Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-02, 21:52
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Gillar ibland att titta på äldre foton, de svartvita är intressanta givetvis men de färglagda blir det liksom en helt annan dimension på någotvis.

Satt och funderade på om vi kommer uppskatta dessa som konst på samma sätt som vi gör med klassiska målade tavlor. Det vill säga kommer vi gå på "art gallery" med denna typ av bilder uppsatta år 2450 typ och uppskatta dem som vi gör med ex. Mona Lisa osv?

Jag vet att det finns mängder av konstgallerier med fotografier osv och det är konst men finns det ett fotografi idag som är värderat lika mycket som ex. Mona Lisa i både pengar och "uppskattning"?

Hittade inget riktigt "konst" forum så jag testar här...

Ett exempel på bilder:

https://www.youtube.com/watch?v=j4_BkHi-vi4

Alla är ju inte super bra men vissa är riktigt grymma (och ja även de svartvita originalen är bra men de färglagda ger helt klart en ny dimension tycker jag).
Citera
2017-08-02, 21:57
  #2
Medlem
Det här är dock mer mindblown;

https://www.youtube.com/watch?v=9Mzmo2XXfSg

Tagna och färglaggda 1905-15 i Tsarryssland
Citera
2017-08-02, 22:22
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Det här är dock mer mindblown;

https://www.youtube.com/watch?v=9Mzmo2XXfSg

Tagna och färglaggda 1905-15 i Tsarryssland

Hemskt ledsen men det håller jag inte riktigt med om faktiskt.
Många av bilderna hade fel aspekt, var inte speciellt bra färglagda. Samt YT filmen innehöll dubletter.

Sedan tyckte jag inte bilderna i sig var något direkt om jag skall vara helt ärlig. En del av bilderna ser ju nästan ut att komma ifrån 60 talet (även om dom troligen inte gör det).

Men visst är du helt mindblown av dem så är tycker vi väl lite olika antar jag.

Visst är det roligt att se hur Ryssland såg ut innan Sovjet tiden (om nu alla bilderna är äkta), men det var inga super bilder tycker jag...

Jaja vi tycker nog olika du och jag. Få (om någon) av dessa bilder hade jag hängt upp väggen...
Citera
2017-08-06, 22:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hemskt ledsen men det håller jag inte riktigt med om faktiskt.
Många av bilderna hade fel aspekt, var inte speciellt bra färglagda. Samt YT filmen innehöll dubletter.

Sedan tyckte jag inte bilderna i sig var något direkt om jag skall vara helt ärlig. En del av bilderna ser ju nästan ut att komma ifrån 60 talet (även om dom troligen inte gör det).

Men visst är du helt mindblown av dem så är tycker vi väl lite olika antar jag.

Visst är det roligt att se hur Ryssland såg ut innan Sovjet tiden (om nu alla bilderna är äkta), men det var inga super bilder tycker jag...

Jaja vi tycker nog olika du och jag. Få (om någon) av dessa bilder hade jag hängt upp väggen...
Pffhaha har du taskig uppkoppling eller nått?

https://i.amz.mshcdn.com/7Ed6dX-8qJo...Prokudin-2.jpg

http://7127-presscdn-0-30.pagely.net...rokudin-19.jpg
Citera
2017-08-06, 22:55
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Pffhaha har du taskig uppkoppling eller nått?

https://i.amz.mshcdn.com/7Ed6dX-8qJo...Prokudin-2.jpg

http://7127-presscdn-0-30.pagely.net...rokudin-19.jpg

Dessa två bilder var ett perfekt exempel på vad jag menade!

Den första bilden ser inte omöjlig ut att man skulle kunna ta idag. Den "strålar" inte direkt +100 år gammal. Men visst den är bra färglagd!

Den andra är dåligt färglagd som attan, men visst känns det som en äldre bild visst. Men kvalitén är ju inget bra.
Citera
2017-08-06, 22:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Dessa två bilder var ett perfekt exempel på vad jag menade!

Den första bilden ser inte omöjlig ut att man skulle kunna ta idag. Den "strålar" inte direkt +100 år gammal. Men visst den är bra färglagd!

Den andra är dåligt färglagd som attan, men visst känns det som en äldre bild visst. Men kvalitén är ju inget bra.

Precis helt sjukt att de inte fick till hd färg för 100 år sedan, vad tänkte jag med!
Citera
2017-08-06, 23:06
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Precis helt sjukt att de inte fick till hd färg för 100 år sedan, vad tänkte jag med!

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar?
Säger du att dessa bilder är +100 år gamla "riktiga" färgfoton?

Jag har hela tiden pratat om färglagda svartvita original foton (titeln: färglagda foton, samt mitt första inlägg borde vara det som avslöjar det).

Därav trodde jag du visade mig färglagda foton också...
Citera
2017-08-06, 23:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar?
Säger du att dessa bilder är +100 år gamla "riktiga" färgfoton?

Jag har hela tiden pratat om färglagda svartvita original foton (titeln: färglagda foton, samt mitt första inlägg borde vara det som avslöjar det).

Därav trodde jag du visade mig färglagda foton också...

*face palm*
Förlåt att det inte framgick men ja, dessa bilder togs alltså med hjälp av lager teknik i färg långt innan färgkamera såg ljuset.

Ursäktar förrvirringen, det var jag som läste fel från början.
Citera
2017-08-06, 23:36
  #9
Medlem
Fotokonst är sedan inte alltför länge och som sagt i #1, en etablerad konstform. Då handlar det om svart/vita foton, ofta i redovisat eller begränsat antal.

Men färglagda fotografiska bilder på t ex gamla kyrkor eller andra märkvärdiga byggnader, kommer på sin höjd att bli acceptabla dekorationsobjekt - men knappast konst som konkurrerar med eller ens spelar på samma planhalva som oljemåleri eller - som ovan - fotokonst.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-08-07 kl. 00:02.
Citera
2017-08-08, 13:52
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Fotokonst är sedan inte alltför länge och som sagt i #1, en etablerad konstform. Då handlar det om svart/vita foton, ofta i redovisat eller begränsat antal.

Men färglagda fotografiska bilder på t ex gamla kyrkor eller andra märkvärdiga byggnader, kommer på sin höjd att bli acceptabla dekorationsobjekt - men knappast konst som konkurrerar med eller ens spelar på samma planhalva som oljemåleri eller - som ovan - fotokonst.

Jodå som jag sade i trådstarten så vet jag att foton idag är/anses som konst. Men idag finns inget foto som har liknande värde som ex Mona Lisa men vad tror du om 300-400 år? eller kommer de klassiska målningarna bara vara 100 gånger mer värda ändå så att säga...

Det finns så mycket mer detaljer i mitt exempel dock. Så jag personligen hade hellre haft ett sådant foto på väggen än ex en "Mona Lisa" tavla.
Citera
2017-08-21, 14:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jodå som jag sade i trådstarten så vet jag att foton idag är/anses som konst. Men idag finns inget foto som har liknande värde som ex Mona Lisa men vad tror du om 300-400 år? eller kommer de klassiska målningarna bara vara 100 gånger mer värda ändå så att säga...

Det finns så mycket mer detaljer i mitt exempel dock. Så jag personligen hade hellre haft ett sådant foto på väggen än ex en "Mona Lisa" tavla.

Man skall också tänka på hur många miljoner tavlor som målats genom åren och hur många som överlevt. Blir nog samma med fotografier, kanske 1 på 1 miljard som anses vara konst om 400 år.
Citera
2017-08-21, 22:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Det här är dock mer mindblown;

https://www.youtube.com/watch?v=9Mzmo2XXfSg

Tagna och färglaggda 1905-15 i Tsarryssland
Nej, inte färglagda - de är tagna i färg. En metod att ta färgbilder uppfanns redan 1861 av skotten James Clerk Maxwell. James metod byggde i sin tur på matematiska teorier av Günther Grassman. Tre exponeringar tagna med tre olika färgfilter framför kameran - rött, grönt, blått. Fanns digitalkameror på 90-talet som jobbade på samma sätt.
Bilderna är alltså tagna 40 år EFTER att färgfotot uppfanns.... Inte en massa år innan.


The Lumiere Autochrome: History, Technology, and Preservation
AvBertrand Lavédrine,Jean-Paul Gandolfo
Sidan 61
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-08-21 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback