2017-08-19, 16:49
Medlem
Kan detta verkligen stämma 95 mord i Sverige hitills i år ? I så fall kommer detta bli ett rekordår utan dess like.
Citera
2017-08-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleB87
Kan detta verkligen stämma 95 mord i Sverige hitills i år ? I så fall kommer detta bli ett rekordår utan dess like.

Nej, listan innehåller även misstänkta mord, av vilka många har avskrivits. Det är väl under åttio säkra fall. Å andra sidan saknas ett antal försvinnanden i listan, som efteråt misstänks vara mord, till exempel handlaren i Svenljunga och hon från Västerås.
Citera
2017-08-19, 17:51
Medlem
Fantastiskt bra initiativ av trådstartaren! Nu finns det möjlighet för alla att dra sina egna slutsatser.

Hade varit fint med uppföljning av fallen sen för att se hur många som leder till lagakraftvunnen dom!

Uppklarningsprocenten gentemot våra nordiska grannländer är redan patetiskt låg. Nu har dock förfallet i dessa länder inte nått våra nivåer än. I Norge är det lite mer raka puckar och mindre PK-trams. "Det svenska tillståndet" - där vill nog ingen hamna .
Citera
2017-08-19, 18:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleB87
Jag räknar det till 78 säkra fall av mord eller dråp, medan vi har 17 fall som kan vara mord eller dråp, men där omständigheterna är oklara. De flesta osäkra fall brukar falla bort, så hittills i år kan vi räkna till mellan 80 och 90 mord/dråp, och det är onödigt att precisera mer än så. Men då en knapp tredjedel av året gott, så skulle vi landa på drygt 120 till slut, om frekvensen står sig, vilket är en bra bit över betnerianernas önsketänkande om ca. 90 per år.
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge
Fantastiskt bra initiativ av trådstartaren! Nu finns det möjlighet för alla att dra sina egna slutsatser.
Initiativet togs för några år sedan för att många tvivlade på BRÅ:s officiella siffror och misstänkte att etablissemanget mörkade de riktiga siffrorna för att dölja att Sverige blir allt våldsammare p g a invandringen. Mordfrekvensen som mått på våldsutvecklingen har fördelen att regimen och dess fotsoldater inte kan skylla på ökad anmälningsbenägenhet, men är å andra sidan ett dåligt mått rent statistiskt eftersom dels tillfälligheter får stort inflytande när det rör sig om bara hundratalet fall på ett år, dels detta våld drabbar rätt få människor.
Citera
2017-08-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge

Hade varit fint med uppföljning av fallen sen för att se hur många som leder till lagakraftvunnen dom!

Uppklarningsprocenten gentemot våra nordiska grannländer är redan patetiskt låg. Nu har dock förfallet i dessa länder inte nått våra nivåer än. I Norge är det lite mer raka puckar och mindre PK-trams. "Det svenska tillståndet" - där vill nog ingen hamna .

Var hittar jag jämförelsetal angående uppklarningsprocenten på mord i Norden?
Då det säkert är fler än jag som undrar, så undanber jag mig svaret "Google".
Citera
2017-08-19, 20:33
Medlem
Och så var det ett till mord i Limmared i Tranemo kommun idag den 19 augusti :

(FB) Limmared: Man skjuten till döds (2017-08-19)
Citera
2017-08-19, 21:50
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Och så var det ett till mord i Limmared i Tranemo kommun idag den 19 augusti :

(FB) Limmared: Man skjuten till döds (2017-08-19)

Borde vara fall 96, Uppdaterar så den inte faller bort bland alla mord som sker nu

96.
2017-08-19

Plats: Limmared i Tranemo kommun
Tillvägagångssätt: Skjuten i huvudet
BO: Man 25
GM: ??
SÄKERT FALL
Senast redigerad av flukke 2017-08-19 kl. 21:53.
Citera
2017-08-19, 22:04
Medlem
Då var vi uppe i 80 säkra fall. Är det någon som har koll på de osäkra, samt om några försvinnanden har blivit omklassade till brott?
Citera
2017-08-20, 01:11
Medlem
Det var faktiskt jag som påbörjade detta antalet mord i Sverige för något år sedan.
Kul att det blivit en grej på Flashback.

Det som intresserar mig, per den 20 Augusti 2017 har vi om jag räknat rätt ganska exakt 80 säkra fall,

Vad var statusen 2016 samma period, någon som vet?

DOCK (!) även om jag är Sverigedemokrat sen urminnes tider måste man ta befolkningsandelen i beaktning, nu är vi över 10.000.000
Om man tittar år 1990 exempelvs så var det 8.500.000 invånare vilket gör att 15% ökning i mord känns rimligt sedan dess.
Man får räkna mord pr capita.
Citera
2017-08-20, 09:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det var faktiskt jag som påbörjade detta antalet mord i Sverige för något år sedan.

Det som intresserar mig, per den 20 Augusti 2017 har vi om jag räknat rätt ganska exakt 80 säkra fall,

DOCK (!) även om jag är Sverigedemokrat sen urminnes tider måste man ta befolkningsandelen i beaktning, nu är vi över 10.000.000
Om man tittar år 1990 exempelvs så var det 8.500.000 invånare vilket gör att 15% ökning i mord känns rimligt sedan dess.
Mot befolkningsökningen ställs dock det faktum att sjukvården blivit åtskilligt skickligare på att rädda liv.

Frågan är vilken av dessa faktorer som väger tyngst?
Citera
2017-08-20, 09:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87

Så här års förra året var det c:a 70 säkra fall; (FB) Mord/dråp/dödligt våld i Sverige 2016
Citera
2017-08-20, 15:26
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mot befolkningsökningen ställs dock det faktum att sjukvården blivit åtskilligt skickligare på att rädda liv.

Frågan är vilken av dessa faktorer som väger tyngst?

Det intressanta i sammanhanget är att siffrorna för mord/dråp i Sverige gick ner under 1900-talet och början på 2000-talet trots en ökning av befolkningen. Så sent som för några år sen hade man en bottennotering på 60-70 mord/dråp på ett enskilt år. De senaste två åren har siffrorna börjat vända upp igen, vilket väl till stor del beror på ökat gängvåld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in