2017-08-20, 08:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Som jag ser det, finns det inga som helst motiv till mord, läs mitt separata citat ovan. Men du eller någon annan har kanske har några....?

Det finns alltid ett möjligt motiv i alla fall när det är en kvinna (särskilt om hon är ung och söt) som är död och en man som står anklagad. Nämligen att han har gjort närmanden och hon har avvisat honom.
Citera
2017-08-20, 08:27
Medlem
portnoys avatar
Sänkningen skulle också kunna vara en skenmanöver. Själva söket till havs drar väl inte igång på 100% förrän polisen inser att ubåten inte innehåller någon kropp.

Kanske vill han vinna tid.
Citera
2017-08-20, 09:07
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
https://www.hd.se/2017-08-19/sjopolis-fran-stockholm-forstarker-sokandet-efter-kim-wall

Bör ju tyda på att man har något att gå på om de kallas in nu...

"Helgens sökinsats efter den försvunna skånska journalisten Kim Wall har utökats med personal från Sjöpolisen från Stockholm och Sjöräddningssällskapet.
Sökningen inleddes under lördagseftermiddagen och beräknas pågå även under söndagen. Enligt uppgifter till HD och Sydsvenskan utgick lördagens sökinsats från Falsterbonäset.
– Jag har inte fått någon information om att de funnit något under dagen, säger Åsa Emanuelsson vid polisens ledningscentral.
Varför förstärker Sjöpolisen från Stockholm nu?
– Förfrågan har kommit från dansk polis, de har begärt att man ska hjälpa till. Man har sökt med båt och helikopter under dagen och kommer fortsätta imorgon när det är ljust igen, säger Åsa Emanuelsson.
Under lördagseftermiddagen sökte man efter den försvunna journalisten längs den skånska kustremsan.
– Strömmarna har gått mot den skånska kusten så föremål skulle sannolikt ha flutit i land här, säger Åsa Emanuelsson."

Kryss i taket för Åsa Emanuelsson, det är första gången i världshistorien som strömmen har gått på tvären i Öresund.
Citera
2017-08-20, 09:07
Medlem
Nog för att en del detaljer är märkliga, och till PMs nackdel, men fortfarande:

Han har inget som helst motiv. Att det skulle vara sexuellt håller jag för helt osannolikt, inte minst pga den korta seglatsen.

Och, vad kan rimligen ha hunnit hända under den korta tiden som gör att PM plötsligt får ont uppsåt?

Vid senaste tidpunkten de blev sedda borde de ju varit på väg tillbaka - och om inte, så borde KW vid det laget inte sett avslappnad ut. Tidsfönstret för en ev intrig är minimal.

Olycka? Ja kanske, men hur??

Mord, överfall? Aldrig.
Citera
2017-08-20, 09:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisti
Nog för att en del detaljer är märkliga, och till PMs nackdel, men fortfarande:

Han har inget som helst motiv. Att det skulle vara sexuellt håller jag för helt osannolikt, inte minst pga den korta seglatsen.

Och, vad kan rimligen ha hunnit hända under den korta tiden som gör att PM plötsligt får ont uppsåt?

Vid senaste tidpunkten de blev sedda borde de ju varit på väg tillbaka - och om inte, så borde KW vid det laget inte sett avslappnad ut. Tidsfönstret för en ev intrig är minimal.

Olycka? Ja kanske, men hur??

Mord, överfall? Aldrig.
Dråp ser jag också som otänkbart - håller med om att inget kan hända under ett så kort möte, som gör att Madsen spontant har ihjäl KW. Som erfaren journalist skulle hon givetvis heller aldrig konfrontera PM på en så utsatt plats som nere i ubåten.

Ett planerat sexmord är inte otänkbart. Nätterna som PM tillbringat i sitt plåtfängelse på havets botten kan ha fått honom att tänka ut och planera ett sexmord. Historien är full av psykopatiska män som rövat bort kvinnor på detta sätt - googla på "bunkerläkaren" för ett relativt färskt fall. När journalisten saknas efter att ha blivit landsatt i en dunkel och, enligt uppgift, farlig hamn sent på kvällen - vem skulle då misstänka något annat än att hon blivit överfallen och bortrövad? Ingen hade misstänkt PM i det läget - hade det inte varit för att ubåten blev full av blod och han var tvungen att sänka den när han blev upptäckt på väg för att sanera den, så hade han klarat sig undan. PM har varit ute hela natten med sitt offer - hade det varit en olycka och han bara velat dumpa kroppen, varför då inte bara dumpa kroppen, åka i land och sanera ubåten från blod? Då skulle han ligga i sin varma säng och stirra i taket när sökisatsen inleds på natten.

Olycka som resulterat i KW:s död och som vållats av PM känns rimligt. PM inser att han kommer hamna i fängelse och att hans karriär är över. Raket-projektet är viktigare för PM än någonting annat, och han bestämmer sig därför för att kasta kroppen över bord och åka i land för att sanera ubåten. Han upptäcks av helikoptern och sänker ubåten för att röja bevisen.
Citera
2017-08-20, 09:36
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men varför skulle man vilja att ventilen skall vara snabb?

Om du noterar i någon dykvideo så håller han ju på och duttar en del med dyktankarna, där det kanske skulle vara naturligare att öppna ventilen lite och på den vägen låta tankarna sakta fyllas med vatten.

Och när han skall upp så är det ju normalt inte bråttom heller - hur många gånger under hans ubåts livstid behöver han försöka härma Hollywood när de nödblåser och ubåten åker som en kork upp och nästan hoppar upp ur vattnet? Min gissning är att UC3 Nautilus inte förväntar sig sjunkbomber och torpeder och att man efter träff har panik att försöka stiga medan lyftkraften från dyktankarna fortfarande kan övervinna allt det inströmmande vattnet.

Jag hade velat ha en ventil som man snabbt kunnat stänga vid dykning om något skulle gått snett. Hellre det än en ventil med en ratt som skall snurras flera tiotals varv innan den är stängd.
Citera
2017-08-20, 09:38
Medlem
Vem talar sanning? http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/mJB7L/polisen-soker-foremal-langst-kusten " Helsingør Dagblad har intervjuat de personer som undsatte Madsen. Vännerna var ute och fiskade när ubåten Nautilus siktades. "
eller http://www.expressen.se/kvallsposten/han-sag-peter-madsen-simma-bort-fran-den-sjunkande-ubaten/ " På fredagsmorgonen gav han sig ut att leta efter forskaren Peter Madsens försvunna ubåt – sedan danska myndigheter uppmanat personer med lämplig båt och utrustning att hjälpa till med spaningen. "
Eller är det samma personer som inte riktigt vet varför de var på sjön?
Citera
2017-08-20, 09:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Vem talar sanning? http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/mJB7L/polisen-soker-foremal-langst-kusten " Helsingør Dagblad har intervjuat de personer som undsatte Madsen. Vännerna var ute och fiskade när ubåten Nautilus siktades. "
eller http://www.expressen.se/kvallsposten/han-sag-peter-madsen-simma-bort-fran-den-sjunkande-ubaten/ " På fredagsmorgonen gav han sig ut att leta efter forskaren Peter Madsens försvunna ubåt – sedan danska myndigheter uppmanat personer med lämplig båt och utrustning att hjälpa till med spaningen. "
Eller är det samma personer som inte riktigt vet varför de var på sjön?

Det är två olika sällskap i två olika båtar, och det finns ingen diskrepans mellan deras berättelser.
Citera
2017-08-20, 09:45
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
............
Mina troligaste, är att KW föll över bord eller att det blev kaos vid ett dyk.

Kaos vid dyk kan t.ex. ha varit att skeppet inte uppförde sig som det skulle, PM svor och skrek, började ratta hit och dit, och KW fick panik, en klaustrofobisk ångestattack. PM måste både hantera skeppet och en människa i total panik. I ett sådant läge fattar de flesta skeppare ett rationellt beslut, som de flesta inser. Han måste temporärt tysta KW, det är inte lätt att göra det rätt på några sekunder.

Väl i hamn, ska PM nu redogöra för den katastrofala turen. Han vet nog inte vad han ska börja med, men kör den enkla, att KW är avsläppt. Den höll inte länge, då ändrar han till att hon rasat i vattnet. Polisen vill veta exakt hur och när, han beskriver det mer eller mindre bra, beroende på om det var det som hände.

Om det var kaos vid dyk, och han säger det till polisen, får han genast ett stort gäng med frågor, bl.a. hur försökte han lugna/ sätta KW "ur spel", varför han kastat i liket mm.

Och, så här går det att spekulera i oändlighet, anledningen till mitt inlägg är att jag bedömer olycka eller vårdslöshet som orsak och vill poängtera att det var ett ganska osäkert skepp som seglade ut den där torsdagen......

olycka ja...
Kan ju vara så "enkelt" som att hon slagit i huvudet i någon utstickande del, svimmat av ramlat baklänges och slagit i huvudet ännu värre.
PM har därefter fått panik och inte haft vett kontakta sjöräddningen, polis etc utan slängt kroppen överbord och resten vet vi.

Alla som varit om bord på en ubåt (Museum tex) vet hur jäkla trångt det är speciellt när man går mellan skotten genom dom vattentäta dörrarna, sedan massa utstickande metallföremål överallt.
Är man då ovan är det lätt slå i huvudet.
Citera
2017-08-20, 09:45
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Skulle inte du sova?

Svar på frågan varför förmågan för SMS att nå fram är större:
Om mottagaren inte är nåbar sparas meddelandet på servrar och kan sändas igen senare. Det samma gäller om inte hela meddelandet kommer fram p.g.a. dålig mottagning. Missad information kan då sändas om tills att hela meddelandet är komplett. (Det här är normalt inget vi användare märker av)

Vet inte hur det är idag men tidigare låg meddelandena kvar på Telias SMS servrar (Placerad i Sundsvall) i upp till 6 dagar.

Jo nu har jag sovit. Visst är det så som du skriver, men det hjälper inte om det inte finns någon förbindelse mellan sändare och mottagare. Jag tror inte där är någon förbindelse då de står i tornet om de har kvar mobilen i fickan, eftersom så korta radiovågor som mobilen använder följer i princip samma naturlagar som ljus.
Citera
2017-08-20, 09:53
Medlem
@saruman Jag håller med dig, det är helt rimliga teorier. Dock har jag en ytterligare teori om det där med sexuella motiv, och det är att när en människa som är besatt av något förmodligen inte har tiden att också tänja gränser/fantasier om sex också.

Det skulle vara intressant att veta hur sexförbrytares liv allmänt ser ut - har de andra stora intressen? Jag tror inte det. Men det är bara min teori.
Citera
2017-08-20, 09:55
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jo nu har jag sovit. Visst är det så som du skriver, men det hjälper inte om det inte finns någon förbindelse mellan sändare och mottagare. Jag tror inte där är någon förbindelse då de står i tornet om de har kvar mobilen i fickan, eftersom så korta radiovågor som mobilen använder följer i princip samma naturlagar som ljus.

Jag har ju redan förklarat för dig , tror gör man i kyrkan.

Fast mobilen ligger nere i ubåten så åker det ut radiovågor genom luckan , dom bryts precis när dom passerar öpppningen/kanten och kan mycket väl gå rakt åt sidorna , naturligtvis med begränsad effekt

Radiovågorna kan brytas av luft , det är en del av det man kallar DÄMPNING UNDER FÄRD.

Du babblar om att radiovågor på höga frekvenser beter sig som ljus , lyser du med en ficklampa eller laser rakt upp från tornet kan de se det från sidan i luften.
Radiovågsmässigt är det väldiga förluster på denna reflektion men i kombo när radiovågorna passerar kragen på lucka sker en brytning och man kan etablerar en förbindlelse , kanske inte 30km på 900MHz men kanske en 5-10km
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in