2017-08-18, 22:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vad händer om de inte hittar något mer, ingen Kim? Han är häktad för 24 dygn - rätt länge! Men hur länge kan de hålla honom utan fler indicier eller, helst, bevis? Kan det bli så att de måste släppa honom och inte ha mer att gå på?

Det beror ju på vad de har redan för bevis och indicier. Han är väl bara häktad på skälig misstanke va? Kan ej misstankegraden stärkas fram till nästa häktning, tror jag att han släpps.
Citera
2017-08-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förklara då vad det är som du reagerar så starkt på i bilden.

Edit: Självklart kan du inte veta hur du hade reagerat på bilden utan att veta bakgrunden, men vad TROR Du?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Med det vi vet eller tro oss veta så är bilden riktigt äcklig.
Hade vi inte vetat någonting och någon visat en den där bilden tror jag ingen hade reagerat.
Citera
2017-08-18, 22:30
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
PM sänkte ju en annan av sina U-båtar "Freya".......

Jag tror att man ska se händelserna som separata, just för att det är just PM.

Min teori är:

att det faktiskt var en olycka, fast en enormt klantig olycka från PMs perspektiv, typ att dyka med KW på ovansidan, han glömde helt enkelt. När han inser är hon borta, eller har åkt in i propellern och blivit mos, alternativt halkat/ramlat i vid landstigning och blivit krossad av båten mot kajkanten. PM inser att han kommer att få sitta i fängelse ett tag men han vill njuta av sitt livsverk en sista natt, seglar runt så länge han kan, sover i U-båten en sista natt, försöker ta båten till samma kyrkogård som "Freya", men misslyckas med det för sjöräddningen hittar honom "för tidigt".

Vad var hans motiv för att sänka sin första U-båt "Freya"??

Han sänkte Freya för att en polare ramlade i vattnet så han körde rakt ut i havet och sänkte skiten.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I det fallet har man ju hittat en specifik koordinat och sen sökt runt den. Dessutom var det i en insjö där strömmarna är så mycket mindre.

Tvivlar inte på att hundar kan hitta lik i vatten, det jag tvivlar på är räckvidden i komplexa strömförhållanden. Men kanske vet man ungefär var man skall söka nu då.

Om du läste det jag citerade angående det här fallet så bör du förstå syftet med att söka med hund. Att söka bekräftelse på att det finns ett lik i Öresund.

Om man får en indikation så får man ta det därifrån. Försöka beräkna var doftkällan ligger, inte alls säkert att man lyckas men väl värt ett försök.

Om likdoftmolekyler hittar in i hundens nos så gör de det och hunden markerar sannolikt.
Citera
Medlem
En annan fundering...

Hur mycket kan man räkna med att ubåten "tvättas" av att sättas (tillfälligt) under vatten?

Båtens inre har varit utsatt för (relativt) stillastående vatten under en period på typ ett dygn. Räcker det för att eliminera alla blodspår och dylikt som kan ha uppstått vid eventuellt våld (i skrymslen och vrår)? Som jag ser det är det knappast någon patentmetod att sänka båten för att rensa bort alla bevis, men jag kanske är dåligt påläst. Om nu inte Madsen utgick från att ingen skulle bärga ubåten igen (men det borde han väl förstått att polisen skulle göra illa kvickt när dödsfallet blev känt).
Citera
2017-08-18, 22:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det beror ju på vad de har redan för bevis och indicier. Han är väl bara häktad på skälig misstanke va? Kan ej misstankegraden stärkas fram till nästa häktning, tror jag att han släpps.

Nej han är häktad på den högre misstankegraden. Jag hade ett helvete att ta reda på det i tråden längre bak men till slut hittade jag. Det finns i tråden. Han är häktad på den högre graden misstanke. Danmark kör också med två olika.
Citera
2017-08-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisens utgångspunkt är att ubåten är medvetet sänkt, det är ett oomkullrunkeligt faktum.

Som sagt, man bör ha en utgångspunkt att förhålla sig till när man spekulerar. En god idé är att ha till exempel ovanstående som utgångspunkt, och då förstår man att det inte handlar om en olyckshändelse och att PM agerade tvärt emot vad precis vem som helst skulle göra.
Bra! Du lyckades läsa och förstå den biten. Du lyckades däremot inte läsa och förstå att debatten rörde skillnaden mellan väldigt troligt och absolut sant.

Den 14:e gick polisen ut med sin utredning där man påstod medveten sänkning.
Dagen därpå, när de fick frågan om man verkligen var säker, så blev svaret lite mer vacklande:
Citat:
På Ekstra Bladets forespørgsel om, hvorvidt det betyder, at det er bekraeftet, at ubåden er saenket bevidst, lyder svaret fra Mads Jensen, kommunikationschef i Københavns Politi:
– Vi ved det ikke 100 procent, men vi er mere sikre på det i dag (i går, red.) end i går (i søndags, red.).
http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170815/281582355735845
Citera
2017-08-18, 22:35
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Att han satte iland henne någon annan stans vid annan tid, håller jag inte alls för otroligt och att ingen sett det är nog möjligt. Fråga är varför hon inte kom hem eller hört av sig till någon.

Varför i helvete skulle han råka säga fel plats & tid först då? Okej om man inte har koll på tiden, det är förståeligt, men plats? Råkar säga fel plats i polisförhör för man glömde bort var det var man lämnade av henne? Givetvis helt osannolikt.
Citera
2017-08-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom fotades väl 20.15 och han siktades 23.30(?) När han höll på att krocka med handelsfartyget.

Hur länge tar det att köra från land till stället där han sågs i mörker kring 23.30 vid fartygsleden? I 6 knop.

Om det inte går ihop så har han nog inte alls lämnat henne i land tänker jag och vi kan glömma det. Om ni inte tror han kört in i land efter att han blev siktad ute i mörker utan lanterna och skummade runt

Han har nok hatt annet å tenke på enn kryssende fartøyer når han selv krysset 30 meter foran fraktefartøyet som selvsagt hadde lanterner og syntes godt. kanskje han akkurat hadde dumpet henne?
Citera
2017-08-18, 22:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Han har nok hatt annet å tenke på enn kryssende fartøyer når han selv krysset 30 meter foran fraktefartøyet som selvsagt hadde lanterner og syntes godt. kanskje han akkurat hadde dumpet henne?

Det tror jag också. Att där han sågs på natten är en plats som är intressant. Hoppas polisen dykt där.
Citera
2017-08-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men har du vaknat på fel sida? Polisen skulle inte gå ut med det om de inte var väldigt säkra på saken.
Jo, polisen anser att det är väldigt troligt att den är medvetet sänkt. Större delen av alla i tråden antar rimligen också att det är enormt troligt att den är medvetet sänkt - det är extremt märkligt att PM drar ner i ubåten och sedan upp igen och så sjunker ubåten direkt som han blir räddad.

Men även polisen själva säger att man inte är 100% säkra - och använder explicit det uttrycket. Se min länk bara någon post upp. Att vi tror någonting innebär fortfarande inte att vi kan betrakta det som absolut fastställt och att inga andra alternativ kan existera. Jag tror t ex att KW är död. Men jag kan omöjligt veta. Jag tror PM är inblandad i hennes död. Men jag kan omöjligt veta.

Väldigt troligt och veta kommer alltid att vara två separata saker.
Citera
2017-08-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ta och läs en blaska.
Precis - polisen har uttryckligen gått ut och sagt att han ändrat någonting i hans ursprungliga påstående var och när han släppte av KW. Det har vi alltså officiella källor på.

Därefter finns en väldans massa antaganden om hur han ändrat sig, och åtskilliga av dessa antaganden är presenterade som om de vore absolut fakta och den enda möjligheten PM någonsin skulle kunna komma på att justera sin information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in