2017-08-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Du verkar rätt trög trots en förhoppningsvis god natts sömn.
Mitt svar gällde (som jag tydligt angav) om det var möjligt att kommunicera till en mobil förvarad i fickan på en person stående och tittande ut över kanten på tornet i ubåten.
Med ubåten i ytläge är väl bäst att tillägga..
Jag hoppas och tror att ingen slåss om den saken. Är man bara rimligt nära en mast skulle jag bli väldigt besviken på min mobilleverantör om jag inte kunde stå i tornet med telefonen i fickan och ändå ha kontakt. I våra normala miljöer kan inte telefonen hela tiden förvänta sig att kunna se masten (typ laserpekare) men det går bra ändå.
Citera
2017-08-20, 22:18
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har följt tråden och tycker det är förvånansvärt många som verkar tro att Raket-Madsen är oskyldig. För mig är det helt uppenbart att kombinationen av Kims försvinnande och sänkningen av ubåten ger att han är skyldig. Lägg därtill hans förklaring att hon gått iland och sedan helt gått upp i rök. 99,9% säkerhet att han dödat Kim men om det är sexuellt motiv eller att han lackade ur på hennes kommunistiska åsikter låter jag vara osagt. Tippar på det senare.

Håller med dig om hans skuld, men statistiken talar väl mer för att någon typ av sexuellt betingad händelse utlöste det hela?
Citera
2017-08-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Vad så hemligt så de måste ha lykta dörrar?
När det handlar om bestraffning eller annat påtvingande, och domstolen beslutar om lykta dörrar kan du ge dig fan på att det är för att de ska kunna hitta på allt som sker därbakom. För att kunna begå allvarliga människorättsbrott och att domstolen inte ska behöva stå till ansvar.

Lita inte på någon som vill gömma något eller hålla något hemligt. Har du inget att dölja, speciellt vid bestraffning av medborgare så finns ingen mening med att hålla någon förhandling hemlig.

Döms Peter Madsen till ansvar efter en hemlig rättegång råder jag dig att vara misstänksam, speciellt när inga bevis presenterats för vad som hänt KW och PM har nekats att uttala sig i media.
Senast redigerad av Valyth 2017-08-20 kl. 22:25.
Citera
2017-08-20, 22:23
Medlem
jag börjar tro att hon inte är död, utan snarare kidnappad, hon förvaras någonstans.
Citera
2017-08-20, 22:23
Medlem
xen1cals avatar
För er som har Danmark TV 2 kommer det en fortsättning på dokumentären/reportaget om PM nu 22:50.
Citera
2017-08-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, jag missar ingen poäng här. Läs bakåt i tråden så har jag själv nämnt att han t ex kan ha valt att sänka ubåten pga rakethistorien - dvs att han blir tvåa på pucken för nästa uppskjutning. Jag noterade också i en tidigare postning att skulle han haft fogden efter sig så skulle det kunna motivera honom att vilja sänka ubåten. Finns alltså flera möjligheter till medveten sänkning som inte har med KW att göra. Förutom svårigheten att bevisa att han faktiskt avsåg att sänka ubåten.

Sänkningen av ubåten har tveksamt värde i domstol.

En sönderslagen navigator däremot är extremt bekymmersam för PM att hantera. Detta, och just detta, är den viktiga poängen här.

Nej varken sänkningen eller den sönderslagna navigatorn är avgörande. Sänkningen kan ju ha helt andra orsaker, om navigatorn är krossad måste man i så fall bevisa att den var hel innan avfärd.

Nej det avgörande är helt enkelt att KW var med på båten då de åkte ut men inte när den kom tillbaka. Den enda möjligheten som PM har är att påstå att hon frivilligt lämnade båten vid land. Om han erkänner att han inte har lämnat henne i land så måste han i så fall berätta vad som har hänt och var hon försvann, annars är det ett indirekt erkännande.
Om han håller fast vid sin historia att hon lämnades vid land och ingen kan motbevisa det så kan han teoretiskt frias, men jag har svårt att se att han bara kan komma ur detta genom att hålla käften. Han har dessutom som kapten på fartyget ett ansvar för sin passagerare. Detta fick kapten Schettino erfara då han fick 16 års fängelse för Costa Concordia-katastrofen.
Citera
2017-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
När det handlar om bestraffning, och domstolen beslutar om lykta dörrar kan du ge dig fan på att det är för att de ska kunna hitta på allt som sker därbakom. För att kunna begå allvarliga människorättsbrott och att domstolen inte ska behöva stå till ansvar.

Lita inte på någon som vill gömma något eller hålla något hemligt. Har du inget att dölja, speciellt vid bestraffning av medborgare så finns ingen mening med att hålla någon förhandling hemlig.

Döms Peter Madsen till ansvar efter en hemlig rättegång råder jag dig att vara misstänksam.
Lugn och fin nu. När domstolen förhandlar bakom lykta dörrar så finns både åklagare och försvarsadvokat där. Domstolen är skyldig att följa lagen och gör de inte det så kan godtycklig part ogiltigförklara. Notera också att lagbrott är lagbrott oberoende av vem som begår dem, vilket innebär att rådmän själva kan få juridiska problem om de inte utför sitt yrke på ett korrekt sätt.
Citera
2017-08-20, 22:30
Medlem
Citat:
Finns åtskilliga artiklar om hur man plockar ut datat direkt från minnescellerna på flash-minnen, men jag har ingen aning om var polisen skulle kunna upphandla en sådan tjänst. Vi har då lämnat data-recovery och pratar om metoder som hör ihop med militärt och industriellt spioneri.

Japp, och har det varit tillräckligt varmt i die i chipet har det smält varpå inget ens teoretiskt kan återskapas. Det är lättare med mekaniska hårddiskar som kan återställas, iaf delvis, även efter mekanisk åverkan, t.ex att man slår med en hammare så skivorna flyger iväg. Fanns ett svenskt(?) företag som hette ibis om jag minns rätt som pysslade med sådant. Vet inte om mek hårddiskar används i marina system längre.

Edit: dom heter ibas och är, lustigt nog, Danska.
Senast redigerad av dartvejder 2017-08-20 kl. 22:36.
Citera
2017-08-20, 22:32
Medlem
För någon dag sedan kom den första artikeln på en dansk eller norsk sida som beskrev hur Madsen räddades av killarna i båten som först såg ubåten strax innan den sjönk.
I denna artikel som jag inte hittar nu så stod det hur Madsen när han kom upp andra gången gjorde tecken över halsen som att "fixandet" gått dåligt.
Sedan att dom kunde komma närmre och att han stod kvar i tornet medans ubåten sjönk och sedan tog simtag mot "räddningsbåten".

Madsen säger att han inte hann stänga luckan, om han har tid att göra tecken och stå kvar i tornet skulle han ju självklart hinna stänga luckan för att skydda sin "älskling".
Det är knappast några oerhört tidsödande handgrepp att stänga den.

Madsen är vad jag förstått den numera (efter bråket med övriga i teamet som byggde UC3) "rättmätige" ägaren och skulle därmed inte löpa risk att någon använder den utan hans tillstånd.

Han låter oss tro att något är trasigt som "kan vara lite farligt", försöker fixa detta och "hinner" sedan inte stänga luckan när han står kvar i tornet medans ubåten sjunker.

Kan inte se så många anledningar till detta mer än att försvåra efterforskningar om vad som hänt under de timmar ubåten varit borta.
Citera
2017-08-20, 22:33
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
"Följer samma naturlagar som ljus" ? Den kommentaren bevisar vad jag misstänkte.
Ett tips, antingen bör du hålla låg profil eller tyst om saker du inte förstår.

Är det så illa? Ibland måste man förenkla för att få folk att förstå, men det hjälpte tydligen inte här.
Citera
2017-08-20, 22:36
Medlem
Citat:
Nej, jag missar ingen poäng här. Läs bakåt i tråden så har jag själv nämnt att han t ex kan ha valt att sänka ubåten pga rakethistorien - dvs att han blir tvåa på pucken för nästa uppskjutning. Jag noterade också i en tidigare postning att skulle han haft fogden efter sig så skulle det kunna motivera honom att vilja sänka ubåten. Finns alltså flera möjligheter till medveten sänkning som inte har med KW att göra. Förutom svårigheten att bevisa att han faktiskt avsåg att sänka ubåten.

Sänkningen av ubåten har tveksamt värde i domstol.

En sönderslagen navigator däremot är extremt bekymmersam för PM att hantera. Detta, och just detta, är den viktiga poängen här.

Du får nog vara själv med din ide om att en ev. sönderslagen navigator ensamt skulle kunna binda PM för något brott mot KW, jag ger upp.....
Citera
2017-08-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Är det så illa? Ibland måste man förenkla för att få folk att förstå, men det hjälpte tydligen inte här.

Eftersom din "förenkling" uppenbarligen inte stämmer med verkligheten så var det ju en felaktig förenkling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in