2017-08-16, 22:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Du kan ju kolla en undervattens topologisk karta om du orkar - ett så kallat sjökort.

Skunken är som vanligt otrevlig https://www.io-warnemuende.de/topography-of-the-baltic-sea.html
Att du inte gör det själv då. Då hade du upptäckt att det finns större djup än 10 m på väldigt mycket närmre håll än 100 km från där ubåten rörde sig, ja faktiskt i Öresund.

Det du länkar är för övrigt inget sjökort.

Som sagt, sluta yra!
Citera
2017-08-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Finns gott om mindre djup på mer än 10 m i Öresund. Landskronadjupet SO om Ven är inte så långt bort och 40-50m, samt att det finns djup söder om Möns Klint.

Men det är ju för fan JAG som har sagt detta! Det är Jag som har kommit med den informationen för i helvete
Citera
2017-08-16, 22:04
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag har tänkt samma sak. Saltholm verkar vara det enda realistiska landområde där PM kan ha begravt liket. Nån har tidigare nämnt att Flakfort också är möjligt men jag tror nog mer på Saltholm för att det är så mycket större. Flakfort tror jag är helt för litet för att kunna gömma ett lik utan att riskera att upptäckas.

Saltholm har en 4 meter bred och 1,6 m djup ränna att segla in i. Där kan inte ubåten komma in. Överallt annars är det hundratals meter gruntvatten att vada i om man skall komma in på Saltholm.
Citera
2017-08-16, 22:05
Medlem
Det är för mig helt uppenbart att PM hade för avsikt att försvinna. Detta var planerat och något som han har tränat på. Båten var inte försedd med någon form av utrustning som skulle kunna visa var den befann sig. Inte ens lanternor, vilket är anmärkningsvärt.

När vi ser på vad som hände under den aktuella kvällen så stod både PM och KW uppe i tornet ganska länge. Den sista som talade med dem kom nära i en ribbåt. Då sa PM att de snart skulle dyka. Då var de långt ut från land och kunde försäkra sig om att ingen annan fanns i närheten. Strax innan solnedgången dök båten och försvann. Sedan vet i stort sett ingen vad som hände förrän följande morgon. Ett lastfartyg påstår dock att de har hållit på att krocka med ubåten mitt i farleden.

Som jag ser det så är det helt klart att detta var planerat från början. Av någon anledning ville de försvinna så att ingen visste var de var. Inte ens någon som hade span på dem skulle kunna veta var de befann sig den natten.
Citera
2017-08-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Oavsett om det fanns lanternor eller inte vid den här händelsen, så förefaller det helt osannolikt att någon ger sig ut på natten med en svartmålad ubåt som inte syns för övrig fartygstrafik.
Så korkad kan inte någon vara.

Jag tycker hela mannens tillvaro verkar vara byggd på rena fantasier. Ger mig sjutton på att han var ute och lekte helt enkelt - låtsades vara en tysk ubåt under andra världskriget och smög runt handelsfartygen i spännande mörker. Skulle inte förvåna mig om han stod i tornet och skickade iväg imaginära torpeder med ljudeffekter ... <whoooosh-poff>

Hade/har han nåt "riktigt" jobb? Varken praktiskt sett oanvändbara ubåtar eller raketer förefaller kunna vara särskilt lönsamma.
Citera
2017-08-16, 22:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Då skall han 100 kilometer in i Östersjön - för att hitta ett djup som är över 10 meter - Öppet hav sker aldrig i Östersjön.

Hur hade man själv gjort om man vill bli av med en kropp ? Mördad på fartyg begravd i land?
Havet öppnar upp sig och blir mycket större när PM styr kosan söderut. Jag tror att kroppen är dumpad någonstans runt ( 55.541583, 12.592485 ). Och sen när kroppen är dumpad så styr PM kosan tillbaka igen och då blir han tvungen att sänka ubåten när eftersöket hittar honom.
Citera
2017-08-16, 22:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
... Strax innan solnedgången dök båten och försvann. ...
Var har du fått det ifrån? Det är ju en rätt stor grej så länk med citat tack.
Citera
2017-08-16, 22:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Saltholm har en 4 meter bred och 1,6 m djup ränna att segla in i. Där kan inte ubåten komma in. Överallt annars är det hundratals meter gruntvatten att vada i om man skall komma in på Saltholm.
Tackar vänligast för informationen. Ja då återstår nog bara att kroppen är dumpad till havs nånstans. Svårt att se att han skulle våga lägga till vid fastlandet söder om Dragör iaf.
Citera
2017-08-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Havet öppnar upp sig och blir mycket större när PM styr kosan söderut. Jag tror att kroppen är dumpad någonstans runt ( 55.541583, 12.592485 ). Och sen när kroppen är dumpad så styr PM kosan tillbaka igen och då blir han tvungen att sänka ubåten när eftersöket hittar honom.

Det fiktiva sökområdet blir enormt stort om man öppnar upp för hela södra delen - så det är ju sannolikhetsmässigt förnuftigt att kunna säga att man varit ikring just ett stort område om man vill dölja något.
Citera
2017-08-16, 22:15
Medlem
Om Madsens bror som växte upp med honom, åtminstone de första 6 åren medan föräldrarna bodde ihop, säger att hans bror är särskild, speciell och icke-social. Vilket tyder på att PM uppenbarligen uppvisat detta redan vid unga år.

PM levde med sin far (tekniknörd) medan resten av barnen flyttade med sin mamma.

Han tog hand om sin far själv tills fadern dog. Då var PM 17 år.

Någon föreslog att han kanske har en särskild typ av Asperger, högfungerande sådan, vilket för mig känns rimligt.

"Aspergers syndrom (AS) är en omtvistad diagnos inom autismspektrum och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning enligt diagnossystemet ICD-10. För att få diagnosen krävs i sammanfattning att personen har en normal till hög intelligensnivå samt normal språklig förmåga, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga. Därtill måste personen ha väldigt specifika och intensiva intressen. För att ställa diagnosen är det även nödvändigt att symtomen framträder under tidig barndom och att det leder till en signifikant funktionsnedsättning i det dagliga livet."
Källa: Wikipedia

Hans bror säger vidare att prata med honom om andra saker (än PMs specialintressen) fungerar inte.

PMs bror säger det av omtanke om sin bror som är särskild på så sätt. Att han inte riktigt bemästrar social interaktion, utan helt uppfylld av sitt snäva intresseområde. Att det inbjuder till missförstånd, är självklart.

Att skada en annan människa uppsåtligen. Det är ett gigantiskt steg jag inte tror han tagit. Han har ingen som helst historia som understödjer den tanken heller.

När det gäller raketuppskjutningen backade PM pga av fakta. CS ansökte om tillstånd redan i juni, PM först i augusti. Det var avklarat.
Citera
2017-08-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag tycker hela mannens tillvaro verkar vara byggd på rena fantasier. Ger mig sjutton på att han var ute och lekte helt enkelt - låtsades vara en tysk ubåt under andra världskriget och smög runt handelsfartygen i spännande mörker. Skulle inte förvåna mig om han stod i tornet och skickade iväg imaginära torpeder med ljudeffekter ... <whoooosh-poff>

Hade/har han nåt "riktigt" jobb? Varken praktiskt sett oanvändbara ubåtar eller raketer förefaller kunna vara särskilt lönsamma.
Finns ett antal klipp där han skämtar och kör lite Das Boot-citat och liknande. Men i det fallet har han skämtat med sina passagerare - vore märkligt om han skulle köra någon form av rollspel av den typen om han samtidigt söker efter någon lämplig plats att dumpa ett lik.

Medan han sätter väldig press på medarbetare när det behöver arbetas på land, så verkar han väldigt trivsam när han är ute i ubåten.
Citera
2017-08-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var har du fått det ifrån? Det är ju en rätt stor grej så länk med citat tack.

Här är en länk till intervjun med Johan Rasmussen som troligen var den siste som såg ubåten. KW tog ett fotografi på dem men sa inget. PM sa att de snart skulle dyka.
http://www.expressen.se/nyheter/de-kan-vara-de-sista-som-bytte-ord-med-forsvunna-kim-/
Rasmussen fick en obehaglig känsla efter att ha sett dem.

Jag är ganska säker på att PM verkligen gjorde vad han kunde för att försvinna och jag tror att KW var med på det. Inget tyder egentligen på att detta var fråga om en intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in