2017-08-17, 17:03
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag vet det!
MEDLEMMARNA i gruppen "HP" spekulerar eller spekulerade så länge de kunde skriva i sektens kommentarsfält!

Gruppens "admin" gav ingen information eller så knapphämt de kunde utan, att säga någonting viktigt, vilket skapade spekulationsämnen så det räckte!
Många spekulerade hej vilt och ifrågasatte den bristande informationen så, att de fick lämna gruppen "frivilligt eller få hjälp, att lämna den!" De blev blockerade!
Alltså SKAPADES spekulationer visst!

hmm glöm inte deras psykos,hålla fast,förvirrad osv inte så snälla omdömen om P
Citera
2017-08-17, 18:16
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
hmm glöm inte deras psykos,hålla fast,förvirrad osv inte så snälla omdömen om P

Just det min käre Watson!
De där omdömena ifrån föräldrarna föranledde till vilda spekulationer även om föräldrarna och Deras relation - brist på relation till P!
Dock önskade de---sade sig önska...hjälp, att inna sonen!
Citera
2017-08-17, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag skall rätta mig själv om räddningstjänstlagen i min post under natten. Tydligen är jag för gammal för att minnas att den har bytt namn till lagom om skydd mot olyckor. (LSO)Kom på det när jag vaknade... Men innehållet som jag skrev är väl ungefär detsamma.

Och verktyget:

Som jag skrev tidigare så är jag inte säker om detta innefattar att söka spår i elektroniska dokument, bankhistorik osv. Det borde dock göra det, Förutsatt att det finns stöd för att personen kan fara illa.. Om jag har fel så är lagen korkad. Men jag tror dvs inte att det KRÄVS en FU om tex Människorov eller annat brott för att söka spår efter en person. Brukar ju annars finnas undantag i lagen för att den inte skall kunna tolkas till en specifik grej. Självfallet bör man kunna kolla konton och liknande för att avfärda eller styrka i de fall det föreligger allvarlig risk för liv och hälsa. Tex ett barn med Mobil, en dement eller svårt sjuk med kontokort som försvinner. Nu är jag inte en Jurist så jag kanske har fel. Men som jag skrev så kan det lika väl vara föräldrarna som kollat kontot. Men då diskussionen fortsatte och jag var tvungen att rätta mig själv ville jag lyfta detta igen.

EDIT:
Hade jag varit räddningsledare (om inget annat än det som sägs i lagen är sagt på min eventuella utbildning, Vilket det inte är) i ett fall där en person försvinner och det föreligger fara för hans liv, Han har då mobil och bankkort vid försvinnandet, då så skulle jag göra det. Och jag skulle hänvisa till denna lag. Och jag skulle sova gott på natten.

EDIT2:
Varning för överdrift. Ponera att Hasse och hans familj är i en gammal bunker från kalla kriget. Där Hasse har ett företag (låt säga en server hall) Hasse som är ett teknisk geni har en WIFI lås, enda sättet att låsa upp detta är med Mobilt bank ID. Hasse har sagt till sin mor att hon inte får använda Hasses mobil, som då ligger kvar i bilen, parkerad utanför. Från bunkern kommer det brandrök. Full utryckning och där står räddningsledaren med Hasses mor. Och mobil. Låter han då Hasse brinna inne eller ringer han banken? Svaret är väl ganska självklart, eller?

Haha. Edit 2 var roligt exempel som övertydligt illustrerar din poäng.

Innan polisen upprättat en FU, måste de ju undersöka om det finns några indikationer på att brott begåtts.
T ex om en person försvinner, kan ju faktiskt det vara så att någon mördat personen och sedan försöker hämta ut pengarna från den mördades konto. Men för att polisen ska kunna se om kontot rörts, måste FU upprättas. Då kanske denna LSO (lagen om skydd mot olyckor) skulle kunna användas menar du? Annars blir det ju nästan lite moment 22.
Citera
2017-08-17, 18:38
Medlem
Citat:
Just det min käre Watson!
De där omdömena ifrån föräldrarna föranledde till vilda spekulationer även om föräldrarna och Deras relation - brist på relation till P!
Dock önskade de---sade sig önska...hjälp, att inna sonen!

Jo men det klart man vill ha all hjälp man kan få som förälder till ett försvunnet barn,även om det är ett redan vuxet barn, om utifall sonen skulle vara i fara på ett eller annat sätt ,och det är oshysst av oss andra att dömma en person ifråga om han tar eller inte tar droger ....Härinne verkar det som att ,aja han tar droger antagligen , så då struntar vi i honom ....

Är det någon gång som man INTE ska strunta i en person ,är det ju just i ett läge när den befinner sig i ett dåligt beroendetillstånd ,till människor eller i detta fall , påstådda droger....
Då är han ju verkligen i behov utav stöd och hjälp att ta sig ur ,eller ta sig därifrån ...
Det får bära eller brista ,ur skiten skall han ....finns ett bättre liv att ta till sig , och då kan vi inte svika killen.
Han har bara ett liv ,och då ska det bli bra ...
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 18:43.
Citera
2017-08-17, 19:00
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jo men det klart man vill ha all hjälp man kan få som förälder till ett försvunnet barn,även om det är ett redan vuxet barn, om utifall sonen skulle vara i fara på ett eller annat sätt ,och det är oshysst av oss andra att dömma en person ifråga om han tar eller inte tar droger ....Härinne verkar det som att ,aja han tar droger antagligen , så då struntar vi i honom ....

Är det någon gång som man INTE ska strunta i en person ,är det ju just i ett läge när den befinner sig i ett dåligt beroendetillstånd ,till människor eller i detta fall , påstådda droger....
Då är han ju verkligen i behov utav stöd och hjälp att ta sig ur ,eller ta sig därifrån ...
Det får bära eller brista ,ur skiten skall han ....finns ett bättre liv att ta till sig , och då kan vi inte svika killen.

Eva! Vi VET, att Du håller familjen om ryggen och bara ser det goda hos dem!
Du verkar ha missat, att det gäller spekulationer nu!
Anledning till spekulationer!
Spekulationsspridning!
JAG svarade en person, arr det VISST förekom i sekten!
Föräldrarna har skapat en hel del spekulationer och rykten i och med de klumpiga inlägg de gjort!
VAD Du än anser ligger de inläggen Patrik i fatet och har gjort, att många - utom Du - har skapat sig en --enligt Dig - felaktig bild av Patrik!
Tala om sanningen då! UTAN, att spekulera!
INTE, som Du VILL, att det skall vara, eftersom hela familjen är så - enligt Dug - god och fin! Tack på förhand!
Citera
2017-08-17, 19:22
Medlem
Citat:
Eva! Vi VET, att Du håller familjen om ryggen och bara ser det goda hos dem!
Du verkar ha missat, att det gäller spekulationer nu!
Anledning till spekulationer!
Spekulationsspridning!
JAG svarade en person, arr det VISST förekom i sekten!
Föräldrarna har skapat en hel del spekulationer och rykten i och med de klumpiga inlägg de gjort!
VAD Du än anser ligger de inläggen Patrik i fatet och har gjort, att många - utom Du - har skapat sig en --enligt Dig - felaktig bild av Patrik!
Tala om sanningen då! UTAN, att spekulera!
INTE, som Du VILL, att det skall vara, eftersom hela familjen är så - enligt Dug - god och fin! Tack på förhand!

Jag tänker att de flesta av oss överhuvudtaget inte är ute efter att döma/bedöma varken P, föräldrarna eller någon annan som personligen är berörd av detta. Måste ju vara bland det mest bedrövliga man kan uppleva att en anhörig försvinner. Däremot är det lika viktigt att inte nära o kära lägger värderingar i huruvida p haft problem o därför utelämnar viktiga fakta om de vill ha allmänhetens hjälp o uppslag. Klart det är en skillnad i uppslag beroende på den försvunnes bakgrund o situation, missbruk, sexuell läggning mm utan att personen för den skull är mindre värd eller mindre värdefull för familjen. Det förekommer våld o hot i missbrukarkretsar, finns homofober som kan agera våldsamt, hedersrelaterade brott mm mm så är självklart all info är värdefull. Det värsta av allt vore väl om man försöker försköna någon o göra en person helt personlighetslös o därmed människan aldrig blir hittad. 😖
Citera
2017-08-17, 19:59
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:

Hur tolkar du saker som du läser egentligen? Bara för att folk spekulerar i att han kanske höll på med droger så är det väl ingen som menar på att man ska ignorera hans försvinnande pga det?

Det är möjligt att han höll på med droger och det är möjligt att det har med hans försvinnande att göra... Ingen har sagt att det är helt säkert att det är så och ingen har sagt att man ska strunta i honom om han nu skulle hålla på med droger...
Citera
2017-08-17, 20:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Självklart vill man som förälder finna sitt barn och det spelar ingen roll vilken ålder barnet har, ett barn är alltid barn till sina föräldrar.
Jag upplever det inte som om vi har tyckt att man skall strunta i någon som tar droger. Vi har spekulerat i om det kan vara så men inte att han skulle vara mindre värd eller något sådant. Jag skrev tidigare att om det skulle vara så att han tog droger så finns det hjälp, då finns det hopp. Det scenariot är bättre än en död kropp
Citera
2017-08-17, 21:00
Medlem
Killen har ju värre ågren än Anders Borg hade efter sin fyllefest i skärgården häromveckan. Kolla på filmsnutten från Gotlandsfärjan. Hans kroppsspråk skriker ju ångest och det syns lång väg!

Något hände under den resan som fick honom att bara vilja försvinna från jordens yta!

Jag tänker inte spekulera i vad som hände, men tror att en del av de som var med på resan, har ganska bra hum om varför han mådde så tjyvens.
I Patriks ögon, med ångesten över det som hände i fyllan, så ville han inte stanna ens en sekund kvar i Falun, utan valde att packa sin väska och dra därifrån.

När han kom till Hallsberg, eller strax innan, så tror jag att han insåg/inbillade sig att ryktet om hans fadäs snart skulle nå fram till kompisarna och familjen därhemma.

Jag tror att han på ett mera inlindat sätt, men utan att berätta vad som egentligen hände, ändå gjorde att hans mor och far uppfattade situationen som en form av akut depression/ångest och i Patriks ögon...panik.

Jag tror att det plötsligt bara blev för mycket för honom att hantera och att han bestämde sig, där och då, i Hallsberg, att få ett slut på den stora ångest han kände.

Väskan och ryggan behövde han inte längre i det beslut han tog, så de gjorde han sig bara av med.

Jag tror, och har trott hela tiden, att hans liv tog slut, någonstans efter järnvägen, men inte nödvändigtvis nära stationen i Hallsberg.

En ung grabb, utan större livserfarenhet, utan att vara härdad för livet...så sorgligt.
Citera
2017-08-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Killen har ju värre ågren än Anders Borg hade efter sin fyllefest i skärgården häromveckan. Kolla på filmsnutten från Gotlandsfärjan. Hans kroppsspråk skriker ju ångest och det syns lång väg!

Något hände under den resan som fick honom att bara vilja försvinna från jordens yta!

Jag tänker inte spekulera i vad som hände, men tror att en del av de som var med på resan, har ganska bra hum om varför han mådde så tjyvens.
I Patriks ögon, med ångesten över det som hände i fyllan, så ville han inte stanna ens en sekund kvar i Falun, utan valde att packa sin väska och dra därifrån.

När han kom till Hallsberg, eller strax innan, så tror jag att han insåg/inbillade sig att ryktet om hans fadäs snart skulle nå fram till kompisarna och familjen därhemma.

Jag tror att han på ett mera inlindat sätt, men utan att berätta vad som egentligen hände, ändå gjorde att hans mor och far uppfattade situationen som en form av akut depression/ångest och i Patriks ögon...panik.

Jag tror att det plötsligt bara blev för mycket för honom att hantera och att han bestämde sig, där och då, i Hallsberg, att få ett slut på den stora ångest han kände.

Väskan och ryggan behövde han inte längre i det beslut han tog, så de gjorde han sig bara av med.

Jag tror, och har trott hela tiden, att hans liv tog slut, någonstans efter järnvägen, men inte nödvändigtvis nära stationen i Hallsberg.

En ung grabb, utan större livserfarenhet, utan att vara härdad för livet...så sorgligt.

problemet är ju att OM han läser det här så ger vi ju inte honom den minsta möjlighet att komma igen ,om vi skriver att han var tvungen att inse att allt var slut ,att han gjort värsta blundern ,hallååååå! han har rätt att göra hur många idiotiska blundrar som helst ,och i alla fall bli förlåten utav både föräldrar,oss ,alla andra i hela Sverige osv.Så länge som vi inte är änglalika samvetsgranna supermänniskor helt och hållet 100% själva (inte en jäkla människa som är det ,nope ) så har han ALL RÄTT att få göra det han gjorde och ändå inte behöva läsa sådana saker som att han INSÅG vilka supertabbar han gjort ! Han lever det ungdomsliv vi alla gått igenom ,han gjorde det han gjorde , OCH han har rätt att få göra de sakerna ! utifrån det som heter livet ! Det är de sakerna som gör oss till de människor vi till slut blir = kloka och insiktsfulla !
Man behöver göra mer eller mindre dumdristiga saker för att till slut förstå LIVETS värde .
Så nu stöttar vi honom och SLUTAR skriva att han insåg att han blablabla ,han är en bra kille trots de saker han gjort och han är VÄLKOMMEN TILLBAKA , hur som ...!
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 21:47.
Citera
2017-08-17, 21:41
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar

Tack!!!!
Jag har hävdat hela tiden, att P INTE var road av, att agera, som han gjorde i filmen!
Jag har även varit inne på, att "kamraterna" gjorde honom till driftkucku!
P blev alltså - enligt min teori - ombedd av gänget, att gå till apoteket och göra sig fånig.
P ser inte alls road ut!
Jag fick inte mycket medhåll!
Citera
2017-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Tack!!!!
Jag har hävdat hela tiden, att P INTE var road av, att agera, som han gjorde i filmen!
Jag har även varit inne på, att "kamraterna" gjorde honom till driftkucku!
P blev alltså - enligt min teori - ombedd av gänget, att gå till apoteket och göra sig fånig.
P ser inte alls road ut!
Jag fick inte mycket medhåll!

Jag tror att både du och SagtVar har helt rätt i detta, att Patrik kanske till och med blev tvingad att agera i filmerna. Det kanske till och med finns något intrikat filmklipp som ännu inte nått ut till offentligheten, vilket kanske är en faktor till hans försvinnande...

Något hände sannolikt på Gotland som gav upphov till "världens story"!
Senast redigerad av snusmoped 2017-08-17 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in