2017-08-19, 09:49
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Allahu akbar är ju inte riktigt finska min "vän".

Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Jag har lyssnat flera ggr och kan höra Allahu Akbar.Den som inte vill höra dessa ord pga politisk agenda bör lyssna igen.Jag är ganska säker på att gärningsmannen är en äcklig muslim återigen.

Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag tror att detta är en muslimsk terroratack och jag hör tydligt att han inte skriker "Allahu akbar" på ljudupptagningen. Exakt vad han skriker är svårt att höra. Det är du som bör fundera på hur din perception fungerar och hur dina politiska motiv påverkar.

Hur vet du att det är gärningsmannen som skriker på ljudupptagningen?

Jag tycker som flera andra att det låter som "Varokaa". Däremot tycker jag rösten inte låter som en finne. Men ljudkvaliteten är väl inte den bästa och min förmåga att bedöma vilken ras rösten tillhör är inte tillförlitlig.

Att gärningsmannen är muslim betvivlar jag inte men för den skull behöver han inte skrikit nåt speciellt och det behöver inte vara ett terrordåd. Huruvida något klassas som terrordåd är inte avgörande för dess allvarsgrad. Som en annan också skrev, Breiviks dåd var heller inget terrordåd.
Citera
2017-08-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Ok, men det rättfärdigar ju att vi svenskar ska bli utbytta mot kraftigt inavlade afrikaner och araber?

Herregud!!!
Lugna ned dig lite. Finland är platsen för detta brott. Svenskar i Finland har inte blivit utbytta, inte finnarna heller. Det spekuleras att GM, den som är skjuten, är en asylsökande som fått avslag. Det spekuleras att han är från Marocko. Jag vet inte om just det stämmer. Däremot är det ostridigt att en arab från Sverige gjorde sitt bästa för att hjälpa en svårt skadad kvinna och blev själv knivhuggen av GM. Till skillnad mot människor som hellre filmade och tog bilder på offren. Dra inte alla människor över en kam beroende på var de är födda.
Citera
2017-08-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag tycker som flera andra att det låter som "Varokaa". Däremot tycker jag rösten inte låter som en finne. Men ljudkvaliteten är väl inte den bästa och min förmåga att bedöma vilken ras rösten tillhör är inte tillförlitlig.

Att gärningsmannen är muslim betvivlar jag inte men för den skull behöver han inte skrikit nåt speciellt och det behöver inte vara ett terrordåd. Huruvida något klassas som terrordåd är inte avgörande för dess allvarsgrad. Som en annan också skrev, Breiviks dåd var heller inget terrordåd.

Är väl återigen samma diskution på repeat. Filmsekvensen där folk springer är dom flesta överens om skriks ord på finska. Däremot uppger ett vitne av mellanöstern börd till finska nyheter igår att han blev vitne till en knivning av en ung kvinna och att gärningsmannen då roppade gud är stor på arabiska. Därav att folk här inne ökade sin misstanke grad terrorbrott.
Med tanke på att offren inte har samband med varandra. Gripandet av andra personer under dygnet så stärks ju tesen att det inte handlar om en random tokflipp.

Därmed inte sagt att det kan vara en random tokflipp.
Citera
2017-08-19, 09:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det är väl skit samma och dom/den skriker allahu akbar eller inte. Om personen/personerna högt ner folk som den inte känner och är migrant så är det en terrorattack. Man kan avskriva gängbråk, enstaka psykperson då det verkar vara flera och de knivhuggna verkar inte vara bekanta
Citera
2017-08-19, 09:58
Medlem
Capohs avatar
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...det-som-terror

Finsk polis ändrar betäckningen och utreder det som terrordåd.

"Enligt uppgifter till Yle utreder Centralkriminalpolisen fredagens knivattack i centrala Åbo som ett terrordåd."
Citera
2017-08-19, 09:59
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Vad säger AFA allt som hänt dom senaste dygnen?
Ingenting!
Dom väntar bara på att någon ska beställa en t-shirt med tyrunan på, då blir det en jävla fart.

Och Expo? Vad säger dom?
Citera
2017-08-19, 09:59
Medlem
En moderat rebell helt enkelt.
Citera
2017-08-19, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Har du nån annan information? För om det INTE är terrorbrott så ska man väl inte ljuga för folket?
Bara för att du VILL att det ska vara ett terrorbrott innebär ju inte att det är det.
Ljug gärna för dig själv men ljug fan inte för oss.

Ljuga kan du själv detta var ett muslimskt terrorbrott igen http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...eds-som-terror
Citera
2017-08-19, 10:04
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl skit samma och dom/den skriker allahu akbar eller inte. Om personen/personerna högt ner folk som den inte känner och är migrant så är det en terrorattack. Man kan avskriva gängbråk, enstaka psykperson då det verkar vara flera och de knivhuggna verkar inte vara bekanta

Nej det är inte skit samma. Inte enligt definitionen av terrordåd. Det ska finnas ett ideologiskt motiv bakom attacken.
Citera
2017-08-19, 10:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som vanligt en massa psykfall i tråden som ska tolka händelserna efter sin egen agenda. Att den finska polisen inte gått ut och bekräftat att det rör sig om ett terrordåd gör att man bör iaktta försiktighet.
De vet nog bättre än några tomtar på flashback vad som faktiskt hände.

Nu gör man det:
Citat:
Polisen utreder knivattacken i Åbo som ett terrorattentat, skriver Yle.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/p...attacken-i-abo

(SVT sänder live just nu)
Citera
2017-08-19, 10:05
Moderator
Siegfrids avatar
Syrier och kurder planerar att hålla en manifestation till minne av dådet på Salutorget, Kan bli intressant att se folks reaktioner.
Citera
2017-08-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som vanligt en massa psykfall i tråden som ska tolka händelserna efter sin egen agenda. Att den finska polisen inte gått ut och bekräftat att det rör sig om ett terrordåd gör att man bör iaktta försiktighet.
De vet nog bättre än några tomtar på flashback vad som faktiskt hände.

Rätt spännande ändå att i Sverige verkar polisen läcka information som ett durkslag, men den finska polisen är knäpptyst. Verkar inte komma ut någon sidoinfo alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in