2017-08-18, 10:35
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ta-ku
Hade personligen avstått från att göra det i dagsläget, Trump verkar gilla idén av ett handelskrig med Kina. Osannolikt att det händer skulle många säga, men Trump är Trump.

Haha du har kollat för mycket på fake news 'nyheterna'.

Trump är mer Kina-vänlig än vad Obama någonsin var.
Citera
2017-08-18, 11:26
Medlem
MrWins avatar
Alfred Berg Bear 100 %
Citera
2017-08-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Okej nu har jag läst på lite mer och byggt om min portfölj...

Global: Länsförsäkringar Global Indexnära 25%

Sverige: Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%

Tillväxt: MS INVF Global Opportunity A 15%

Asien: Swedbank Robur Axess Asien 15%

Bransch: Swedbank Robur Ny Teknik 10%

Ränte: Spiltan Högräntefond 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%

Känner att jag har en bättre spridning, och en krockkudde på 20% i räntefonderna.
Har ingen kortsiktig tidsplan utan jag tänker långsiktigt.
Mycket fokus på Nordamerika i Global- och tillväxtfonderna , därav en enskild Asienfond.
Medveten om den höga avgiften i Tillväxtfonden, vilka skulle ni rekommendera med lägre avgift? Dock ingen med majoriteten i Asien, då blir det övervikt där.
Uppskattar verkligen feedback, tack på förhand

Tycker du har ett grymt väl avvägt upplägg. Se till att månadsspara i en ISK/KF och låt det bara fortsätta oavsett hur börsen går.
Citera
2017-08-18, 16:05
Medlem
trailblasers avatar
Kan någon förklara för mig fördelen med att ha en globalfond i portföljen istället för att bygga en egen global-portfölj?
Jag hade globalfond tidigare men insåg att jag redan täckte alla regioner i enskilda fonder (Tillväxt, USA, Europa, Sverige, Norden och branschfond).

Någon som vill ge sin synpunkt på detta? Bör jag ändå ha med en globalfond trots att min portfölj redan är uppbyggd efter "globalfond-modellen"?
Citera
2017-08-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Kan någon förklara för mig fördelen med att ha en globalfond i portföljen istället för att bygga en egen global-portfölj?
Jag hade globalfond tidigare men insåg att jag redan täckte alla regioner i enskilda fonder (Tillväxt, USA, Europa, Sverige, Norden och branschfond).

Någon som vill ge sin synpunkt på detta? Bör jag ändå ha med en globalfond trots att min portfölj redan är uppbyggd efter "globalfond-modellen"?

Samma skit spelar ingen roll, en fördel med ditt upplägg är ju att du kan bestämma hur fördelningen ska se ut om du tror mer på vissa regioner än andra.

En fördel med globalfond är att det är simpelt, jag kör globalfond lätt
Citera
2017-08-20, 09:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Fördelen är nära på noll för investeraren, däremot får fondbolag ut mer pengar om köpare är mer villrådiga så om man gillar att upprätthålla den villrådighet som finns kring fonder är globalfonderna ett bra val.

Det bästa är att titta på fördelningen i regioner vilket ganska snabbt gör att man ser att alla fonder är viktade efter storleken på företag. Dvs "global" viktar efter de största företagen i världen och har därav minst 50% i USA och bortåt 20% i Europa.Det är samma sak med tillväxtmarknader där dessa innehåller minst 50% Asien, de flesta betydligt mer. En vanlig missuppfattning är att det sker en fördelning mellan länder vilket det alltså inte alls gör.

LF Tillväxtmarknader kontra Swedbank Access Asien:
http://i.imgur.com/Q319uHi.png
Att notera är givetvis att den ena fonden har en avgift på 0.4% medan den andra har 0.2%.

SPP USA kontra LF Global:
http://i.imgur.com/fOzlkc2.png

Om man vill sitta med hög global diversifiering baserad på geografi och inte endast storleken på företag har man egentligen bara ett val och det är att börja handla ETF:er och köpa saker som iShares Brazil m fl.
Citera
2017-08-21, 13:30
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Låg inte avgiften på AMF småbolag på 0.40% för nån vecka sen? Vad hände? :O
Citera
2017-08-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Låg inte avgiften på AMF småbolag på 0.40% för nån vecka sen? Vad hände? :O

Jo dom sänkte den äntligen från 0,6 till 0,4. Vadå har dom höjt den IGEN?..
Citera
2017-08-21, 18:14
Medlem
Ja titt på fan, dom höjde tillbaka, vilka grusar. Någon som vet mer om detta? Vad håller dom på med?
Citera
2017-08-21, 19:14
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja titt på fan, dom höjde tillbaka, vilka grusar. Någon som vet mer om detta? Vad håller dom på med?

Ja, vafan är detta? Kass erfarenhet av AMF via mail/Twitter. Får inga svar där.

https://www.amf.se/foretag-och-formedlare/nyhetslista/amf-sanker-avgiften-pa-fem-fonder-for-kunder-med-fondforsakring/
Citera
2017-08-21, 19:22
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Ja, vafan är detta? Kass erfarenhet av AMF via mail/Twitter. Får inga svar där.

https://www.amf.se/foretag-och-formedlare/nyhetslista/amf-sanker-avgiften-pa-fem-fonder-for-kunder-med-fondforsakring/

Så de sänker den 1 oktober istället

Detta är väldigt underligt asså..
Citera
2017-08-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Så de sänker den 1 oktober istället

Detta är väldigt underligt asså..

Ska dom sänka tillbaka? De va ju bra, men flummigt hur dom byter upp och ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera