Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jag tycker som flera andra att det låter som "Varokaa". Däremot tycker jag rösten inte låter som en finne. Men ljudkvaliteten är väl inte den bästa och min förmåga att bedöma vilken ras rösten tillhör är inte tillförlitlig.
Att gärningsmannen är muslim betvivlar jag inte men för den skull behöver han inte skrikit nåt speciellt och det behöver inte vara ett terrordåd. Huruvida något klassas som terrordåd är inte avgörande för dess allvarsgrad. Som en annan också skrev, Breiviks dåd var heller inget terrordåd.
Är väl återigen samma diskution på repeat. Filmsekvensen där folk springer är dom flesta överens om skriks ord på finska. Däremot uppger ett vitne av mellanöstern börd till finska nyheter igår att han blev vitne till en knivning av en ung kvinna och att gärningsmannen då roppade gud är stor på arabiska. Därav att folk här inne ökade sin misstanke grad terrorbrott.
Med tanke på att offren inte har samband med varandra. Gripandet av andra personer under dygnet så stärks ju tesen att det inte handlar om en random tokflipp.
Därmed inte sagt att det kan vara en random tokflipp.