Citat:
Ursprungligen postat av
Frysfacket
Talmannens uppgift efter val är att fråga det partiet (talmannen) tror har störst chans att bilda regering!
Med dom uppgifter pellets lade fram hade
SD 26,6
S 22,4
V 8,5
Röd/Grön =30,9
M 16,6
C 11,9
Lilla Alliansen =28,5
Att Röd/Grön skulle sitta i regering med så lite mandat är inget val för dom så dom vill inte sitta regering!
Lilla Alliansen är ju helt körda.
Så kvar för talmannen blir att fråga SD om dom vill försöka förhandla så dom får stöd i riksdagen att bli regering.Då vare sig Röd/grön eller Lilla Alliansen vill sitta i regering med SD så kommer dom stödja SD att bli regering!Men för SD blir det ju en mardröm att sitta i regering med så lite mandat!
Jag förstår inte. Varför pratar du om röd, grön och alliansen? Jag tror att SD får knappt 30% i valet 2014. Fantastiska siffror, men deras motståndarparti, låt oss kalla dem 7K, för enkelhets skull, kommer att vara minst dubbelt så stora. Normalt brukar länder med bara två partier, få väldigt jämna val, men jag tror det dröjer några år till, innan det sovande folket inser att vi faktiskt är i samma sits som USA, med två större partier. Det är riktigt lömskt, att försöka dölja 2-partisystemet, men så småningom kommer det att bli omöjligt. 2022 är dock för tidigt.
Tyvärr, tror jag det är för sent att rädda landet. På ett demokratiskt sätt...