Jag har inte studerat hur avgörandena sker. Jag undrar bara om man ibland drar ut på tiden för att det skall
förefalla som om man verkligen tagit hänsyn till alla möjligheter. (Man kanske också gärna skriver lång dom i många punkter som dock inte alltid hjälper till att förklara domskälen.)
Självklart låter det bra om man säger att man försöker bli överens. Men regelverket är ju så luddigt att det går att stå för många olika åsikter.
Har inte domarna sedan tystnadsplikt? Att de verkligen haft hårda diskussioner och varit ense/oense får vi nog aldrig reda på?
Den domare som verkligen står för en åsikt kanske inte heller lika lätt får CAS-jobbet igen. Finländaren är väl advokat och kanske inte har jobbet för pengarna, men det kanske värdefullt för honom att vara med "där det händer". Han är i alla fall CAS-domare nu. Jag vet inte heller hur mycket hans övriga engagemang inom idrotten påverkar.
Citat:
MARKUS MANNINEN
Markus is an attorney focused on commercial litigation and arbitration as well as sports law at the Finnish law firm Hannes Snellman Attorneys (Helsinki). He serves as a CAS arbitrator.
In addition, he chairs the Supervisory Group of the Finnish Anti-Doping Agency and the Discipline Committee of the Football Association of Finland. He is a member of the Anti-Doping Hearing Panel of the IBU and the Arbitration Panels of the UFC and IRONMAN.
Röstsiffrorna 2 mot 1 går ju ganska enkelt att konstatera. Men hur lång tid det tar att släppa domen är ju en annan sak.