Citat:
Ursprungligen postat av
one_size
Jodå, utökade texten förklarar att "en stor del av dina pengar inte följer med" när du växlar i förväg, och att man ska använda sitt kort vilket är "lika tryggt och enkelt utomlands som här hemma". Problemet att utomlands är väldigt stort och just asien är mer eller mindre kända om problem med direkt kortbetalning vilket kräver uttag av kontanter (källa: fucking reseforum).
Sen är frågan hur mycket det faktiskt skiljer sig mellan att ta ut kontanter på forex hemma, ta ut i automat i landet samt betala med kortet (när det går). Så man vet vad "en stor del" innebär i %. Att kortbetalning är definitivt sällan är lika tryggt och enkelt, eller ens utbrett för tillfället, utomlands är givet om man åker utanför nordeuropa.
Sedan är det alltid enkelt att säga i efterhand om man behövde följa förebyggande råd, varför bry sig om hjälm och bilbälte när du inte krockar 99% av tiden du kör. Men att inte ha en liten parantes om att det kan vara smart med 5 - 15 % av resekassan i kontanter i länder där kortbetalning inte är lika utbrett är bara dåligt.
Nu har jag inte varit överallt i Asien och heller inte gjort uttag vid vissa tillfällen i vissa orter man besökt.
Har dock aldrig haft ett bekymmer med användandet av kort i uttagsautomater i Thailand. Om man bortser från tillfället då mitt kort blev skimmat och banken spärrade det för att det inte skulle kunna göras ytterligare köp. Då hade vi dock ytterligare kort med oss, så det löser ju sig
Har googlat, med lite olika fraser "kontantuttag Asien", "problem kontantuttag Asien"
Hittar dessvärre ingenting som kan sättas i samband med det du nämner; "fucking reseforum" alltså. Kan du hänvisa mig rätt?
Håller helt med att det hade varit intressant att se hur mycket det faktiskt skiljer sig; Swedbank hänvisar, i nämnd länk, till;
"Baserat på rapporten ”Visa Europe FX consumer cost analysis” utförd av byrån ”forward thinking” baserad på Visakorts användande i ATMs och hos återförsäljare i över 20 länder under December 2014 och Maj 2015. Ytterligare avgifter kan tillkomma, utifrån den enskilda bankens villkor."
Kan därför vara väl värt att börja där?
Ja det finns ju en gnutta ironi i att vara efterklok, för det är ju så jävla enkelt
Klart det kan vara smart med en liten del kontanter, kan ju omöjligt säga emot det. Det är ju, återigen, upp till gemene man att hitta en lösning man är nöjd med

som jag nämnt så har jag och min sambo aldrig haft några bekymmer (men då har vi ju fler kort än TS sambo och hennes|?| resesällskap)