2017-08-19, 00:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag debatterar inga panikångestattacker. Och jag försvarar inga sagor till det yttersta. Hjälp gärna till att inte öka mängden desinformation i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Polisen sa det på en presskonferens tidigare i veckan som jag såg på live stream
Om du läst det tidigare i veckan och inte kan visa annat i länk/källa påstår jag bestämt att det de visat är att han sänkt ubåten. Inte att det finns spår efter Kim Wall.
Citera
2017-08-19, 00:29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kan du länka till din källa? Jag har inte sett att de har säkrat spår. Är du verkligen säker på att de har säkrat spår av brott?

Att han sitter häktat på grund av vad han har sagt är också märkligt. Han sa ju i alla fall i de första förhöret att han hade släppt av tjejen vid Refshaleöen, så det kan ju inte ha varit grund till häktning.

Som jag fattar det så är grunden till häktningen att han är den enda person som var med henne på ubåten och därför är den enda som måste veta var hon är eller i alla fall veta var hon försvann.
Jag delar din uppfattning. Kan de faktiskt ha förhastat sig i detta fall? Därmed inte sagt att PM är oskyldig. Men att ingen vet. Man griper inte rutinmässigt den som senast såg eller sågs med en försvunnen, vars öde är okänt.
Citera
2017-08-19, 00:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nej. Jag tror - eller snarare vet - att jag inte vet vad han ändrat. Jag har för lite fakta för att tycka att det skall vara meningsfullt att försöka gissa hur han ändrat sig. Jag vet inte om han försöker på ett "vi hade ett litet oops och hon drunknade" eller om han försökt sig på att de faktiskt gick till annan kaj eller exakt vad PM:s plan är. Om jag hade känt honom ett år kanske jag hade sett en mening i att försöka gissa vilka eventuella slinger-planer han har. Om jag däremot väntar ett år så borde jag ha fått tillgång till hans vittnesmål via domstolsrapportering.

Att gissa vad hans ändring består i känns för mig lika meningsfullt som att gissa vad lokala restaurangen har för mat i morgon.
Välkommen tillbaka om ett år då.
Citera
2017-08-19, 00:30
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att han gjort det förut. Förklaringen till sänkningen av den förra ubåten är ju antagligen skitsnack.
Finns det några försvunna kvinnor från den tiden tro.
Gjort det förut????????
Citera
2017-08-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har dom sänkt graden då? Jag läste till och med nå jävla artiklar från lagboken och skit några hundra sidor sedan i tråden och då kom vi fram till att det var på den högre graden.

Ska kolla om jag hittar ingen.
Tänker du på allvarlighetsgraden?

Domstolen ändrade ju från vållande till det mer allvarliga vållande med synnerliga skäl. Så allvarlighetsgraden höjdes.

Men den text som snurrade då rörde inte graden av konfidens - dvs hur säkra man känner sig på att han verkligen begått brottet.
Citera
2017-08-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dom måste nog släppa honom snart.
Har inga bevis.
Hon kan ha drunknat efter att han lämnat henne. Svårt/omöjligt att bevisa motsatsen.
Åklagaren kan visserligen lägga sig på rygg tidigt. Men annars har han ju redan fått PM häktad och har ju hela häktningstiden på sig att jaga vidare innan han återigen måste övertyga domstolen. Så åklagaren har fortfarande gott om tid på sig.
Citera
2017-08-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det fetmarkerade, att de säger ca kl 11 att de inte förväntar sig att anhålla honom men sedan ca kl 14 så anhåller de jo honom. Något för Köpenhamnspolisen oväntat har alltså hänt däremellan (vilket = när han förhörs om vad som skett med ubåten) som får honom misstänkt för mord (var det ju då, rubriceringen ändrades sen av domaren ett dygn senare då han fick ge sin version framför domaren) efter att inte ha varit misstänkt

Tidigare i tråden har vi ju mest diskuterat huruvida pojkvännen mottagit information från KW eller dylikt som gjort polisen misstänkta gentemot PM. Det har frågats varför de 'så snabbt' riktade sökljuset mot PM. Men nu kom svaret, han var inte misstänkt alls innan han själv förhördes
Behöver inte vara någonting som PM sagt. De har ju då även haft tid att prata med sjöräddningen och den person som hittade honom. Det innebär ju t ex att de hunnit smälta informationen om hur "magiskt" fort ubåten sjönk så fort det fanns någon som kunde plocka upp PM.

Och eftersom de efter att de pratat med PM kan ha haft tid att kolla närmare där KW skulle ha släppts så kan de på den tiden hunnit lokalisera och plocka kamerorna och sett att ingen KW fångades på bild.
Citera
2017-08-19, 00:42
Medlem
Jofs avatar
Inga bevis har nämnts. Kanske inte behövs några för hålla folk fängslade i Danmark. Räcker med vanlig misstänksamhet. Eller så vill man inte gå ut med dem.
Citera
2017-08-19, 00:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jo, men återfinns inte kroppen och kan man inte säkra att KW blödig otroligt mycket, dvs i en sådan mängd som innebär en död, så blir det svårt att fälla PM för mord/dråp. Det finns ändå en chans att han i sådana fall släppt av KW någonstans.

Han har ju redan berättat var han släppte av henne. Det visade sig vara fel. Vad blir nästa plats då? Man kan inte lägga till med en ubåt var som helst. Om ingen sett en ubåt på nästa plats han nämner heller då? Sedan sjunker ubåten till råga på allt. Att någon försöker undanröja bevis är ju ett bevis i sig. För Madsen gäller det att kroppen dyker upp på land snart.
Citera
2017-08-19, 00:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Ja jag tror också att det är tiden, och kanske även platsen som han justerat. Det finns gott om ställen att förtöja vid på Revshaleöen. Men huvudfrågan borde nu vara, kände de varandra tidigare eftersom hon bott där ute?
Ja Revshaleöen verkar vara det enda möjliga ställe där PM skulle ha kunnat landsätta KW levande eller död. De fyra öarna som finns inom räckhåll (Middelgrundsfort, Flakfort, Saltholm, Pepparholm) har vi ju redan uteslutit. Och att PM skulle ha vågat gå nära fastlandet söder om bron verkar ju helt uteslutet. Tror knappt att det skulle vara rent teoretiskt möjligt att komma nära land osedd och dessutom riskera att gå på grund. Min slutsats blir att kroppen är dumpad till havs söder om bron. Rutten innan dess är på grunt vatten och även om kroppen sänks ned så riskerar man att den hittas av dykare eller fiskare.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-19 kl. 00:47.
Citera
2017-08-19, 00:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Åklagaren kan visserligen lägga sig på rygg tidigt. Men annars har han ju redan fått PM häktad och har ju hela häktningstiden på sig att jaga vidare innan han återigen måste övertyga domstolen. Så åklagaren har fortfarande gott om tid på sig.
Åklagaren heter Louise Nielsen
Citera
2017-08-19, 00:51
Medlem
Citat:
Behöver inte vara någonting som PM sagt. De har ju då även haft tid att prata med sjöräddningen och den person som hittade honom. Det innebär ju t ex att de hunnit smälta informationen om hur "magiskt" fort ubåten sjönk så fort det fanns någon som kunde plocka upp PM.

Och eftersom de efter att de pratat med PM kan ha haft tid att kolla närmare där KW skulle ha släppts så kan de på den tiden hunnit lokalisera och plocka kamerorna och sett att ingen KW fångades på bild.

Så kan det självklart vara. Men jag tycker sällan jag hör polisen säga så tidigt att de inte förväntar sig att anhålla någon. Alltså tyder det på att de åtminstone fram tills dess inte hade anledning att tro att något hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in