på bilden med ubåten
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Antar att det är Dansk lag som gäller pga Båten reg i Danmark och ev skett på danskt vatten eller ???
Jo, det stämmer, även utredningen styrs därifrån.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vem fan stycker en kropp vid knäna?

Ner mellan stenarna ligger så att en naken torso med magen uppåt, är armarna avskurna vid axlarna, benen och avskuren strax nedanför knäna. Det finns heller ingen huvudet ", sade vittnet

Det låter jättekonstigt, och det är därför jag undrar om det kan ha varit en propeller ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vad var det jag sa???!!! Jag har sagt redan från början att GM antagligen styckat henne. Är liket Kim Wall har jag troligen rätt eftersom de hittat en torso utan armar, ben & huvud. Folk i tråden påstod att han inte kan ha haft verktyg i ubåten. Varför skulle han inte kunna ha haft det? Fanns väl saker att laga i ubåten hela tiden och självklart har man verktyg där. Han har styckat henne & därför sänkte han sedan ubåten.

Jag tror samma. För tungt och svårt att få upp kroppen genom tornet, så den styckas. Och det finns knappt något effektivare sätt att städa ubåten på spår än att spola igenom den med saltvatten och sänka den.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det var 12V-batterier för "kontorsutrustningen" ombord. Är ju standard-spänning för mobilt bruk, eftersom bilbatterier och fritidsbatterier är på 12V.

Sedan 24V-batterier för drivningen, och där är man helt enkelt tvungen att använda högre spänning. Om tidigare spekulation om 7kW motor skulle stämma så skulle 24V-matning innebära runt 300 Ampere vilket är onödigt grova ledningar till motorn men framför allt innebär att motorn själv måste ha extremt grova lindningar i spolarna. Skulle de köra med 400V-motor så skulle den plötsligt bara behöva 17,5A vilket är rätt makligt för en större motor.

Samma med elbilar - batteripacken producerar högspänning. Och i elbilsfallet så behöver man då isolera dessa kablar så om en krock eller slitage skadar isoleringen så bryts batteripacket bort för att undvika att bilen blir strömförande. I denna ubåt? Troligen inget skydd.
Hm, PM sa bara att allt (säkert med undantag för små 12 V-förbrukare såsom radio) kördes på 24 V och att elmotorn för drivning av propellern också var på 24 V.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan hon ha styckats av propellern? Eller av propellern på något annat fartyg för den delen? Eller är det en medveten styckning?
Att propellern råkar hugga av någon kroppsdel vore väl inte så lustigt men inte två armar, två ben och ett huvud. Sån jäkla otur finns inte att kroppen skulle komma emot propellern på alla de ställena. Däremot kan möjligen havets invånare (då menar jag inte ubåtsfolk utan mindre djur) ha stått för styckningen men det lär rättsläkarna kunna se skillnad på.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Den andra kvinnan är hittad, välbehållen.
Släng gärna med en länk när du påstår viktiga saker.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Varsågod, läs:
https://www.sciencealert.com/here-s-what-happens-to-a-dead-body-at-the-bottom-of-the-sea

Det smartaste du kan göra är nog att be ödmjukt om ursäkt, alla glömmer dina knasiga inlägg & så går vi vidare
Exakt vad är din invändning? Där beskrivs ju hur kadaver i experiment har blivit renätna intill bara benet på ett fåtal dygn under vatten. Det hänger djävligt mycket på aktiviteten av lite halvstora djur men såhär års på grunt vatten (inte syrefria äckelbottnar längre in i Östersjön) kan det nog gå rätt fort.

Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Du behöver en kniv. Svårare är det inte.
Jag fattar ändå inte varför han skulle behöva stycka henne bara för att lyfta upp henne ur ubåten, alltså av praktiska skäl och inte för att han gillar styckning. Jag menar att en man av PM:s hyfsade fysik har inget problem att lyfta 60 kg upp genom luckan bara man har ett rep tillgängligt. Men han hade kanske inget rep...
Citera
Medlem
Mikeyjamess avatar
Äntligen får vi reda på vad som hände men varför erkände han? Hade han inte sluppit fängelsestraff om han hållit käften i ytterligare en vecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in