2017-08-19, 03:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Min fråga till dig är vad du själv kommit fram till i ditt liv hittills?

Det har inte med trådens ämne att göra.
Du påstår att du har bevis på att gud existerar och att universum har skapats av gud.

Själv har jag inte sett att du har presenterat vare sig bevis för att universum är skapat (oavsett av vem eller vad) och än mindre något bevis på att gud existerar.

Att bibeln finns vet jag redan, men att det står i den att det som står där är sant är inget bevis alls, så vilka bevis har du?
Citera
2017-08-19, 07:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Min fråga till dig är vad du själv kommit fram till i ditt liv hittills?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du påstår att du har bevis på att gud existerar och att universum har skapats av gud.

Själv har jag inte sett att du har presenterat vare sig bevis för att universum är skapat (oavsett av vem eller vad) och än mindre något bevis på att gud existerar.

Att bibeln finns vet jag redan, men att det står i den att det som står där är sant är inget bevis alls, så vilka bevis har du?

Det finns ett semantisk problem här. Varjverumxx tror att bibelviftande = bevisföring.
Citera
2017-08-19, 09:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ett semantisk problem här. Varjverumxx tror att bibelviftande = bevisföring.

Jo, men problemet är nog snarare att personen inte kan argumentera och inte förstår vad som menas när man säger att argumentationsfel inte är bevis på annat än en dålig argumentation ...
Citera
2017-08-19, 09:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Jo, men problemet är nog snarare att personen inte kan argumentera och inte förstår vad som menas när man säger att argumentationsfel inte är bevis på annat än en dålig argumentation ...

Japp. Det finns också logik-fel i Varjverumxx's argumentation.
Citera
2017-08-19, 12:20
Medlem
Eurypteridas avatar
Snart 25000 inlägg i tråden.

Är det någon som har lyckats bevisa att gud har puls ?
Citera
2017-08-19, 14:17
Medlem
Citat:

Ducka du, det är din sak.

Du menar att det inte finns något bevis för en intelligens bakom människans existens?
Citera
2017-08-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det är helt irrelevant. Förstår du inte att all bevisbörda ligger hos dig? Du påstår att du vet att gud existerar, det är upp till dig att demonstrera detta.

Så svara på frågan, vad är det du har funnit som gjort att du kan dra slutsatsen att svaren i "denna bok" är korrekt?

Jag låg i en höstack och försökte se Gud när jag var ca 8 år, jag hörde då näktergalen, då beslöt jag att kunna se den såm Skapat djuren och solen som gör att hålls vid liv.

Svaren fick jag genom att studera Guds ord, där finns alla svaren.

Har du studerat den boken?
Eller har du funnit svaren någon annan stans?

Kanske du har funnit dina svar i evolutionen?
Citera
2017-08-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det är helt irrelevant. Förstår du inte att all bevisbörda ligger hos dig? Du påstår att du vet att gud existerar, det är upp till dig att demonstrera detta.

Så svara på frågan, vad är det du har funnit som gjort att du kan dra slutsatsen att svaren i "denna bok" är korrekt?

Jag behöver inte bevisa något, det är upp till dig.

Du kan skriva ett pm om det som inte är korrekt.

Finns det då för dig inga bevis för en gud?
Citera
2017-08-19, 14:40
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jag låg i en höstack och försökte se Gud när jag var ca 8 år, jag hörde då näktergalen, då beslöt jag att kunna se den såm Skapat djuren och solen som gör att hålls vid liv.

Svaren fick jag genom att studera Guds ord, där finns alla svaren.

Har du studerat den boken?
Eller har du funnit svaren någon annan stans?

Kanske du har funnit dina svar i evolutionen?

Problemet här handlar inte om man fått ett svar eller ej. Problemet är på vilka grunder vi avgör om svaren är korrekta eller ej. Om jag förstod dig rätt så menar du att det som övertygade dig om guds existens, är att du låg i en höstack och hörde en näktergal.

Något sånt tycker jag inte bör vara övertygande bevis för någon. Om vi istället säger att du ligger och väntar på en operation, en komplicerad sådan. Du har precis fått reda på att kirurgen kommer att använda en operationsmetoden som baserar sig på att kirurgen precis låg i en höstack och hörde en näktergal, detta övertygade kirurgen om att operationsmetoden är bra och säker metod. Skulle du känna dig trygg i den situationen? Om inte, varför?
Senast redigerad av innesko 2017-08-19 kl. 15:04.
Citera
2017-08-19, 14:42
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jag behöver inte bevisa något, det är upp till dig.

Du kan skriva ett pm om det som inte är korrekt.

Finns det då för dig inga bevis för en gud?

Du skriver i en tråd som handlar om att bevisa gud, så vad gör du i denna tråd om du inte tänkte försöka bevisa gud? Nej, jag har aldrig någonsin sett ett enda bevis för att någon gud skulle existera.
Citera
2017-08-19, 14:42
Medlem
Citat:
Vilka bevis?
Jag kan ju inte godta något som du inte sagt något om, eller hur?

Läs de två första kapitlen i 1 Moseboken och visa vad du inte tror på i Skapelseberättelsen.

Visar inte detta på en guds existens?
Citera
2017-08-19, 14:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Läs de två första kapitlen i 1 Moseboken och visa vad du inte tror på i Skapelseberättelsen.

Visar inte detta på en guds existens?

Nej. En sådan ungdomlig kreativitet under några dagar för att sedan spårlöst gå upp i rök tyder på att gud är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in