Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 16:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av die02melara
Hej! Nej men tanken är att gå på YH (två år) och utbilda mig till elingenjör/konstruktör nu under hösten. så min fråga är kommer jag vara eftertraktad eftersom jag kommer ha både praktiskt (som elektriker) och teoretisk kunskap efter att ha pluggat på yrkeshögskola? Får jag då en så låg ingånslön? finns det verkligen ingen chans att jobba utomlands med en sån utbildning?

Har du ändå tänkt läsa så skulle jag rekommendera att läsa elteknik 3 eller 5 år på en riktig högskola istället för YH. Du kommer ha mer möjligheter, vara mer eftertraktad och tjäna mer pengar. Tycker du 5 år är för mycket så kör på 3 år och ta en master senare om du får lust.

Hursomhelst, väljer du YH så kan du nog vänta dig en ingångslön på 25k-27k. Självklart har du en bra löneutveckling men långt ifrån lika bra som om du läst en traditionell ingenjörsutbildning.

Vad gäller att jobba utomlands. YH/elkonstruktör är något svenskt/nordisk påfund. Utomlands vill man ha riktiga elingenjörer och som kan teorin kring elteknik och inte en elkonstruktör som bara kan cadda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback