Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
/.../
Det är dubbelmoralen jag avskyr i denna affär med Anders Borg. Gärningar som förminskas bara för att han är en höjdare. Då blir det total förvirring från jurister och experter i det som kallas för rättsstaten om vad som är brottsligt, och om vilka brott som ska utredas av polisen.
Goda samhällsmedborgare skandaliseras för at de inte skyddar ett så här avskyvärt beteende. Hur tokigt är inte det?
Fast jag tycker nog inte förminskande är rätt ord här. Vi har ingen dokumentation eller förstahandsuppgifter ang hur situationen utspelat sig exakt. Den bild jag får är att det säkert var otrevligt och pinsamt. Men har någon tillfogats skada eller finns anledning att tro att någon av de närvarande behövde frukta för sin säkerhet? Folk som spårar ur på en fest skadar sig själva och sina närmaste anhöriga som får skämmas och oroas. De närmaste känner jag verkligen sympati för då de sannolikt får uppleva mycket skam och oro. Men övriga närvarande? Samhället generell? Nej, hans snedsteg skadar oss inte ett dugg. Det vi däremot har anledning att skälla på är politiken han och Alliansen genomförde, men det är en annan sak. Tvärtom har händelsen fått stora proportioner om man ser till konsekvenserna professionellt, ekonomiskt, personligt och socialt.
Citat:
/.../
Det värsta i denna affär är rasismen som Dominika drabbas av. Judinnan, polskan, fresterskan som lockar till sig en man av Anders Borgs kaliber. Det är många personer i denna tråd, som riktar sin ilska mot Dominika, när det är hennes karl som inte kan uppföra sig som folk. Det är chockerande hur folk tänker och på vem de riktar sin ilska!
Ja, det är ett samelsurium av misogyni, antisemitism, dubelmoral och ren dumhet. Inget nytt under solen alltså, eller på Flashback. Cherchez la femme!
Citat:
Är det så här finansministrar och beslutsfattare ska tillåtas hålla på, medan andra skötsamma medborgare smutskastas för att de kommer med ett viktigt avslöjande?
Jag anser att detta är årets scoop beträffande avslöjande journalistik om en politiker med Anders Borgs fallhöjd, våran egen Strauss-Kahn. Det mäktiga i saken är också pedagogiken i hur gammelmedia hanterar nyheter och skyddar makthavare i Sverige, genom missbruk av pressetiken. Det intressanta i denna affär är att denna gång blev gammelmedia överlistade av den nya tidens sätt att få ut nyheter till folket. Det går inte ens att göra trovärdighetstricket, då de som varit visselblåsare är inte folk man avfärdar som opålitliga.
Nej, Strauss-Kahn är i en annan kategori. Han tyckte sig ha rätt i sin höga position att begå övergrepp mot/utnyttja en arbetande kvinna. En situation där hon är ensam och på riktigt blir hotad och kränkt och där han försöker utnyttja sin samhällsposition.
Om AB exempelvis hade svinat i enrum med en praktikant och försökt utvinna sexuella tjänster i kraft av sin position, då hade det varit en mycket allvarligare sak.
Jag tycker man borde granska makthavare hårt - både inom politik och näringsliv - och att de bör ta ansvar och gå om de missköter sig, men är det inte mer relevant att granska vad de åstadkommer i sin gärning? Har han misskött sina styrelseuppdrag ska han förstås inte sitta kvar. Konsekvenserna av den politik som förts bör granskas. Att misstankar om bestickning och jäv utreds är väldigt viktigt.
Det som borde granskas är väl snarare lämpligheten i att en toppolitiker kan gå direkt till dessa välbetalda uppdrag. Är det ersättning för tidigare tjänster? Eller kan han fortfarande i kraft av politiskt kontaktnät ge uppdragsgivarna otillbörliga fördelar? Sådant vore mycket viktigare att följa upp än en snefylla.