Citat:
Ursprungligen postat av
Dalesmale
Han har å andra sidan bara spelat två matcher mot AIK sedan dess.
Sant. Dock var det rätt pinsamt i fjol när hela Djurgården med Magnus Eriksson i täten snackade om att ta ner AIK och Alexander Isak på jorden och vinna över det där derbyspöket en gång för alla. AIK vann med 3-0 på bortaplan, Isak gjorde två av målen. Lägg därtill Erikssons bakgrund hos oss. Jag tror inte att han kommer att göra mål i derbyt. Engvall däremot har ju erfarenhet av att sänka oss i betydelsefulla matcher.
Citat:
Ursprungligen postat av
doughie
Djurgården spelar onsdag, och känner man Özcan ordentligt så kommer de flesta startspelarna spela cupmatchen. Jag som Djurgårdare känner mig rätt positiv inför derbyt, men man känner såklart till derbyhistoriken och att AIK är vassa på att försvara ledningar. Djurgården är bättre nu än vad man varit på åtminstone 10 år, AIK har inte sitt bästa år men hotet från Goitom/Obasi finns där alltid ändå.
Spännande det där sista du skrev förresten då det i DIF-podden snackades det om att Djurgården i detta derby spelar med en annan press än tidigare derbyn då vi nu kan gå för Europaplats och inte "enbart" för en derbyvinst...
Tycker inte att vi är så vassa på att försvara ledningar som många andra lags supportrar vill få det till. Visst, det var vårt signum under våren men glöm inte att vi stundtals spelade 5311/361 tack vare våra, då, värdelösa anfallare. Inte supersvårt att försvara en ledning med den formationen. Nu har vi fått in anfallare och en offensiv vänstervinge så då har vi lättat på de defensiva tyglarna en aning. Det ser man ju i antal gjorda och insläppta mål. Vi både gör fler och släpper in fler, även om det fortfarande är få. Braga borta, Östersund och Göteborg är matcher där vi tappat en 1-0-ledning till 1-2.
Varför kommer Özkan att spela startspelare från start i cupen och inte rotera? Hur ser det ut med skadorna - kommer Beijmo, Olsson och Isaksson lira? Avstängningar?
Ja, klart ni har press på er när det gäller Europaplats. Dock är det inget som kommer påverka oss skulle jag tro, vi har ju ändå legat i toppen i sex raka säsonger nu. Dessutom har jag väldigt svårt att se något annat lag än Malmö, AIK och Djurgården komma topp 3 i år oavsett hur jämn tabellen är. Viktigaste faktorn i detta derbyt tror jag är att den som vinner kan stoltsera med att vara bäst i stan 2017.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amex88
AIK stilen!
Yasin har spelat 18 matcher sammanlagt för oss och en handfull träningar...