2017-08-19, 18:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det har jag inte sett förut att han påstår att hans telefon ligger på havets botten. Undrar vad han har sagt om hur den hamnade där. Var det en olyckshändelse eller med avsikt.
Telefonen var kanske en av de saker han ville kvitta sig med när han sänkte ubåten? Det kan kanske finnas komprometterande bilder där i som visar vad han gjort med KW?

Hur nära land var han när han sänkte ubåten? Är det rimligt att telefonen fick kontakt när han öppnade torn-luckan? Isåfall borde det rasa in telefonsvars-meddelanden och notiser om missade samtal eftersom han varit eftersökt i ca. 10 timmar.
Citera
2017-08-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Japp. Det ser ut som ett äkta amatörbygge.

Jag letar efter en artikel som beskriver att PM inte tyckte att det med säkerhet ombord var så viktigt. Har läst den, men finner den ej nu.

Klart det ser ut som ett äkta amatörbygge. Det är ju ett äkta amatörbygge!
Citera
2017-08-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Telefonen var kanske en av de saker han ville kvitta sig med när han sänkte ubåten? Det kan kanske finnas komprometterande bilder där i som visar vad han gjort med KW?

Hur nära land var han när han sänkte ubåten? Är det rimligt att telefonen fick kontakt när han öppnade torn-luckan? Isåfall borde det rasa in telefonsvars-meddelanden och notiser om missade samtal eftersom han varit eftersökt i ca. 10 timmar.

Ja det kan hända att han lät telefonen sjunka till botten när ubåten sänktes, men polisen har ju dykt på botten där så de borde kanske ha hittat en telefon.

Jag skulle tro att han har dumpat telefonen tidigare mitt ute på sjön. Men vi vet i alla fall att han drog iväg ett SMS på kvällen om att raketuppskjutningen var uppskjuten.
Citera
2017-08-19, 19:05
Medlem
Jan66s avatar
Citat:

Även om han "tappat" sin telefon så skulle en normal fartygschef ha använt sin VHF radio för att meddela sig med land.
Citera
2017-08-19, 19:08
Avstängd
scips avatar
Citat:
Observera att Madsen varken är forskare eller uppfinnare. Han är en självlärd mekaniker som är med i en hobbygrupp som gemensamt byggt en ubåt genom att läsa på internet. Han är också med i en annan hobbygrupp som läser på nätet om raketer och bygger sådana. Bilden av sig själv som uppfinnare/forskare/guds gåva till mänskligheten har han skapat själv genom att synas och höras i media och självmant ta på sig äran för gruppernas gemensamma arbete med ubåt/raket.

Hans beteende visar att han har en grandios självbild. Tecken på denna bild av sig själv som bättre än andra har vi också sett tidigare när han uttryckt att han kan begå ett brott och lura polisen.
Lägger man då till lite damp spel när han inte kan stanna upp och lyssna på arbetskamraterna och andra personer sin omgivning utan i stället exploderar och börjar gapa samt kasta verktyg omkring sig i stället för att ta ett steg tillbaka och föra en normal diskussion för att kunna lösa problemet som han står inför.
Citera
2017-08-19, 19:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mja, det ser väl inte ut att vara så trångt, tycker jag. Kjol och blus på reportern var det visst. Avslappad pose med smil på annan bild, Inget anteckningsblock. Hade de endast en professionell relation? (Ser inte ut som den skjutjärnsreporter som vissa antar kan ställt så avslöjande frågor om ubåten att hon blivit mördad för sin yrkeshängivenhet. Det tycker jag i alla fall.)

Varför skulle hon ha ett anteckningsblock där uppe?

Sen lever vi inte på 70-talet längre så jag tvivlar på att hon inte förstått att det finns bärbara datorer numer.
Citera
2017-08-19, 19:38
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Eksakt! Så hvorfor krysset PM 30 meter foran fraktefartøyet? Han må jo ha sett det på lang lang avstand.

Det var inte framför som han passerade, det var vid sidan om, och fraktfartyget upptäckte inte ubåten förrän de redan hade passerat.
Citera
2017-08-19, 19:42
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nänä och dessutom bryts en del åt sidorna
när radiovågorna passerar öppningen....

Visst, och de studsar på moln, fåglar och ufo också...
Citera
2017-08-19, 19:54
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför skulle hon ha ett anteckningsblock där uppe?

Sen lever vi inte på 70-talet längre så jag tvivlar på att hon inte förstått att det finns bärbara datorer numer.

När jag någon gång blivit intervjuad så har journalist haft "bandspelare". Sen skriver de reportaget hemma på kontoret.
Citera
2017-08-19, 19:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Även om han "tappat" sin telefon så skulle en normal fartygschef ha använt sin VHF radio för att meddela sig med land.
Absolut, och fungerande radio hade båten enligt den här artikeln:
https://www.tu.no/artikler/det-hagler-med-tekniske-sporsmal-etter-at-ubaten-sank-her-er-svar-pa-mange-av-dem/403831

Dock framgår det att VHF-radion inte fungerar när ubåten är bara några få centimeter under vattenytan samt att mobiltelefoner som befinner sig i ubåten inte alls får signal. Om PM befunnit sig under ytan hela natten, så som han visst gjort ett par gånger tidigare, skulle han alltså inte hört att han var eftersökt.

Citat:
Periskopet på Nautilus består en kamera monterad på en stång. Bilder visas i realtid på en skärm i kommandocentralen. På periskopet finns det dessutom en antenn till ubåtens VHF-radio. Men om periskopet befinner sig bara några få centimeter under vattnet, är det inte längre möjligt att kommunicera med radion. Mobiltelefoner får inte signal inne i ubåten.
Citera
2017-08-19, 19:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
När jag någon gång blivit intervjuad så har journalist haft "bandspelare". Sen skriver de reportaget hemma på kontoret.

...som i nutid ofta bytts till förmån för en smartphone.
Citera
2017-08-19, 19:58
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Visst, och de studsar på moln, fåglar och ufo också...

Jajamän och du som är radioamatör borde väl veta att man studsar snabb sändningar mot flygplan, regnstuds,molnstuds och så vidare.

Nu får du knalla iväg o fylla upp en avkapad ölburk me tdoja o klämma en falukorv skiva på kanten.
Senast redigerad av 448 2017-08-19 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in