2017-08-18, 00:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Att inte använda lanternor ,är lika idiotiskt korkat som att inte ha ljuset på i mörker när du kör bil.
Madsen ska vara jävligt glad över att ingen snabbgående båt blev offer för hans idioti.

Det här kunde slutat med att en hel familj hade kunnat stryka med.

Jag tror att Madsen anser sig stå över lagen, och antagligen har han också ett slags fatalistiskt tänk.
Citera
2017-08-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det här är absolut intressant. Kan ha varit något som har kommit fram och som var den utlösande faktorn

Jag tror inte det var något som kom fram under intervjun. Hon var en rutinerad journalist och han hade blivit intervjuad många gånger och även stått på scen och talat en hel del.
Jag har dessutom aldrig hört talas om en intervju som har spårat ur så fullständigt så att den intervjuade har dödat reportern.
Citera
2017-08-18, 00:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kör han till Bornholm passerar han väl också farleder för passagerarfartyg som även kan lasta bilar?

Jo det är nog en rutt för passagerarfartyg och bilfärjor, har själv åkt bilfärja till Bornholm från Ystad och det är ju inga småbåtar precis. Ingen riktigt trygg plats att ligga i vattnet i en svartmålad liten båt utan lanternor i mörkret...
Hur vågar någon? En krock kan ju dessutom skada ett annat fartyg som kan ta in vatten och förlisa! Jätte-egoistiskt av PM att inte tänka på vilka risker han utsätter andra för - även om han själv anser sig odödlig.
Citera
2017-08-18, 00:02
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Han lär behöva minst 150 hp för att hantera ett deplacement på 40 ton i öppen sjö med exempelvis motström och vinden stick i stäv.

Den hade bara 37 hp på dieselmotorn. Därför den går så sakta (bara 6 knop).

Du skrev något om hur billiga lanternor är. Men dom har ju sagt att det var dyrt att installera fasta sådana som klarar vattentryck när båten går under vatten.

Sen att motorn skulle dra "500-600 liter per dygn". Kan det verkligen stämma? Tänker mig mycket mindre. Beror såklart på hur man kör.
Citera
2017-08-18, 00:03
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Han lär behöva minst 150 hp för att hantera ett deplacement på 40 ton i öppen sjö med exempelvis motström och vinden stick i stäv.

Jag försökte söka på uppgiften som finns om en motor som ska heta kubota D3700 men där gick jag bet. Motorn är den som ska ha suttit i ubåten.
Frågan är också vilken utväxling och propellerstigning som satt i.

Om det behövs 150 hp för ytåkande, ja då kan man verkligen fråga sej hur stor den elektriska motorn var för u-läge
Citera
2017-08-18, 00:06
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Den hade bara 37 hp på dieselmotorn. Därför den går så sakta (bara 6 knop).

Du skrev något om hur billiga lanternor är. Men dom har ju sagt att det var dyrt att installera fasta sådana som klarar vattentryck när båten går under vatten.

Sen att motorn skulle dra "500-600 liter per dygn". Kan det verkligen stämma? Tänker mig mycket mindre. Beror såklart på hur man kör.

Nej så mycket kan den inte dricka.
Här är gamla 70 talare, och inte ens dom drack så mkt diesel till sjöss.
http://webshop.drevia.se/lista.php?kid=27-64-901
Citera
2017-08-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att Madsen anser sig stå över lagen, och antagligen har han också ett slags fatalistiskt tänk.

Ja han är mycket okonventionell. Han kan säkert bryta mot lagar och regler om han tycker de är onödiga. Han har ju till exempel berättat att han påbörjade flera utbildningar men hoppade av när han tyckte att han hade lärt sig det viktiga. När han har genomfört sina projekt har han gjort det på ett mycket märkligt sätt. Han har helt enkelt börjat bygga utan finansiering. Sedan har han hittat finansiärer efter hand som det har behövts.
Han är en handlingarnas man och definitivt ingen som följer mainstream, lagar och regler.
Citera
2017-08-18, 00:08
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Jag försökte söka på uppgiften som finns om en motor som ska heta kubota D3700 men där gick jag bet. Motorn är den som ska ha suttit i ubåten.
Frågan är också vilken utväxling och propellerstigning som satt i.

Om det behövs 150 hp för ytåkande, ja då kan man verkligen fråga sej hur stor den elektriska motorn var för u-läge
Kubotan är bara hjälpkärran finns ingen uppgift om huvudmaskin.
Citera
2017-08-18, 00:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det kan väl ändå röra sig av vattenströmmar och att det skavs av någonstans.

Ligger paketet tung på botten ligger det nog kvar. Strömmarna verka gå mest ytligt i Öresund i flera nivåer enligt vad någon kvällstidning skrev i en intervjuv med en expert - hittar inte artikeln nu men det var häromdagen. På 40-50 meters djup är det nog inte så strömt.

PM själv brukade tydligen dyka ner med u-båten och lägga sig att sova i den för det var så lungt därnere - inte så mycket avdrift att han behövde ha motorn på. U-båten klarar tydligen problemlöst dyk till 40meter, men han kanske inte gick så djup, kanske stannade på 20 m, räcker ju för att ha frigång för stora fartyg ovanför.
Skulle dessutom gissa att just PM har väldigt bra koll hur djupförhållanden är liksom var det inte är så strömt inom närområdet.
Citera
2017-08-18, 00:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det är nog en rutt för passagerarfartyg och bilfärjor, har själv åkt bilfärja till Bornholm från Ystad och det är ju inga småbåtar precis. Ingen riktigt trygg plats att ligga i vattnet i en svartmålad liten båt utan lanternor i mörkret...
Hur vågar någon? En krock kan ju dessutom skada ett annat fartyg som kan ta in vatten och förlisa! Jätte-egoistiskt av PM att inte tänka på vilka risker han utsätter andra för - även om han själv anser sig odödlig.

Går inte färjorna till Travemunde och Rostock där förbi? Skulle väl kunna bli ett nytt Estonia?
Citera
2017-08-18, 00:10
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Nej så mycket kan den inte dricka.
Här är gamla 70 talare, och inte ens dom drack så mkt diesel till sjöss.
http://webshop.drevia.se/lista.php?kid=27-64-901
Vi pratar om 40 ton nu.
Citera
2017-08-18, 00:11
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo först sväller den upp och sedan kan den falla samman.
Men binder man repet runt fotleder, handleder och drar åt ordentligt många varv runt bålen kan det bli som ett nät. Paketet kan likna en kassler och det mesta stannar kvar tills det blir skelettdelar - och dessa ligger kvar och grävs ner i botten.
Han kanske till och med satt på henne dykskal-dräkten och fyllt den med bly - gör man några hål i den och låter vattnet forsa in ligger kroppen nog ordentligt kvar där tills endast skelett återstår.

Problemet med bindande av var för sej. Huvud,armar eller ben är att dom börjar lossna från kroppen efter ett tag. Hur länge detta tar har jag ingen aning om för närvarande.
Men det har med förruttnelseprocessen att göra.

När kroppsdelar ev flyter upp, ja då gäller det att hålla koll eftersom dom snart sjönker igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in