Citat:
Ursprungligen postat av
Pershagen76
Hehehe, skönt scenario! Har du några som helst belägg för det, förutom kommentarer som "ser man inte var vi är på väg är man en idiot".
Btw, du får 56k kvar.
I mitt första inlägg berör jag några av de faktorer som tvingar oss in i skiftet av världens ekonomi och varför vi går mot en reset och skifte. Låt mig utveckla dessa punkter och fokusera på de tydligaste signalerna. Men först lite ekonomi-utbildning:
Ekonomisk tillväxt bygger på 3 tillgångar (Michael Porter et al.):
1. Råvara
2. Humanresurser
3. Innovation
4. Samhällets samordningsförmåga av ovanstående (Här lägger jag till en punkt 4 som jag tänkte ta upp lite senare).
Av ovanstående är (teknisk) innovation den viktigaste drivande faktorn. Vilka innovationer driver samhället idag? Vi behöver bara titta på listan över världens största producerande företag:
1. State Grid - Kinas största elleverantör
2. Sinopec - Olja
3. CNP - Olja
4. Toyota - Fordon
5. VW - Fordon
6. Royal Dutch - Olja
7. Apple - IT
8. Exxon Mobil - Olja
9. BP - Olja
10. Samsung - IT
11. Glencore - Olja
12. Daimler - Fordon
13. General Motors - Fordon
14. AT&T - IT
15. Ford - Fordon
(Källa: Wikipedia)
Här kan vi konkludera att världen primärt drivs av utvecklingen inom fordonsindustrin och den tillhörande oljeindustrin. På en andraplats IT och Internet. Inom IT har den mobila internetmarknaden varit en starkt drivande faktor de senaste 10 åren där utvecklingen exploderat men sett på omsättning i världen är det väldigt lite jämfört med fordonsindustrin i stort. (Men ni kan fundera på er egen vilja att köpa nästa Iphone / Samsung och vilka funktioner de tillför som ni bara "måste ha" särskilt med tanke på att man inte längre ser att någon har en ny Iphone - alla är likadana och "statusvärdet" har försvunnit.)
FORDONSINDUSTRINS innovationstorka är uppenbar då BRÄNSLESNÅL är och har varit det viktigaste säljargumentet de 2 senaste decennierna. Som ni ser på listan är det lite av global harakiri då olja är en hyperviktig global tillväxtindikator. Dvs, om oljebolagen går dåligt antyder det på global kontraktion. Låt oss titta på omsättningssiffrorna jämfört med förra bokslutet:
Sinopec: -9.1%
China National Petroleum: -12,3%
Royal Dutch: -11,8%
Exxon Mobil: -16,7%
BP: -17,4%
(Källa: Fortune.com)
Bilindustrin å sin sida har gått tvärtom - plus. Hur går det ihop? Svaret heter ökade billån. Nästan ingen har råd att köpa bil kontant så det enda sättet att öka bilförsäljningen är via intrikata lånesystem med underliggande derivat (men vi hoppar över det just nu). Någon som hört talas om Privat billeasing? Precis - För att hitta fler köpare måste man sänka kreditvillkoren så att fler har råd att ha ny bil och privatleasing är hela fordonsindustrins räddningspaket. Tyvärr är det givetvis bara ett sätt att skjuta de riktiga utvecklingsproblemen under mattan - Innovationstorka då VI (mänskligheten) desperat klamrat oss fast vid oljeindustrins beroendeskap. Detta kramkalas tar slut nu. Och vi kan väl komma överens om att det inte är laserstyrd farthållare eller automatisk bromssystem som är lösningen på bilindustrins innovationstorka, utan hur bränsesnål fordonet är. Det naturliga steget är därför eldrift. När större bilfabrikanter erkänner detta öppet VET VI MED SÄKERHET att skiftet närmar sig.
KONKLUSION 1: Det ENDA som tar mänskligheten framåt (ur ett ekonomiskt perspektiv) är eldrivna fordon. Problemet är att skiftet till elbilar drabbar statliga intäkter INOM ALLA LED SOM FÖRUT KOM FRÅN DEN FORDONSRELATERADE INDUSTRIN. Vad innebär det?
Minskade skatteintäkter.
Detta berör punkt 4, som jag nämnde i inledningen. Skattesystemet är relativt enkelt att förhålla sig till. Staten får intäkter baserat på all handel i landet och distribuerar sedan ut dessa intäkter så att samhället ska fungera såsom vård, utbildning, infrastruktur. Om intäkterna överskrider utgifterna måste skatten höjas eller samhällets funktioner krympas eller båda och. Endera åtgärd tyder på att samhället går dåligt. Motsatt betyder att samhället frodas. Men i Sverige 2017 görs båda åtgärderna. Detta minskar vår kollektiva förmåga att styra upp innovation ytterligare då skatterna inte längre har råd att ha statens maskineri i gång. Funktioner kommer att försvinna. Och försvinner "as we speak".
KONKLUSION 2: Det går alltså dåligt för Sverige. Och vi vet varför av konklusion 1.
Ovanstående resonemang går givetvis att utveckla i absurdum men det är onödigt för de verkliga indikatorerna som ni behöver koncentrera er på har jag tagit fram åt er. Som ni också förstår finns det ingen vändning förrän vi är eldrivna. Och innan det sker har staten imploderat. T.ex kommer staten bli tvingad att nalla av pensionsbesparingarna så ingen född efter 1955 behöver fundera om ni ska pensionsspara eller inte. Forget it. Nedskärningarna kommer att fortsätta. Staten är just nu inne på survival mode. Detta är dock inte bara i Sverige utan ett globalt fenomen.
KONKLUSION 3: Global finansiell-, social-, makt- och resurs-nollställning väntar.