2017-08-18, 23:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Den här festen hos PW, vilka var bjudna egentligen? Är det rimligt att KM var välkommen, som kände Helena vagt genom KB som i sin tur inte känt Helena alltför länge, eller? Freija21, du som kände Helena de sista åren, kände du också Pernilla och hennes bekantskapskrets? Deltog Helena och Ulrika på festen som "gamla vänner" mer än en del i nuvarande umgängeskrets, och kan detta i så fall varit en bidragande orsak att Helena valde Stadt istället?

Ang. ombyggnationen av lekplatsen som Ugglan skrev om så togs bänkarna bort för två år sedan och "tripp-trapp-trull"-räcket där man kunde hänga i knävecken för ett år sedan. Gungorna och sanden ganska länge sedan, och linbanan har jag inte ens minnen av. Kvar är ju dock asfaltstigen, med den lilla lappningen efter det utgrävda däckspåret, som sagt.

Bra tanke där, rattugglan. Hur länge hade KB och Helena känt varandra?

Men å andra sidan: Om KB var bjuden men inte kunde delta, kom ju KM "med på köpet", så att säga. Vet vi hur väl - eller ens om - KB kände Pernilla? Eller kan KB ha blivit inbjuden via någon annan kanal - och därmed också KM?

Jag skulle gärna se att Prinzezzan kommer in igen och kanske utvecklar det inlägg som han/hon skrev för inte så länge sedan om att KM ska ha varit med i bilen till förfesten i Töreboda.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-18 kl. 23:37.
Citera
2017-08-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Den här festen hos PW, vilka var bjudna egentligen? Är det rimligt att KM var välkommen, som kände Helena vagt genom KB som i sin tur inte känt Helena alltför länge, eller? Freija21, du som kände Helena de sista åren, kände du också Pernilla och hennes bekantskapskrets? Deltog Helena och Ulrika på festen som "gamla vänner" mer än en del i nuvarande umgängeskrets, och kan detta i så fall varit en bidragande orsak att Helena valde Stadt istället?

Ang. ombyggnationen av lekplatsen som Ugglan skrev om så togs bänkarna bort för två år sedan och "tripp-trapp-trull"-räcket där man kunde hänga i knävecken för ett år sedan. Gungorna och sanden ganska länge sedan, och linbanan har jag inte ens minnen av. Kvar är ju dock asfaltstigen, med den lilla lappningen efter det utgrävda däckspåret, som sagt.

Absolut! Karin och Klas var säkert inbjudna!
Detta gäng var mer Helenas vänner än Ulrikas.
Varför Helena och några till valde att åka till statt är väl helt naturligt i den åldern, speciellt om man kanske är intresserad av någon som är där.
Citera
2017-08-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bra tanke där, rattugglan. Hur länge hade KB och Helena känt varandra?

Men å andra sidan: Om KB var bjuden men inte kunde delta, kom ju KM "med på köpet", så att säga. Vet vi hur väl - eller ens om - KB kände Pernilla? Eller kan KB ha blivit inbjuden via någon annan kanal - och därmed också KM?

Jag skulle gärna se att Prinzezzan kommer in igen och kanske utvecklar det inlägg som han/hon skrev för inte så länge sedan om att KM ska ha varit med i bilen till förfesten i Töreboda.

Jodå!! De kände varandra
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Varför Helena och några till valde att åka till statt är väl helt naturligt i den åldern, speciellt om man kanske är intresserad av någon som är där.

Min fetning: Under förutsättning att Helena visste i förväg att denne "någon" också skulle till stadshotellet.
Citera
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja göra en reflektion över en sak. Det tuggas så otroligt mycket om "säkra källor" och annat, och att till exempel lubbes "indicielista" bara skulle vara "luft", typ. Jag håller inte med om den kritiken, eftersom det finns en del som faktiskt passar in på KM. Och bara det faktum att så många har dykt upp nyligen och så frenetiskt försöker prata bort KM som "mannen med pilotglasögonen" (varav en in absurdum pekar på MR) förstärker misstankarna – agerandet får alltså en direkt motsatt effekt.

Men en ytterligare sak som faktiskt gör att flera av oss intresserar oss för KM som ”mannen med pilotglasögon” är följande. I den intervju som Pernilla och Mats gjorde med ”mannen med pilotglasögon” säger mannen att han är livrädd för att hans namn ska komma ut och att han maniskt läser tråden. En händelse som faktiskt pockar på uppmärksamhet i detta sammanhang är det faktum att det skedde en sådan omedelbar reaktion på en rad Facebook-sidor kopplade till KM och hans omgivning. I praktiken stängdes genast vänlistor ner, foton togs bort och endast ett minimalt Facebook-innehåll blev kvar på startsidan. Detta kan jag bara tolka som att någon (några) satt redo att agera så fort namnet dök upp. Om det hade varit någon som absolut inte var livrädd för att hans namn skulle dyka upp och/eller som inte maniskt läser tråden, hade det ju tagit ett bra tag innan en dylik (samordnings)aktion hade skett – om den hade skett överhuvudtaget, vilket jag inte tror! I fallet med KM inleddes den aktionen i det närmaste omgående och dessutom var den omfattande. Som jag uppfattar det säger denna aktion väldigt mycket. Kanske mest av allt så här långt?

Väldigt bra sammanfattat Ugglan. Motargument saknas helt Väldigt allvarligt att kasta ut rökridåer som det varit det sista.
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jodå!! De kände varandra

Jo, men hur länge hade KB och Helena känt varandra?
Citera
2017-08-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
De flesta har väl "låst" Facebook? Jag t.ex. visar bara min status och mina bilder för "vänner"

Hade jag haft sidan öppen så hade jag nog fort skyddat den som både skyldig/oskyldig om jag blivit omnämnd här. Ingen kul sits att vara i antar jag hursom.

Skulle gärna bjuda på och bli anklagad BARA rätt människa i slutändan kryper till korset och anmäler sig - så den maniske piloten KM -kom igen visa dig innan vi läser om dig i media.
Citera
2017-08-18, 23:43
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det jag vet säkert är son, sambo, tre syskon och en systerson som mörkade allt som tidigare var öppet på respektive Fb-sida. En bild där KM fanns ihop med sin son redigerades innan allt togs bort.

Pilots egna ord.
Citat:
Det är en tärd man som vi träffar vid en rastplats. Det är nu ungefär en månad sedan polisen tog in honom och delgav honom misstanke om mord på Helena Andersson i Mariestad för 25 år sedan. Han nekar dock till att vara inblandad i försvinnandet.

– Jag vet att jag uppfört mig konstigt och svävat runt med olika uppgifter i förhören. Jag vet inte varför och kan inte förklara det, säger han.

Han håller fram sina händer över rastplatsbordet för att visa hur de skakar och han säger att han inte mår så bra. Han har varit på olika förhör som misstänkt i Helenafallet 1998, 2001 och nu 2017, men det här är första gången han pratar med någon om detta, och det är lite av en lättnad förklarar han.

– Mina anhöriga vet ingenting.

Du hör mer av mannens berättelse via ljudlänken.

Det fetade: Detta är motsägelsefullt i och med den närmast koordinerade nedsläckning utav KM´s och hans familj och släkts FB sidor. Vilka slutsatser kan vi dra utav detta då?
Några tänkbara finns.
1. Det är inte KM som är Pilot men för att skydda sin integritet släcker man ner.
2. KM ljuger om att anhöriga inte känner till hans inblandning i utredningen.
3. Med "anhöriga" menar KM kanske kolleger/vänner och inte familj/släkt.
4. KM har informerat sin familj om hans situation efter att intervjun gjordes.
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Som jag har förstått det var det ett "Mariestadsgäng" och ett "Törebodagäng" på förfesten.
Citera
Medlem
Citat:
Jo, men hur länge hade KB och Helena känt varandra?

Det vet jag inte exakt! Men det kände varandra innan jag kände Helena!
Jag kan försöka ta reda på exakta årtal.
Citera
2017-08-18, 23:50
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Som jag har förstått det var det ett "Mariestadsgäng" och ett "Törebodagäng" på förfesten.
Så har jag också fått det för mig, där Helena var Pernillas barndomskompis fast de under senare år inte umgåtts så mycket. Delar av Helenas dåvarande närmsta umgängeskrets befann sig på andra ställen.
Citera
2017-08-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Det är fortfarande alldeles för tunt för att dra några som helst slutsatser av. Mest rykten som jag ser det.

Hej Strykning - ser att du inte är en som bara " hänger på nåns uppfattning" - vad har du själv för anknytning till Mariestad el. Helena? Du måste ta i n att det är över 25år sen detta hände o. ev bevis från utförandet av mordet är sedan länge borta - detta blir mer el mindre ett socialt spel - vet inte om du rintigt förstått detta - det är ju lite bekymmersamt när man hamnat lite för länge här på tråden. Säger inte att KM är GM - men han är vad vi kallar han på bron i solglasögon. Nu vill bara veta din koppling till Mariestad och Helena - kan du även bjuda på din egen spekulation i fallet vore jag överväldigad. Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in