2017-08-17, 00:03
Medlem
Nyfiken på vad för slags vattentätt de två svenska männen (pundarma) hade som gjorde att de släpptes. Bra för utredningen men tråkigt för oss att ingen läcker
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2017-08-17 kl. 00:17. Anledning: Helt fel ord
Citera
2017-08-17, 00:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej jag skämma inte. Jag skrev aldrig att det var al. Jag skrev att det var en av barnen. Jag kommer även att fortsätta skriva rykten jag hört.

Det var ju inte heller sant, eller hur?

Att sprida rykten som inte är sanna minskar bara
din egen trovärdighet.
Senast redigerad av gloriouslife 2017-08-17 kl. 00:57.
Citera
2017-08-17, 01:56
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling101
Kan informera dig om att det va inte AL som va med i en olycka o ett barn dödades. Det va faktiskt hennes syster !!
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej jag skämma inte. Jag skrev aldrig att det var al. Jag skrev att det var en av barnen. Jag kommer även att fortsätta skriva rykten jag hört.
Hur var det nu egentligen? AL? Hennes syster? En (?)(ett) av barnen. Vems barn?
Ni rör till det!
Citera
2017-08-17, 15:39
Medlem
2560ps avatar
Apropå zigenarteorin, det här gamla fallet var också synnerligen brutalt:

(FB) Mordet på Kurt Hellström i Nacka 1992

Zigenare är råa, se bara på den där grannfejden uppe i norr nånstans där de klubbat ner grannen med yxa eller vad det var.

EDIT: Trådlänk - (FB) Grannfejden i Vojakkala
Senast redigerad av 2560p 2017-08-17 kl. 15:42. Anledning: Länk til tråd tillagd
Citera
2017-08-18, 23:07
Medlem
Det är drygt två månader sedan detta hände. Är det verkligen ingen som har någon ny information att komma med? Kom igen nu, någon måste ju veta hur utredningen går med tanke på förhör, dna-provtagning m m. Vad händer?
Citera
2017-08-20, 00:35
Medlem
Jag tänkte att JokerMannens nya perspektiv på tejp- och rånmordet i Kalamark kanske kunde bidra till spekulationer även i den här tråden.

JokerMannen menar bl.a. att:

• 'RÅNET, var endast ett tillägg för att samtidigt med mordet, komma över lite extra pengar'
  • '[GM är en] Anatomiskt kunnig mördare och som exakt ... visste hur han ... skulle gå till väga, för att ... orsaka Ólov Róger Lindberg en tidsutdragen och pinsam död.'
  • '[Vid] ett vanligt RÅN, så hade gärningsmannen aldrig någonsin ansträngt sig så, att först då ha bundit Ólov Róger Lindberg och sedan tejpat honom på ett sådant extremt och mycket speciellt sätt som han då gjorde det på.'

Nedan citat från några av JokerMannens inlägg. Formatering och språk har redigerats något av undertecknad.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Mordet på Ólov Róger Lindberg var utan minsta tvivel, antingen ett A1: PLANERAT MORD eller ett B2: BESTÄLLNINGS-MORD.

Obs ! ... RÅNET, var endast ett tillägg för att samtidigt med mordet, komma över lite extra pengar.

Citat:
Om det nu verkligen hade varit frågan om ett vanligt RÅN, så hade gärningsmannen aldrig någonsin ansträngt sig så, att först då ha bundit Ólov Róger Lindberg och sedan tejpat honom på ett sådant extremt och mycket speciellt sätt som han då gjorde det på. Det är bara att konstatera faktum, Ólov Róger Lindberg skulle röjas ur vägen och därmed sagt AVLIVAS.

Vad du inte har förstått är att gärningsmannen hade anatomiska kunskaper, vilket i sin tur framgår klart och tydligt ifrån de RättsMedicinska Obduktions-bilds-fotografierna samt även den videofilms-översikt som Polis-Teknikerna lät spela in inuti Ladugårds-anläggningen den 16/4 år 2004.

Dessutom använde gärningsmannen tre galon-regnrockar som han omslöt Ólov Róger Lindbergs' huvud med och att han sedan både vid sidorna av hans huvud och även ovan på hans kropp hade lagt och placerat 8 stycken 30-kilos tunga hönsfoder-säckar och sedan övertäckt honom med en stor och lång presenning samt slutligen vält en upp-och-ned-på-vänd skottkärra över hans huvud.

[Tror du verkligen] att gärningsmannen skulle ha använt sig av ett så extremt partikuljärt tillvägagångssätt om det hade varit frågan om ett vanligt enkelt rån?

Citat:
... på det viset som Ólov Róger Lindberg bands med dubbel-tvinnade linSnören, Obs ! inte med balSnören och hur han blev tejpad med transparent låd-packnings-tejp, [visar] att mordet var PLANERAT in i minsta detalj och [vidare att] gärningsmannen hade anatomiska kunskaper.

Citat:
Gärningsmannen har på ett mycket avancerat och anatomiskt tillvägagångssätt orsakat Ólov Róger Lindbergs död.

Jag har under mycket lång tid nu minutiöst studerat ingående dem RättsMedicinska Obduktions-bilds-fotografierna av Ólov Róger Lindberg, och jag har även där till låtit två personer i från RiksMord tittat på [fotografierna] och dom uttalade sig på följande sätt, att det handlar om en Anatomiskt kunnig mördare och som exakt ... visste hur han ... skulle gå till väga, för att ... orsaka Ólov Róger Lindberg en tidsutdragen och pinsam död.

... Lindberg avled på grund av våldsamma uppkastningar ifrån hans magsäck, vilket i sin tur resulterade i att osmälta matpartiklar blockerade hans luft-och-andnings-vägar och dessutom hade han hela 12 meter transparent låd-packnings-tejp i flera olika lager stenhårt åtdraget av gärningsmannen runt halsen och nack-partiet samt halva nedre hak-partiet.

Citat:
Ólov Róger Lindberg var 166 centimeter lång och vägde endast 48 kilo på grund av sitt handikapp av nedsatt lung-andnings-kapacitet [eftersom] han led av Emfysém. Ólov Róger Lindberg [var] 59 år.

[Lindberg] kunde överhuvud taget icke ... bjuda något ... motstånd emot gärningsmannen då han den 14/4 år 2004 gick till full attack emot Ólov Róger Lindberg med hjälp av en träregel i massivt furu-trä strax utanför Latrin-boden intill Ladugårds-anläggningen och dessutom efter det, att han hade fällt Ólov Róger Lindberg till markgrunden, så sparkade gärningsmannen honom först i höger bröstkorg och spräckte 3 stycken revben och sedan sparkade gärningsmannen i Ólov Róger Lindbergs' vänstra bröstkorgs-halva och lyckades därvid spräcka ytterligare tre stycken revben.

Gärningsmannen spräckte också halva det vänstra ögat på Ólov Róger Lindberg, vilket i sin tur enligt min bedömning inte kan ha orsakats av ett slag med hjälp av träreglen.
Citera
2017-08-20, 09:21
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag tänkte att JokerMannens nya perspektiv på tejp- och rånmordet i Kalamark kanske kunde bidra till spekulationer även i den här tråden.

JokerMannen menar bl.a. att:

• 'RÅNET, var endast ett tillägg för att samtidigt med mordet, komma över lite extra pengar'
  • '[GM är en] Anatomiskt kunnig mördare och som exakt ... visste hur han ... skulle gå till väga, för att ... orsaka Ólov Róger Lindberg en tidsutdragen och pinsam död.'
  • '[Vid] ett vanligt RÅN, så hade gärningsmannen aldrig någonsin ansträngt sig så, att först då ha bundit Ólov Róger Lindberg och sedan tejpat honom på ett sådant extremt och mycket speciellt sätt som han då gjorde det på.'

Nedan citat från några av JokerMannens inlägg. Formatering och språk har redigerats något av undertecknad.

Tillvägagångssättet som du beskriver ovan är från rånmordet i Kalamark .
Om någon verkar ha anatomiska kunskaper om människokroppen kan det tyda på att den brukar slakta gris. En människa och en gris är i stort sett uppbyggda på samma vis anatomiskt, det vet många, bla därför som grisar förr användes vid krocktester för bilar, så mördaren i det fallet kan ha varit van grisslaktare.

Genomskinlig packningstejp, kan också tyda på någon som jobbar på slakteri, packar kött i kartonger.
Hönsfodersäckar, skottkärra... det mordet borde vara skapligt lätt att hitta mördare till, med de yrkeskunskaperna och arbetsmaterialen.

Men det här mordet är tveksamt om någon lokal pundare skulle ha utfört, någon som är duktigt störd är det, om det beror på droger, psykos eller sadistisk psykopat kan man fundera över.
Dessutom verkar tillvägagångssättet inte tyda på större intelligens, tex resan till bankomaten, vattnet (de kanske bara tvättade sina arbetsredskap rena från blod och stack utan att stänga kranarna, en i ett rum en i ett annat, samt skor och sådant)
Det är fruktansvärt illa om det här inte skulle klaras upp.
Citera
2017-08-20, 13:01
Medlem
Venators avatar
Vattnet kan ju ha varit så enkelt att de tvättade av sig blodet och tvättade sedan kranarna från fingeravtryck och ville därefter inte röra dem igen... Att lämna vattnet rinnande kan ha varit en ganska liten grej efter vad de just gjort...
Citera
2017-08-20, 14:24
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vattnet kan ju ha varit så enkelt att de tvättade av sig blodet och tvättade sedan kranarna från fingeravtryck och ville därefter inte röra dem igen... Att lämna vattnet rinnande kan ha varit en ganska liten grej efter vad de just gjort...

Precis, det var just det som jag menade i mitt inlägg ovanför ditt, det jag skrev inom parentesen om vattnet, men uttryckte mig otydligt som vanligt.
Tvättar man av sig så vill man inte sätta dna på kranarna då man redan tvättat ren kranen från dna när man stänger den, bättre att bara låta vattnet rinna, eller så fick de bråttom iväg. Eller så tvättade de knivarna.
Tror inte just vattnet har så stor betydelse, den gröna bilen däremot.
Citera
2017-08-20, 14:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakaSofia
Precis, det var just det som jag menade i mitt inlägg ovanför ditt, det jag skrev inom parentesen om vattnet, men uttryckte mig otydligt som vanligt.
Tvättar man av sig så vill man inte sätta dna på kranarna då man redan tvättat ren kranen från dna när man stänger den, bättre att bara låta vattnet rinna, eller så fick de bråttom iväg. Eller så tvättade de knivarna.
Tror inte just vattnet har så stor betydelse, den gröna bilen däremot.

Nja, inte otydligt men möjligen en liten detalj som du möjligen missade att skriva ut men där vi tänkte lika.

En tolkning som också talar för att dådet inte var planerat att ta en riktning den tog - antingen för att GM som du antyder helt enkelt var för korkade (eller pundiga?) för att planera eller för att det hela tog en helt oväntad vändning under hand.
Citera
2017-08-20, 16:37
Medlem
Citat:
En tolkning som också talar för att dådet inte var planerat att ta en riktning den tog - antingen för att GM som du antyder helt enkelt var för korkade (eller pundiga?) för att planera eller för att det hela tog en helt oväntad vändning under hand.

Mitt intryck såhär långt -- utifrån trådrykten -- är att våldet är så pass extremt att det inte kan förklaras med enbart 'hänsynslöshet' utan även förutsätter 'antipati' av något slag. Det skulle då kunna röra sig om vergällning, statuerande av exempel och/eller lustmördande -- men inte gärna ett konventionellt åldringsrån som utvecklas till mord av bara farten?

Vanliga hederlig åldringsrånmördare skulle väl inte tveka att utdela några yxhugg och lämna offren att förblöda -- det vore hänsynslöst -- men skulle de verkligen jobba över med tejpande, fingerklippande, ögonpetande och styckande, som det påstås? Men jag är väl naiv kanske?
Senast redigerad av Magro 2017-08-20 kl. 16:40.
Citera
2017-08-21, 00:01
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakaSofia
..
Men det här mordet är tveksamt om någon lokal pundare skulle ha utfört, någon som är duktigt störd är det, om det beror på droger, psykos eller sadistisk psykopat kan man fundera över.
Dessutom verkar tillvägagångssättet inte tyda på större intelligens, tex resan till bankomaten, vattnet (de kanske bara tvättade sina arbetsredskap rena från blod och stack utan att stänga kranarna, en i ett rum en i ett annat, samt skor och sådant)
..

Citat:
..
Eftersom det med stor sannolikhet handlar om flera GM (Tänker främst på 2 olika tejper använda på 2 BO, samt avstickaren till Borensberg), kan det mycket väl vara så att GM med minst sinneshandikapp tog BOs Volvo till Borensberg, således lämnades instabilare GM kvar med BO..
GM med BOs Volvo blir dock tvungen att återvända för att "städa upp".
Senast redigerad av linkebodabo 2017-08-21 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in