2017-08-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej. En sådan ungdomlig kreativitet under några dagar för att sedan spårlöst gå upp i rök tyder på att gud är död.

Så du tror att Skapelsen tog 6 dagar?

T ex har den 7 dagen nu varat i många tusen år.
Citera
2017-08-19, 15:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Så du tror att Skapelsen tog 6 dagar?

T ex har den 7 dagen nu varat i många tusen år.

En dag är 1/365 av ett år.
Många tusen år skulle vara 365 gånger så många dagar, inte färre dagar.
Det verkar som han tog den sista vilan på den sjunde dagen för många tusen år sen alltså.
Citera
2017-08-19, 17:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ducka du, det är din sak.

Du menar att det inte finns något bevis för en intelligens bakom människans existens?

Vilka skulle dessa bevis vara?
Så som människan far fram på jorden så skulle det inte vara någon särskilt stor intelligens som ligger bakom människans existens, eller menar du att det var intelligent att sätta människan på jorden?
Citera
2017-08-19, 17:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läs de två första kapitlen i 1 Moseboken och visa vad du inte tror på i Skapelseberättelsen.

Visar inte detta på en guds existens?

Nej, det gör det inte. Har du verkligen läst och analyserat dessa två kapitel?

Hur kommer det sig i så fall att du har missat att det andra kapitlet motsäger vad som står i det första?

Ett exempel: I det första kapitlet skapar gud himmel och jord och det finns vatten och land, sedan skapas växtlighet och djur och till sist människan, eller hur?

Men i det andra kapitlet så står det specifikt att människan skapades av stoft innan det fanns vare sig växtlighet eller andra djur på jorden. Hur kan man tro att båda dessa versioner ska vara sanna?
Citera
2017-08-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej. En sådan ungdomlig kreativitet under några dagar för att sedan spårlöst gå upp i rök tyder på att gud är död.

Är kraften död menar du?
Citera
2017-08-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Du skriver i en tråd som handlar om att bevisa gud, så vad gör du i denna tråd om du inte tänkte försöka bevisa gud? Nej, jag har aldrig någonsin sett ett enda bevis för att någon gud skulle existera.

Vill du ha bevis, är då inte Guds nertecknade ord bevis?
Citera
2017-08-19, 18:04
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Vill du ha bevis, är då inte Guds nertecknade ord bevis?

Ja, jag vill ha bevis. Nej, det i sig är inget bevis. Om du däremot kan demonstrera att en gud har skrivit någonting, så är den demonstrationen bevis för guds existens. Att bara ta någon text och påstå att gud har skrivit den är inte i närheten av något bevis för guds existens.
Citera
2017-08-19, 18:12
Medlem
Citat:
Läs de två första kapitlen i 1 Moseboken och visa vad du inte tror på i Skapelseberättelsen.

Visar inte detta på en guds existens?
Nej, det gör det naturligtvis inte. Jag tror dessutom att du inte tror på andra böcker, utan du ger bibeln särbehandling. Eller?
Citera
2017-08-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Ja, jag vill ha bevis. Nej, det i sig är inget bevis. Om du däremot kan demonstrera att en gud har skrivit någonting, så är den demonstrationen bevis för guds existens. Att bara ta någon text och påstå att gud har skrivit den är inte i närheten av något bevis för guds existens.

Finns en hel del som nedtecknats som ingen människa kunnat veta.
Citera
2017-08-19, 18:15
Medlem
Citat:
Finns en hel del som nedtecknats som ingen människa kunnat veta.
Var? Och hur avgör du det?
Citera
2017-08-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det gör det naturligtvis inte. Jag tror dessutom att du inte tror på andra böcker, utan du ger bibeln särbehandling. Eller?

Vad finns det fler för böcker som alla har tillgång till och har svaren på var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart mänskligheten är på väg?
Citera
2017-08-19, 18:26
Medlem
Citat:
Vad finns det fler för böcker som alla har tillgång till och har svaren på var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart mänskligheten är på väg?
Ska svaren vara sann? Eller kan jag göra som du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in