2017-08-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det blir intressant ocv en mätare på rättssamhället. Kan man häktas misstänkt för mord eller dråp på så vaga grunder att sedan inget brott alls går att anföra?
Ja det kan man. Häktningen ställer inte samma krav på bevisning som en rättegång. Allt annat skulle vara orealistiskt eftersom man sällan kan faktiskt bevisa många brott redan från dag ett. Man behöver tid att utreda.

Men det är även därför som skadestånd mm finns att få för den häktade. Och åklagaren kan inte heller fritt fram begära omhäktning. Han måste visa att det finns en rimlig chans att föra målet framåt med ytterligare utredningstid. Så det händer regelbundet att domstolen vägrar förlänga häktningar, för de tycker inte åklagaren har nog på fötterna. Eller de anser att man nått ett skede där den misstänkte inte kan påverka utredningen och det inte finns t ex risk för flykt eller liknande.

Eftersom vi har danska vänner i tråden får de gärna hoppa in och hjälpa till med eventuella skillnader i dansk lagstiftning.
Citera
2017-08-18, 23:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad finns källan till det? Jag hittar bara källor som säger att han häktats på lägre misstankegraden.

Det var vad jag också hade fått för mig.

Har läst mina gamla inlägg. Vi kom fram till att han är häktad på lägre graden då också. Måste vara trött. Förlåt om jag vilseledde men blandade ihop det och trodde vi kom fram till högre tidigare.
Citera
2017-08-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Läste nyss på danska texttvn att PM varit i radiokontakt, kortvarigt, med en färja vid 23:30 & "klokken 24" enligt efterforskningsledaren Jens Möller Jensen.

Inget explosivt stoff, men vet inte om det nämnts i tråden.
Tror inte det nämnts någon som helst radiokommunikation medan PM var ute - förutom att man försökt få kontakt med honom har det väl inte skrivits något om radiokommunikation förrän han blev räddad och båten som räddade meddelade via radio?
Citera
2017-08-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Har du källa på att de säkrat spår i ubåten?
Hittills har jag bara läst att de konstaterat att han sänkt ubåten med flit.

Polisen sa det på en presskonferens tidigare i veckan som jag såg på live stream
Citera
2017-08-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Vad vet du om det? Du har ingen aning om vad de har för bevis. De har enligt uppgift säkrat spår i ubåten, vilka spår vet vi inte. Och att han sitter häktad beror på vad han själv har berättat. Så något har de uppenbarligen

Kan du länka till din källa? Jag har inte sett att de har säkrat spår. Är du verkligen säker på att de har säkrat spår av brott?

Att han sitter häktat på grund av vad han har sagt är också märkligt. Han sa ju i alla fall i de första förhöret att han hade släppt av tjejen vid Refshaleöen, så det kan ju inte ha varit grund till häktning.

Som jag fattar det så är grunden till häktningen att han är den enda person som var med henne på ubåten och därför är den enda som måste veta var hon är eller i alla fall veta var hon försvann.
Citera
2017-08-19, 00:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att han gjort det förut. Förklaringen till sänkningen av den förra ubåten är ju antagligen skitsnack.
Finns det några försvunna kvinnor från den tiden tro.
Citera
2017-08-19, 00:09
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är helt sannolikt så, och ja, det är resonemang från ganska få publika fakta. Vad jag kanske noterat är en svängning i resonemangen, från våld och sex till olycka och vållande till KW's död. Det betyder bara att hela spektrat av scenarier är ungefär lika representerade, men vid olika tidpunkter, inget konstigt med det. Och igen, fakta är väldigt få.

Kan ju säga att Säpo höjde beredskapen med några snäpp när detta inträffade

Okänt varför

Jag vet , jag är dryg för jag vet
Citera
2017-08-19, 00:10
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det skulle vara något rent extremt skäl i så fall. Så extremt att jag egentligen inte vill spekulera. Så nej, det är i princip osannolikt att han skulle lämnat henne på en plats men sagt en annan.

Utom rimligt tvivel betyder dock inte att rent hårresande osannolika scenarier tas i beaktande. Om inte kroppen hittas långt upp på land så ligger han pyrt till. Det här fallet kommer inte läggas ner i första taget. När kroppar försvinner så är oftast vatten inblandat. Han var ensam med henne på havet. Sedan sjunker hans ubåt också & ovanpå det så ljuger han om var han släppt av henne.

Jo, men återfinns inte kroppen och kan man inte säkra att KW blödig otroligt mycket, dvs i en sådan mängd som innebär en död, så blir det svårt att fälla PM för mord/dråp. Det finns ändå en chans att han i sådana fall släppt av KW någonstans.
Citera
2017-08-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kan du länka till din källa? Jag har inte sett att de har säkrat spår. Är du verkligen säker på att de har säkrat spår av brott?

Att han sitter häktat på grund av vad han har sagt är också märkligt. Han sa ju i alla fall i de första förhöret att han hade släppt av tjejen vid Refshaleöen, så det kan ju inte ha varit grund till häktning.

Som jag fattar det så är grunden till häktningen att han är den enda person som var med henne på ubåten och därför är den enda som måste veta var hon är eller i alla fall veta var hon försvann.

Vad för spår har de inte sagt men ordagrant sa de (översatt till svenska då) att de säkrat spår i ubåten. Som sagt då kollade jag live på polisens presskonferens där de redovisade undersökningen av ubåten. Vill minnas att det var i måndags, kanske tisdag. Går säkert att hitta på någon Play-tjänst.

I övrigt vet vi inte säkert vad han sagt i förhör, uppgiften om att han lämnat av henne vid Refshaleøen kom redan när han intervjuades av media medan polisen plockade upp honom. Han kanske ändrade den storyn direkt. Polisen har ju sagt att han angivit olika svar på vad som skett. Exakt hur man ska tolka det är ju svårt att veta. (Citat från polisen i länken nedan)

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-14-peter-madsen-accepterer-faengsling
Senast redigerad av ScroogeDog 2017-08-19 kl. 00:21.
Citera
2017-08-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att han gjort det förut. Förklaringen till sänkningen av den förra ubåten är ju antagligen skitsnack.
Finns det några försvunna kvinnor från den tiden tro.

Ja det är ju en spännande teori. Han kanske är en seriemördare som bara gör det för att han njuter av det. Polisen borde absolut ta en koll vid det vraket även om jag inte tror att de skulle hitta något.
Citera
2017-08-19, 00:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror inte det nämnts någon som helst radiokommunikation medan PM var ute - förutom att man försökt få kontakt med honom har det väl inte skrivits något om radiokommunikation förrän han blev räddad och båten som räddade meddelade via radio?
När polisen gick ut med uppgiften i torsdags om färjan, så skulle den "kommit i kontakt" med ubåten 23.30, men jag tolkade det mera som "träffat på" eftersom de inte nämnde radio som vid sista tillfället på fredagsförmiddagen.
Citat:
- Ubåden har færdedes omkring Middelgrunden, så har den dykket ned på et tidspunkt, og så har vi nogle indikationer fra noget færgetrafik, som får kontakt til ubåden omkring klokken 23.30 ved Middelgrunden og igen klokken 24 lidt syd for Middelgrunden, siger Jens Møller Jensen og fortsætter:

- Derefter har vi ingen indikationer på, hvor ubåden har været, indtil den klokken 10.14 findes i den nordlige del af Køgebugt. Der kommer kort radiokommunikation - og kort efter synker ubåden.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-17-faerge-var-i-kontakt-med-ubaad-kort-foer-midnat
Citera
2017-08-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du tror han endast ändrat var och när, det gör inte jag. Jag tolkar det som att han har skippat den förklaringen. Ingen här har presenterat något som absolut fakta, då har du svårt med läsförståelsen.
Nej. Jag tror - eller snarare vet - att jag inte vet vad han ändrat. Jag har för lite fakta för att tycka att det skall vara meningsfullt att försöka gissa hur han ändrat sig. Jag vet inte om han försöker på ett "vi hade ett litet oops och hon drunknade" eller om han försökt sig på att de faktiskt gick till annan kaj eller exakt vad PM:s plan är. Om jag hade känt honom ett år kanske jag hade sett en mening i att försöka gissa vilka eventuella slinger-planer han har. Om jag däremot väntar ett år så borde jag ha fått tillgång till hans vittnesmål via domstolsrapportering.

Att gissa vad hans ändring består i känns för mig lika meningsfullt som att gissa vad lokala restaurangen har för mat i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in