2017-08-18, 00:17
  #58405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Strålande nyheter
Ryktet om SD:s död verkar vara betydligt överdrivet!

SD+M = 42,5%
Kan vi få upp KD till 4% så är regeringsfrågan löst.


Sannolikt måste terrorattentatet i Barcelona ge invandringsskeptiska partier ytterligare ett antal procent. det är nog inte orimligt att Sd blir största parti 2018 med runt 30% av rösterna.
2017-08-18, 00:22
  #58406
Medlem
8711s avatar
Sentio, Augusti:

Sverigedemokraterna 27,4 (+0,6) NYTT REKORD!!!! Största parti med stor marginal!!
Socialdemokraterna 23,5 (+1,1)
Moderaterna 15,1 (+2,4)

Centerpartiet 10,5 (-1,1)
Vänsterpartiet 8,6 (-0,6)

Miljöpartiet 4,3 (+0,5)
Liberalerna 4,1 (-1,6)
Kristdemokraterna 3,2 (-0,6)
2017-08-18, 00:25
  #58407
Medlem
8711s avatar
Nytt rekord i Sentio för Sverigedemokraterna i augusti!! Skillnaderna ökar igen mellan dom bästa och dom sämsta. Yougov och Sentio visar uppåt 0,6 för månaden bägge två! 23,6% och 27,4%!! Mot skämtinstitutet Demoskop främst med sin patetiska mätning när ingen annan visar ens nära liknande siffror. Novus hade också en betydligt mindre förändring än Demoskop.

Det är nog expressens grav vi ska dansa på istället!! Avgå Mattsson!! Heja Sverige!! Heja SD!!

SD2018!!!!
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-08-18 kl. 00:28.
2017-08-18, 00:46
  #58408
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt måste terrorattentatet i Barcelona ge invandringsskeptiska partier ytterligare ett antal procent. det är nog inte orimligt att Sd blir största parti 2018 med runt 30% av rösterna.

(Min fetning)

Helt korrekt bedömning. Definitivt inte orimligt. Har sedan i våras stuckit ut hakan ett antal gånger i denna tråd och sagt att SD kommer att få lite drygt 30% i nästa års val. Inga 34-37% som en del anser, det tror jag är i överkant, men de kan helt klart få 30,5% - plus minus någon tiondel.

De som fortfarande tror att SD kommer att hamna i trakterna kring 21-24% i valet verkar läsa av befolkningen och själva landet med väldigt stora skygglappar... SD ligger kring 27-28% redan idag och brukar dessutom alltid gå bra i valrörelser. 2-3 procentenheter extra på deras nuvarande siffra - fram till valet om drygt ett år - borde absolut vara inom räckhåll.

Måste erkänna att jag faktiskt inte begriper hur en del fortfarande envisas med att tro att SD ligger kring 19-21% nu och att de "med lite flyt" och "medvind" och "om Gud vill och skorna håller" DÅ kanske de kan nå 23% eller i bästa fall 24%...? Talar ni inte med era medmänniskor ute i landet? Känner ni inte av strömningarna? Ser ni inte folks reaktioner? Har ni slutat att lägga örat mot asfalten och läsa av landet? Det finns ju tydliga tecken precis överallt. Överallt!
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-18 kl. 00:48. Anledning: Förtydligande
2017-08-18, 01:07
  #58409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD ligger kring 27-28% redan idag och brukar dessutom alltid gå bra i valrörelser.
Stämmer verkligen detta?
Vad jag kan läsa, har man inte ökat speciellt mycket i tidigare valrörelser.
2017-08-18, 01:27
  #58410
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Stämmer verkligen detta?
Vad jag kan läsa, har man inte ökat speciellt mycket i tidigare valrörelser.

Jodå, SD är kända för att vara ett "lokomotiv"-parti i valrörelser. De tillhör de partier som är urstarka och växer under valrörelser - även om det inte alltid syns i opinionsmätningarna. T o m en "SD-skeptiker" som K-G Bergström har vid flera tillfällen sagt att SD alltid går bra i valrörelser. Detta har också påtalats av andra mer än en gång och är allmänt känt. Bara det faktum att Novus, SCB och Skop hade SD på 8,1%, 8,0% och 8,0% innan valet och Sifo, Ipsos, Demoskop mellan 9,4% och 10,4% veckan innan valet 2014 visar ju att SD går långt bättre än vad opinionsinstituten visar. T o m Yougov var något i underkant med sina 11,1%. Bäst som vanligt var Sentio: 12,7%.

SD är uppenbarligen ett parti som lyckas mobilisera och attrahera väljare under valrörelser. Exakt vad det beror på vågar jag inte svara på.
2017-08-18, 01:44
  #58411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Bäst som vanligt var Sentio: 12,7%.
Sentio låg runt 13% hela året före valet 2014.
Så nej, någon valspurt kan jag jag inte se.
2017-08-18, 02:10
  #58412
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Sentio låg runt 13% hela året före valet 2014.
Så nej, någon valspurt kan jag jag inte se.

Att de alltid lyckats bättre i valrörelser än många andra partier är känt sedan länge. Ingen nyhet.
2017-08-18, 03:24
  #58413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Helt korrekt bedömning. Definitivt inte orimligt. Har sedan i våras stuckit ut hakan ett antal gånger i denna tråd och sagt att SD kommer att få lite drygt 30% i nästa års val. Inga 34-37% som en del anser, det tror jag är i överkant, men de kan helt klart få 30,5% - plus minus någon tiondel.

De som fortfarande tror att SD kommer att hamna i trakterna kring 21-24% i valet verkar läsa av befolkningen och själva landet med väldigt stora skygglappar... SD ligger kring 27-28% redan idag och brukar dessutom alltid gå bra i valrörelser. 2-3 procentenheter extra på deras nuvarande siffra - fram till valet om drygt ett år - borde absolut vara inom räckhåll.

Måste erkänna att jag faktiskt inte begriper hur en del fortfarande envisas med att tro att SD ligger kring 19-21% nu och att de "med lite flyt" och "medvind" och "om Gud vill och skorna håller" DÅ kanske de kan nå 23% eller i bästa fall 24%...? Talar ni inte med era medmänniskor ute i landet? Känner ni inte av strömningarna? Ser ni inte folks reaktioner? Har ni slutat att lägga örat mot asfalten och läsa av landet? Det finns ju tydliga tecken precis överallt. Överallt!

Har mycket svårt tro SD kommer bli (mycket) större än sossarna vid nästa val.
Anledningen är, när Löfven märker detta kommer han att göra vad som helst för att försvara sossarnas position.

Åtgärder som t.ex. internering på öar för de som dömts till utvisning är säkert möjliga åtgärder.
Annat är kraftigt minskade bidrag för asylanter i avskräckande syfte.
2017-08-18, 06:48
  #58414
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nytt rekord i Sentio för Sverigedemokraterna i augusti!! Skillnaderna ökar igen mellan dom bästa och dom sämsta. Yougov och Sentio visar uppåt 0,6 för månaden bägge två! 23,6% och 27,4%!! Mot skämtinstitutet Demoskop främst med sin patetiska mätning när ingen annan visar ens nära liknande siffror. Novus hade också en betydligt mindre förändring än Demoskop.

Det är nog expressens grav vi ska dansa på istället!! Avgå Mattsson!! Heja Sverige!! Heja SD!!

SD2018!!!!


Jag visste att det skull komma när folk är hemma igen efter semestern, 27,4%! Demoskräps taktik att först höja sedan sänka Sd mycket har vi sett förut från det institutet. De ingår i anti Sd-nätverket.

YouGov däremot har jag börjat tvivla på eftersom man inte längre får frågor om politisk åsikt, bara en massa annan skit för att de ska tjäna pengar på marknadsundersökningar. Bortsorterad känns det som.
2017-08-18, 07:36
  #58415
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det verkar alltså sannolikt att SD kommer att få närmare 1/3 av alla röster i valet 2018!
Upp mot 27-30% blir det iallafall helt sannolikt.

Sanslöst: Ett så oerhört motarbetat parti som aldrig får en enda millimeters positivt skriveri i media. Har ni någonsin, en enda gång, läst något om SD i mainstream media som inte varit kraftigt negativt?

Och de samlar en sådan enormt stor del av opinionen ändå, och är solklart störst på Facebook osv....

Jag säger: Hade SD behandlats normalt, och människor i detta land getts en ärlig chans av media att förstå SD's politik på riktigt, då hade de haft låååångt över egen majoritet. Så ser det ut. Punkt.
2017-08-18, 07:36
  #58416
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Sentio låg runt 13% hela året före valet 2014.
Så nej, någon valspurt kan jag jag inte se.
SD har växt stötvis sedan start, enda undantaget den extremt snabba ökningen hösten 2015.
Det som skett sedan dess är att den ökningen har konsoliderats.
Betänk att det är ett år kvar till valet.
Det kommer komma en radda av händelser och företeelser, som var för sig kommer lyfta SD i opinionen.
SD har mycket goda möjligheter att landa på 30%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in