2017-08-21, 19:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
]Enligt den här artikeln bör kroppen kunna bevaras ganska väl i ca. tre veckor i våra vatten där temperaturen inte är så hög: [/b]https://blogs.scientificamerican.com/news-blog/how-long-do-dead-bodies-remain-inta-2009-06-10/

Risken är väl att kroppen legat i vattenbrynet under längre tid och därmed klarat sig sämre än om den varit en bit ut till havs.

Det finns exempel där kroppen legat i vattnet i 10-år och där det fortfarande handlat om ett lik och alltså inte ett skelett.

Dessutom gick dödsorsaken att fastställa vid obduktion.
Citera
2017-08-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Självklart är det mord. Som du säger, man dumpar inte olycksoffer i havet. Bara ett sådant medgivande borde vara nog för en fällande morddom.
Du missar att alla varianter av olycka inte är straff-befriande "oops" som bara är pinsamma. Nuvarande häktningsrubriken innefattar olyckor men med försvårande omständigheter som ger upp till 8 års fängelse.

Så står du med en olycka på halsen som kan ger 8 års fängelse så finns det motiv att fundera om det går att trassla sig ur rävsaxen på något sätt.

Om PM stöter till KW så hon ramlar mot batterierna och slår sig är det en olycka. Om ubåten har 400V strömskena som ej är beröringsskyddad och KW kommer i kontakt med en sådan skena och fastnar så gick det från snäll olycka till vållande eller grovt vållande eftersom det är vårdslöst att inte ha beröringsskydd.

Väldigt mycket postningar i tråden om olycka eller mord utan att ta hänsyn till den väldigt breda skalan som faktiskt finns, och att i vissa fall begicks i realiteten inte brottet nere i ubåten utan när PM tog ner en gäst i en farlig miljö.

När vi har artiklar i tidningen om arbetsmiljöbrott och VD för företag hamnar i domstol, så är det ju inte för att VD har knuffat in elektriker i elskåp, utan för att det saknats rutiner för att säkerställa att utrustning varit strömlös innan servicearbete.

Detta är lika relevant i denna tråden så "mördare" är inte alls så enkelt att använda.
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Är det jag som är dum eller hur menar du kroppen skulle kunna få med sig betongblocken upp?

Buken fylls med gas och kroppen flyter upp/går sönder...
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det jag undrar är hur man i en domstol skulle kunna fastslå att det rör sig om mord utom allt rimligt tvivel; man vill ju inte som rättsstat skämma ut sig och döma någon på enbart indicier och magkänsla.

PM borde egentligen bara hålla tyst istället för att gång på gång ändra sin teori om vad som har hänt, även oskyldiga misstänkta ljuger och ändrar sin historia för om det är något absurt som har hänt så kan ju paniken av att inte ha en trovärdig historia göra att man ändrar sig, även om den första var sann.
"Utom rimligt tvivel" heter det i Sverige och troligen i många andra västerländska rättsstater. Och det heter så för att man inte ska kunna komma undan brott med vilka rövarhistorier somhelst. Som tex PM försöker i detta fallet att han har satt av henne levande på land vilket inte stämde. Efter att den första lögnen inte höll så försöker han med en ny förklaring att det skulle ha skett en "olycka" och kroppen är begravd till havs. Såna värdelösa bortförklaringar ska enligt min åsikt inte hålla i domstol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eftersom det efter vad jag förstått är en privatperson som hittade kroppen så lär den ju ha hittats på ytan.

Enligt Rapport på SVT1 så har "Dansk polis" hittat en kropp i vattnet
Citera
2017-08-21, 19:41
Medlem
Den där Madsen verkar vara ett riktigt autistisk praktmongo.

Förmodligen körde det ihop sig i huvudet på honom så att han fick för sig att mord var den enda utvägen.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Är det jag som är dum eller hur menar du kroppen skulle kunna få med sig betongblocken upp?
Det förekommer att huvud,armar och ben lossnar från resten av kroppen under föruttnelsen.
Sitter tex händer och/eller fötter bojade i exempelvis betongblock så lossnar ju kroppen från blocket och armar/ben sitter kvar.

Här har troligen inte kroppen börjat ruttna än , hur lång tid detta tar vet jag inte
Senast redigerad av locknloll 2017-08-21 kl. 19:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du har mer än så - du har rubriceringen på häktningen att utgå från. Den rubriceringen ger en antydan eftersom polis, åklagare och rätt hade mer information tillgänglig i detta ärende redan då än vad vi en vecka senare har.

Häktningen är alltså vållande till annans död under synnerligen besvärande omständigheter. Så just nu ligger alltså ribban två tick högre än ren, olycksalig, oplanerbar olycka.

Noterbart är även att polisen underströk att de fortsatt misstänker PM för dråp/mord men att domaren beslöt att dåvarande bevisläget endast höll för uagtsom mandrab för just häktningen.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eftersom det efter vad jag förstått är en privatperson som hittade kroppen så lär den ju ha hittats på ytan.

Eller en fritidsfiskare som fått oönskat napp.
Citera
2017-08-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vi får hoppas att PM tar sitt förnuft till fånga till och berättar sanningen stegvis. Nu har han ju redan ljugit två gånger. Men det kanske kan vara en process att erkänna för sig själv vad som egentligen hände. Någon olycka tror jag då inte på. Händer det olyckor tar man kontakt med polisen eller räddningstjänsten, man försöker inte sopa undan spår.
Hur vet du att han ljugit två gånger? Hur vet du att den publicerade varianten (dvs variant två) är en lögn? Varför skapa trådsanningar av vad du tror? Varför inte skriva "Nu när jag tror han ljugit en andra gång ..."?
Citera
2017-08-21, 19:43
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja hon kanske hade Plutonium med sig ifrån NordKorea som PM skulle testa att driva ubåten med så att ubåten blev en atomubåt ?

Nej. Alla vi andra menar att hon kanske testade någon dykarutrustning och drunknade.
Citera
2017-08-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Finns det inte en risk att eventuella skador kan bortförklaras av att hon blivit påkörd av andra båtar, krosskador, hugg från vassa fenkölade båtar, roterande propellrar osv. ?
Nej, erfarna obducenter/rättsläkare/patologer ser vilka skador som har skett före respektive efter döden. Det har jag sett i flera brittiska kriminalserier på tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in