2017-08-16, 08:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vid kraschen i usa 08 så var det second hand o bilskrotar som blev de stora vinnarna.

Blir likadant här, om nu Sverige kliver in i recention.
Inte om. När.
Citera
2017-08-16, 08:43
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Du sätter fingret på en brist i din kalkyl.

Familj där vuxna pendlar in till innerstan och ska få ihop ett livspussel:
1, kanske 2 bilar 4000 sek / månad (?)
1, kanske 2 åkkort på 900 kr (?)
Taxiåkande några gånger i månaden 1000 sek / månad
Pendlingstid som alternativkostnad till att arbeta 2000 sek / månad

Å andra sidan innebär boendet utanför staden lägre bostadskostnader och lägre matpriser, dock har du redan berört det.

I vågskålen ligger kanske 8-10 tkr per månad i minskade kostnader för att bo i stan, detta helt utan hänsyn tagen till livskvalitet och personliga preferenser.

Som sidonotering kan jag säga att kollegorna som cyklar varje dag 2-3 mil till och från jobbet inte precis behöver gymkort eller är särskilt rundnätta. Så att arbeta i stan och cykla måste vara en sällsynt bra idé när det funkar.

Bra underlag- och kalkyltänk - Ja en elcykel tar sig lätt 15km enkel resa och jag borde givetvis ha tagit pendeltåget och gått de 2km till stationen då det begav sig.

Att bo i en innerstad kan göras om man inte spenderar mer än 30% på sina totala bokostnader (inklusive ev. förlust) alternativt kan betala boendet cash. Men bara ett fåtal kan och hade det inte funnits en abnorm vilja att sätta sig i livsskuld hade prisläget sett HELT annorlunda ut. I din kalkyl bör den kloke sätta in en förlust om 20% på bostadsköpet - och då pratar vi kanske 300-400K MINUS under 2 års boende. Eller mer?
Citera
2017-08-16, 16:41
Medlem
Fizzlors avatar
TS har helt rätt. Att låna pengar är att låna av framtiden. Är det garanterat att "du i framtiden" kommer ha 2.5 miljoner + ränta? Arbetslöshet, sjukdom, skiljsmässa, hur påverkar detta din betalningsförmåga?

Sen så ska man inte heller underskatta hurpass fort ett så efterblivet land som Sverige kan förfalla. Redan idag ser man tiggare och Hazargubbar i var och varannat gatuhörn i Stockholm - hur fan kommer det se ut om några år? På somrarna flockas smutset in till stan.

Man ska inte heller bortse från våra politikers förmåga att totalt knulla folket om de nu känner för det. Vem vågar garantera att ränteavdraget inte ryker inom några år? Hur påverkar det dina lån på +1, 2, 3 miljoner?

Sist men inte minst är lägenheter i Sverige extremt övervärderade. Vid nästa finanskris så kommer vi få se ett riktigt spektakulärt prisras. Många objekt kommer bli totalt osäljbara under många år.
Citera
2017-08-16, 18:53
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Priserna kommer att gå ner. Det vet alla men ingen vet NÄR.

Det är dock inte folket i bostadsrättslägenheterna i innerstan som kommer drabbas utan det det är de som köpt svindyra lägenheter i närförorter. De kommer inte kunna ha råd att bo kvar ens när räntan går upp. Men då uppstår frågan; var fan ska de bo då? Det är tiomiljonerdollars frågan. Jag tror personligen staten kommer gå in då och rädda de på något sätt.

Tror snarare de är de som kommer drabbas när vi har importerat än mer (procentuellt sett) kaos-folk från MENA som kommer göra stadskärnorna till allt mindre attraktiva platser att bo på (oavsett högkonjunktur eller inte).

Om det blir en större "meltdown" så är innerstaden en av de sista ställen man vill vara på initialt.

Att staten kommer gå in och "rädda" kan du glömma, Staten hatar den etnisk Svenske och har aldrig räddat några bolånetorskar överhuvudtaget.

Och skulle det behovet uppstå så kommer slantarna gå till till det importerade kaos-folket för det är där resurserna måste läggas så de inte går "bananas" vilket givetvis inte Svensken gör ävan om man tar allt de har och våldtar frun och döttrarna.

Överbelånade "torskar" kommer få betala ett högt pris när inte kreditgivarna längre har förtroende för varken dumsvensken eller dess luftslott till land.

Sverige och Svenskarna dansar tango på den sköraste linan, det kommer förr eller senare visa sig.
Citera
2017-08-16, 19:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. El går att producera nästan gratis med nästan ingen miljömässig påverkan. Olja går vare sig att utvinna eller användas miljövänligt.

2. Hushållens Marginaler = Det som finns kvar när allt är betalt = Komfortnivån

Nej, efterfrågan på olja minskar inte, men det produceras mer än det behövs = Over Supply.

Vilken el går att tillverka utan nästan ingen miljömässig påverkan? Vatttenkraften har ju definivt en kraftig miljöpåverkan, likaså påverkar vindkraften miljön (skog huggs ner, väggar byggs, renar störs) och kärnkraft innebär att man bryter uran. Solkraft är väl den energi med minst miljöpåverkan, men i stora delar av landet är det för mörkt under långa perioder av året för att det ska fungera. Vad har du för fakta på att el kan produceras i stora mängder i vårt land året om utan miljömässig påverkan?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-08-16 kl. 20:01.
Citera
2017-08-16, 20:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Bra underlag- och kalkyltänk - Ja en elcykel tar sig lätt 15km enkel resa och jag borde givetvis ha tagit pendeltåget och gått de 2km till stationen då det begav sig.

Att bo i en innerstad kan göras om man inte spenderar mer än 30% på sina totala bokostnader
(inklusive ev. förlust) alternativt kan betala boendet cash.

Det där är en mening som jag läst förrut men inte riktigt förstår, det beror väl helt på din inkomst? Om du tjänar 30k i månaden så är det säkert vettigt då man bara får 21k kvar efter boendekostnaderna då.

Men tjänar man 100k i månaden så har du ju fortfarande och betalar 50% så har du fortfarande 50k kvar efter boendekostnader, borde fungera?
Citera
2017-08-16, 21:12
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vilken el går att tillverka utan nästan ingen miljömässig påverkan? Vatttenkraften har ju definivt en kraftig miljöpåverkan, likaså påverkar vindkraften miljön (skog huggs ner, väggar byggs, renar störs) och kärnkraft innebär att man bryter uran. Solkraft är väl den energi med minst miljöpåverkan, men i stora delar av landet är det för mörkt under långa perioder av året för att det ska fungera. Vad har du för fakta på att el kan produceras i stora mängder i vårt land året om utan miljömässig påverkan?

Eldrift verkar vara ett känsligt ämne

Om vi jämför olja och el som energikällor:

1. Olja måste transporteras "manuellt" - El förflyttar sig självt
2. Olja ger restprodukter - El inga restprodukter
3. Olje-drivna maskiner har låg verkningsgrad - El ger hög verkningsgrad
4. Olja är finit - El är in-finit
5. Endast ett fåtal mikropromille av jordens befolkning kontrollerar alla väldens befintliga oljeresurser - El kan produceras och framställas av vem som helst - även i ett fattigt land - så länge det finns koppar (koppar är också en av få metaller som ej kräver förädling vid framställning -utan kan användas som den är direkt från berget/gruvan).
6. Eltekniken är outvecklad och effektiviteten på utvinning och lagring kommer att explodera när mångmiljardindustrier på allvar börjar tävla med varandra. Se t.ex solid state batterier som kan bli verklighet om några år med upp till 10 gånger högre energitäthet.

El-tekniken är också relativt outvecklad - Flera forskare har experimenterat med Teslas tekniker för att framställa el "nästan" gratis genom att använda jordens eget magnetfält som "generator". Vi är inte där än, men det är också en tidsfråga. FRI ENERGI är en teoretisk möjlighet med el (och då avser jag att vi kan producera el med

Olja har några fördelar mot EL men fördelarna sjunker för varje dag till fördel för el. Att argumentera för att INTE BYTA energiform är därför meningslöst. Och det kommer att ske - frågan är inte om utan när. Jag säger att skiftet kommer att gå så fort att hela den oljebaserade industrin kommer att implodera inom 5 år (2022).

Detta är nu högst off-topic - så för vidare diskussioner om just el vs olja refererar jag till tråden som redan finns under miljöforumet.
Citera
2017-08-16, 21:29
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det där är en mening som jag läst förrut men inte riktigt förstår, det beror väl helt på din inkomst? Om du tjänar 30k i månaden så är det säkert vettigt då man bara får 21k kvar efter boendekostnaderna då.

Men tjänar man 100k i månaden så har du ju fortfarande och betalar 50% så har du fortfarande 50k kvar efter boendekostnader, borde fungera?

Låt oss räkna:
Om du tjänar 100K får du ut runt 50K rent efter skatt. 30% är 15K.
Säg att du köper en lägenhet idag med ett effektivt lån om 2 miljoner med 0% i ränta med 3K i hyra.

2018 - Lägenhet värd 3,3 miljoner +300K (Du jublar)
2019 - Lägenhet värd 3,1 miljoner +100K (Du börjar fundera...)
2020 - Lägenhet värd 2,4 miljoner -600K (Du börjar få panik...och säljer)

Snitt hyreskostnad över 3 år OM du får sålt lägenheten: 20K/månad.

Vad händer om du väntar:
2021 - Lägenhet värd 10 uns guld (100K i dagens penningvärde)
2022 - Lägenheten står tom och vandaliserad av "looters".
2025 - Storstäder i allmänhet kommer vara övergivna och centrala funktioner har för länge sedan upphört. Se filmen "I am Legend" för inspiration.

Pristrenden kommer ALDRIG att vända upp. 2017, 2018 och 2019 är de SISTA ÅREN av en uppåtgående trend på många många generationer framöver. Storstaden kommer vara lika öde som om den hade neutraliserats av ett biologiskt virus.
Citera
2017-08-16, 21:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Låt oss räkna:
Om du tjänar 100K får du ut runt 50K rent efter skatt. 30% är 15K.
Säg att du köper en lägenhet idag med ett effektivt lån om 2 miljoner med 0% i ränta med 3K i hyra.

2018 - Lägenhet värd 3,3 miljoner +300K (Du jublar)
2019 - Lägenhet värd 3,1 miljoner +100K (Du börjar fundera...)
2020 - Lägenhet värd 2,4 miljoner -600K (Du börjar få panik...och säljer)

Snitt hyreskostnad över 3 år OM du får sålt lägenheten: 20K/månad.

Vad händer om du väntar:
2021 - Lägenhet värd 10 uns guld (100K i dagens penningvärde)
2022 - Lägenheten står tom och vandaliserad av "looters".
2025 - Storstäder i allmänhet kommer vara övergivna och centrala funktioner har för länge sedan upphört. Se filmen "I am Legend" för inspiration.

Pristrenden kommer ALDRIG att vända upp. 2017, 2018 och 2019 är de SISTA ÅREN av en uppåtgående trend på många många generationer framöver. Storstaden kommer vara lika öde som om den hade neutraliserats av ett biologiskt virus.

Hehehe, skönt scenario! Har du några som helst belägg för det, förutom kommentarer som "ser man inte var vi är på väg är man en idiot".

Btw, du får 56k kvar.
Citera
2017-08-16, 22:04
Bannlyst
Köpte 2009 när Sthlm city fortfarande var "billigare" har nått en trippel ökning idag, har amorterat 45%, även om värdet sjunker så går jag plus ngn mille. Men jag kommer sälja under 2018.

Har köpt stuga med mark i Norrland ser över att köpa skog inom 1-2 åren.

Sen ska jag beväpna mig till tänderna. Vilket lär gå rätt fort.

Är nyfiken på hur en bunker funkar. Då måste man ha mark o skog.
Senast redigerad av Alphaelite 2017-08-16 kl. 22:08.
Citera
2017-08-16, 22:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Eldrift verkar vara ett känsligt ämne

Om vi jämför olja och el som energikällor:

1. Olja måste transporteras "manuellt" - El förflyttar sig självt
2. Olja ger restprodukter - El inga restprodukter
3. Olje-drivna maskiner har låg verkningsgrad - El ger hög verkningsgrad
4. Olja är finit - El är in-finit
5. Endast ett fåtal mikropromille av jordens befolkning kontrollerar alla väldens befintliga oljeresurser - El kan produceras och framställas av vem som helst - även i ett fattigt land - så länge det finns koppar (koppar är också en av få metaller som ej kräver förädling vid framställning -utan kan användas som den är direkt från berget/gruvan).
6. Eltekniken är outvecklad och effektiviteten på utvinning och lagring kommer att explodera när mångmiljardindustrier på allvar börjar tävla med varandra. Se t.ex solid state batterier som kan bli verklighet om några år med upp till 10 gånger högre energitäthet.

El-tekniken är också relativt outvecklad - Flera forskare har experimenterat med Teslas tekniker för att framställa el "nästan" gratis genom att använda jordens eget magnetfält som "generator". Vi är inte där än, men det är också en tidsfråga. FRI ENERGI är en teoretisk möjlighet med el (och då avser jag att vi kan producera el med

Olja har några fördelar mot EL men fördelarna sjunker för varje dag till fördel för el. Att argumentera för att INTE BYTA energiform är därför meningslöst. Och det kommer att ske - frågan är inte om utan när. Jag säger att skiftet kommer att gå så fort att hela den oljebaserade industrin kommer att implodera inom 5 år (2022).

Detta är nu högst off-topic - så för vidare diskussioner om just el vs olja refererar jag till tråden som redan finns under miljöforumet.

Jag tycker inte el är en känslig sak eftersom jag varken är en miljömupp eller kör bil. Jag tror du missuppfattade mig fel ända in i de norrländska urskogarna. Jag jämförde inte på något vis olja och el. Tycker bara det är intressant när folk i södra Sverige säger att elproduktionen inte har någon större miljöpåverkan. Vi som bor i norr vet att sanningen inte är så enkel eftersom vi sett de svåra skadorna.. Men jag är trots detta glad att elbilar äntligen blivit en realitet och ser fram emot en renare luft i städer.

Fast jag tror inte som du att skiftet mellan olja och el kommer att gå fort och påverka jobb och köpkapacitet snabbt. Det finns fortfarande gott om olja och flertalet invånare i Stockholm och övriga landet köper begagnade bensin- och dieselbilar. Det är lättare att få igenom förändringar i mobiler än bilar - den ena prylen har de flesta råd med utan att ta lån, den andra saken kräver ofta lån och många köper en bil som inte är ny.
Citera
2017-08-17, 01:39
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hehehe, skönt scenario! Har du några som helst belägg för det, förutom kommentarer som "ser man inte var vi är på väg är man en idiot".

Btw, du får 56k kvar.

I mitt första inlägg berör jag några av de faktorer som tvingar oss in i skiftet av världens ekonomi och varför vi går mot en reset och skifte. Låt mig utveckla dessa punkter och fokusera på de tydligaste signalerna. Men först lite ekonomi-utbildning:

Ekonomisk tillväxt bygger på 3 tillgångar (Michael Porter et al.):

1. Råvara
2. Humanresurser
3. Innovation
4. Samhällets samordningsförmåga av ovanstående (Här lägger jag till en punkt 4 som jag tänkte ta upp lite senare).

Av ovanstående är (teknisk) innovation den viktigaste drivande faktorn. Vilka innovationer driver samhället idag? Vi behöver bara titta på listan över världens största producerande företag:

1. State Grid - Kinas största elleverantör
2. Sinopec - Olja
3. CNP - Olja
4. Toyota - Fordon
5. VW - Fordon
6. Royal Dutch - Olja
7. Apple - IT
8. Exxon Mobil - Olja
9. BP - Olja
10. Samsung - IT
11. Glencore - Olja
12. Daimler - Fordon
13. General Motors - Fordon
14. AT&T - IT
15. Ford - Fordon

(Källa: Wikipedia)

Här kan vi konkludera att världen primärt drivs av utvecklingen inom fordonsindustrin och den tillhörande oljeindustrin. På en andraplats IT och Internet. Inom IT har den mobila internetmarknaden varit en starkt drivande faktor de senaste 10 åren där utvecklingen exploderat men sett på omsättning i världen är det väldigt lite jämfört med fordonsindustrin i stort. (Men ni kan fundera på er egen vilja att köpa nästa Iphone / Samsung och vilka funktioner de tillför som ni bara "måste ha" särskilt med tanke på att man inte längre ser att någon har en ny Iphone - alla är likadana och "statusvärdet" har försvunnit.)

FORDONSINDUSTRINS innovationstorka är uppenbar då BRÄNSLESNÅL är och har varit det viktigaste säljargumentet de 2 senaste decennierna. Som ni ser på listan är det lite av global harakiri då olja är en hyperviktig global tillväxtindikator. Dvs, om oljebolagen går dåligt antyder det på global kontraktion. Låt oss titta på omsättningssiffrorna jämfört med förra bokslutet:

Sinopec: -9.1%
China National Petroleum: -12,3%
Royal Dutch: -11,8%
Exxon Mobil: -16,7%
BP: -17,4%

(Källa: Fortune.com)

Bilindustrin å sin sida har gått tvärtom - plus. Hur går det ihop? Svaret heter ökade billån. Nästan ingen har råd att köpa bil kontant så det enda sättet att öka bilförsäljningen är via intrikata lånesystem med underliggande derivat (men vi hoppar över det just nu). Någon som hört talas om Privat billeasing? Precis - För att hitta fler köpare måste man sänka kreditvillkoren så att fler har råd att ha ny bil och privatleasing är hela fordonsindustrins räddningspaket. Tyvärr är det givetvis bara ett sätt att skjuta de riktiga utvecklingsproblemen under mattan - Innovationstorka då VI (mänskligheten) desperat klamrat oss fast vid oljeindustrins beroendeskap. Detta kramkalas tar slut nu. Och vi kan väl komma överens om att det inte är laserstyrd farthållare eller automatisk bromssystem som är lösningen på bilindustrins innovationstorka, utan hur bränsesnål fordonet är. Det naturliga steget är därför eldrift. När större bilfabrikanter erkänner detta öppet VET VI MED SÄKERHET att skiftet närmar sig.

KONKLUSION 1: Det ENDA som tar mänskligheten framåt (ur ett ekonomiskt perspektiv) är eldrivna fordon. Problemet är att skiftet till elbilar drabbar statliga intäkter INOM ALLA LED SOM FÖRUT KOM FRÅN DEN FORDONSRELATERADE INDUSTRIN. Vad innebär det?

Minskade skatteintäkter.

Detta berör punkt 4, som jag nämnde i inledningen. Skattesystemet är relativt enkelt att förhålla sig till. Staten får intäkter baserat på all handel i landet och distribuerar sedan ut dessa intäkter så att samhället ska fungera såsom vård, utbildning, infrastruktur. Om intäkterna överskrider utgifterna måste skatten höjas eller samhällets funktioner krympas eller båda och. Endera åtgärd tyder på att samhället går dåligt. Motsatt betyder att samhället frodas. Men i Sverige 2017 görs båda åtgärderna. Detta minskar vår kollektiva förmåga att styra upp innovation ytterligare då skatterna inte längre har råd att ha statens maskineri i gång. Funktioner kommer att försvinna. Och försvinner "as we speak".

KONKLUSION 2: Det går alltså dåligt för Sverige. Och vi vet varför av konklusion 1.

Ovanstående resonemang går givetvis att utveckla i absurdum men det är onödigt för de verkliga indikatorerna som ni behöver koncentrera er på har jag tagit fram åt er. Som ni också förstår finns det ingen vändning förrän vi är eldrivna. Och innan det sker har staten imploderat. T.ex kommer staten bli tvingad att nalla av pensionsbesparingarna så ingen född efter 1955 behöver fundera om ni ska pensionsspara eller inte. Forget it. Nedskärningarna kommer att fortsätta. Staten är just nu inne på survival mode. Detta är dock inte bara i Sverige utan ett globalt fenomen.

KONKLUSION 3: Global finansiell-, social-, makt- och resurs-nollställning väntar.
Senast redigerad av mryang 2017-08-17 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in