2017-08-16, 11:41
Medlem
Hej är en elektriker som funderar på att ta nästa steget i karriären. Men jag undrar hur mycket lönen utvecklas som el konstruktör.
Är 22 år gammal och tjänar nu 30k som andra årsmontör
Alltså lärling tid
Första års montör
Och nu andra så jag har 3 års erfarenhet som elektriker kan man säga.
Tack på förhand.
Citera
2017-08-16, 21:09
Medlem
Har du enbart utbildning som elektriker så ska du nog inte förvänta dig några större karriärmöjligheter som elkonstruktör. Ska du börja som färsk elkonstruktör med enbart erfarenhet som elektriker så får du nog förvänta dig att gå ner rejält i lön, ca. 22k-25k. Du lär nog inte få mer än ca. 40k när du nått toppnivån om 20 år heller.

Har du någon typ av ingenjörsutbildning (3-5 år), så kanske du kan förvänta dig motsvarande lön du har nu, kanske någon tusenlapp mer. Men istället kommer du ha en slutlön på ca. 50k-60k när du jobbat i branschen 20-30 år.
Citera
2017-08-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hittarintepanamn
Har du enbart utbildning som elektriker så ska du nog inte förvänta dig några större karriärmöjligheter som elkonstruktör. Ska du börja som färsk elkonstruktör med enbart erfarenhet som elektriker så får du nog förvänta dig att gå ner rejält i lön, ca. 22k-25k. Du lär nog inte få mer än ca. 40k när du nått toppnivån om 20 år heller.

Har du någon typ av ingenjörsutbildning (3-5 år), så kanske du kan förvänta dig motsvarande lön du har nu, kanske någon tusenlapp mer. Men istället kommer du ha en slutlön på ca. 50k-60k när du jobbat i branschen 20-30 år.

Dock 3-5 års förlorad arbetsinkomst på grund av studie. Det tar ganska många år att komma ikapp. Så lönemässigt är det inte så stor vinst, däremot så kan du få ett roligare jobb
Citera
2017-08-17, 10:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die02melara
Hej är en elektriker som funderar på att ta nästa steget i karriären. Men jag undrar hur mycket lönen utvecklas som el konstruktör.
Är 22 år gammal och tjänar nu 30k som andra årsmontör
Alltså lärling tid
Första års montör
Och nu andra så jag har 3 års erfarenhet som elektriker kan man säga.
Tack på förhand.

Det beror mycket på dig själv och hur du presterar. Ingångslön enligt ovan stämmer rätt bra, men du måste ju som sagt ha utbildning också om du vill komma någonstans.

Har haft riktigt duktiga killar som gått från 25k till 35k på två år bara för att de är så kompetenta, men det finns också de som bara går upp 1k per år för att de inte är värda mer.

40k som topp som nämns ovan är definitivt inget tak. Det finns killar utan ingenjörsutbildning som tjänar mer än så, men det är upp till dig som sagt.

Bara det faktum att du särskriver elkonstruktör är oroväckande.
Citera
2017-08-17, 12:22
Medlem
Det är ju sant att som elkonstruktör, så kan du inte jobba med det utomlands. Jag menar nu inte Norge utan typ USA, Tyskland och Australien.
Citera
2017-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hittarintepanamn

Hej! Nej men tanken är att gå på YH (två år) och utbilda mig till elingenjör/konstruktör nu under hösten. så min fråga är kommer jag vara eftertraktad eftersom jag kommer ha både praktiskt (som elektriker) och teoretisk kunskap efter att ha pluggat på yrkeshögskola? Får jag då en så låg ingånslön? finns det verkligen ingen chans att jobba utomlands med en sån utbildning?
Citera
2017-08-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det beror mycket på dig själv och hur du presterar. Ingångslön enligt ovan stämmer rätt bra, men du måste ju som sagt ha utbildning också om du vill komma någonstans.

Har haft riktigt duktiga killar som gått från 25k till 35k på två år bara för att de är så kompetenta, men det finns också de som bara går upp 1k per år för att de inte är värda mer.

40k som topp som nämns ovan är definitivt inget tak. Det finns killar utan ingenjörsutbildning som tjänar mer än så, men det är upp till dig som sagt.

Bara det faktum att du särskriver elkonstruktör är oroväckande.

Okej med att de är duktiga menar du då att de är jobb narkomaner och nästan bor i kontoret? eller att deras resultat och prestation är bra?

jag gillar att ha allt på sin respektive plats. jobb är jobb och fritid är fritid. inte jobba på fritiden också.

jag håller fortfarande på att lära mig svenska så jag ber om ursäkt för mina fel. MEN jag vill utvecklas och därför försöker jag anstränga mig så gott jag kan.
Citera
2017-08-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Dock 3-5 års förlorad arbetsinkomst på grund av studie. Det tar ganska många år att komma ikapp. Så lönemässigt är det inte så stor vinst, däremot så kan du få ett roligare jobb

i början hade jag planerat två år på YH men nu när de berättar om så låga löner så känner jag att jag kanske måste plugga lite längre
Citera
2017-08-17, 20:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej med att de är duktiga menar du då att de är jobb narkomaner och nästan bor i kontoret? eller att deras resultat och prestation är bra?

jag gillar att ha allt på sin respektive plats. jobb är jobb och fritid är fritid. inte jobba på fritiden också.

jag håller fortfarande på att lära mig svenska så jag ber om ursäkt för mina fel. MEN jag vill utvecklas och därför försöker jag anstränga mig så gott jag kan.

Det handlar definitivt inte om en massa övertid. 40 timmar i veckan räcker bra. Inget överdrivet stress under den tiden heller. Det finns ingen som klarar av det i längden.

Bra kvalitativt arbete och kundnöjdhet räcker gott.
Citera
2017-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det handlar definitivt inte om en massa övertid. 40 timmar i veckan räcker bra. Inget överdrivet stress under den tiden heller. Det finns ingen som klarar av det i längden.

Bra kvalitativt arbete och kundnöjdhet räcker gott.

Ok. tack för dina svar. vad skulle du rekommendera mig ? att gå på yh och vara el konstruktör efter två år eller ta någon Högskoleutbildning som ingenjör istället? om vi tänker på ingångslönen och variation i arbetet.
Citera
2017-08-18, 17:44
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
i början hade jag planerat två år på YH men nu när de berättar om så låga löner så känner jag att jag kanske måste plugga lite längre

YH på 2 år är helt perfekt. Med erfarenhet blir det kanon.
Efterfrågan är enormt men räkna runt 25k ingångslön sen har du grymma möjligheter med löneökningar om du är duktig
Citera
2017-08-19, 07:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ok. tack för dina svar. vad skulle du rekommendera mig ? att gå på yh och vara el konstruktör efter två år eller ta någon Högskoleutbildning som ingenjör istället? om vi tänker på ingångslönen och variation i arbetet.

YH räcker gott i ditt fall om du vill bli konstruktör.

Intygar också att svaret från johanizanoob stämmer bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in