2017-08-18, 20:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170815111329-missing-journalist-submarine-kim-wall-peter-madsen.jpg
Får obehagliga vibbar av den här bilden.
Ok, det får inte jag. Inte mer än av att jag vet att det inte verkar ha gått så bra men bilden ser jag inget oroväckande i.
Citera
2017-08-18, 20:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vet vi ens säkert om han har ändrat sin story?

Ja, han har presenterat olika förklaringar till vad som har hänt, han har ändrat på storyn.

Ska vi behöva upprepa det här fler gånger?
Citera
2017-08-18, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Jag har inte sett att polisen nämnt något om radardata. De kanske inte heller fått frågan.. Hade de någon hade de väl gått ut med det för att eventuellt få fler vittnen så de har väl inget sånt.
Men hade varit intressant att veta om det är omöjligt att få något att gå på utifrån radar. Inte jättemånga små båtar som rör sig på natten heller väl.

Det där är väl en knepig avvägning, berättar man detaljer så riskerar man väl vittnen som helt enkelt får någon hållpunkt att hitta på att de sett något de inte sett. Antingen de ljuger medvetet för att hjälpa till eller bara är fnoskiga.
Citera
2017-08-18, 20:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du anklagar andra för att vara dåliga på att ta till dig fakta, men du lyckas närmast konstant misslyckas med att tolka fakta - mycket hög svansföring där trots dina brister.

Nej för h..e. Polisen säger inte att ubåten är sänkt medvetet. De säger att de tror att den är medvetet sänkt. Och de har sagt att de känner sig mer säkra på det nu än vid ett tidigare tillfälle. Men de säger även att de givetvis inte kan vara absolut säkra.

Fattar du den där biten med möjlig osäkerhet? Polisen är inte 100% säker. Polisen vet att de inte är 100% säker. Polisen har rent av citerats att de inte kan vara absolut säkra.

Så varför springer du då runt och säger att polisen påstår den är medvetet sänkt, som om det faktiskt skulle vara ett oomkullrunkeligt faktum?

Det åligger oss alla att särskilja vad som är troligt och vad som är absolut.
Men har du vaknat på fel sida? Polisen skulle inte gå ut med det om de inte var väldigt säkra på saken.
Citera
2017-08-18, 20:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Enligt flera media har åklagaren uppgivit att han ändrat sina uppgifter jämfört med vad han först uppgav. Men vad han ändrat får vi inte veta; tidpunkt eller plats då han lämnade henne iland? Eller sättet hon lämnade på? Eller vad som hänt långt tidigare?
Vissa uppgifter kan absolut ändras utan att göra honom mer misstänkt, utan snarare vara mer förklarande.
Citera
2017-08-18, 21:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ok, det får inte jag. Inte mer än av att jag vet att det inte verkar ha gått så bra men bilden ser jag inget oroväckande i.
Det har något med kroppsspråket att göra.
Citera
2017-08-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, han har presenterat olika förklaringar till vad som har hänt, han har ändrat på storyn.

Ska vi behöva upprepa det här fler gånger?

Du spekulerar ju bara på tredjehandsuppgifter som vanligt.
Där sjönk ju din trovärdighet till botten som en dansk ubåt.
Citera
2017-08-18, 21:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det har något med kroppsspråket att göra.
Jag tror du tolkar för mycket från en ögonblicksbild.
Citera
2017-08-18, 21:07
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Att en människa aldrig får panik i vissa situationer (ex yrkesrelaterade) betyder inte att hen aldrig får panik i någon situation.

Själv får jag aldrig panik i krissituationer på jobbet, tvärtom blir jag extra skärpt och hanterar dessa extra bra. Men jag får dagligdags panikångest av att hantera trilskandes barn som ska iväg till dagis men vägrar samarbete.
Antar att dina paniksessioner med barnen inte pågår i 12 timmar och avslutas med att du eldar upp det hus du hållit på att bygga i nästan 10 år?

Är det rimligt att han varit ute med ubåten och panikat hela natten, och sedan sänkt sin ubåt så fort kustbevakningen tog kontakt? Och sedan fortsatt panik-attacken genom att ljuga om när och var han släppt av KW? Det är i så fall nästan material för Guinness Rekordbok-kategorin Världens längsta panikattack.
Citera
2017-08-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Enligt flera media har åklagaren uppgivit att han ändrat sina uppgifter jämfört med vad han först uppgav. Men vad han ändrat får vi inte veta; tidpunkt eller plats då han lämnade henne iland? Eller sättet hon lämnade på? Eller vad som hänt långt tidigare?
Vissa uppgifter kan absolut ändras utan att göra honom mer misstänkt, utan snarare vara mer förklarande.

Det var väl det jag misstänkte. I bästa fall är det tredjehandsuppgifter som florerar.
Citera
2017-08-18, 21:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ta och läs en blaska.
Citera
2017-08-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ta och läs en blaska.

Tredjehandsuppgifter blir ju inte säkrare för att det står i tidningen.
Men du kanske missade kursen i källkritik på Journalisthögskolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in