2017-08-16, 21:12
Medlem
MrFreezys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det denna MF du menar? Han är inte blond.
Det ser faktiskt ut som att hans hår är färgat på bilden? Man kan heller inte bedöma någons hårfärg från en bild, finns ju andra bilder där han har mellanblont hår.
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Cendréfärgat hår ska det väl vara? Och blå ögon.
Är i alla fall inte olik fantombilden.

Han är faktiskt rätt rimlig, knäpp som få.
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Antar att blond och mellanblond räknas som samma, samtidigt som cendré och mellanblond är "samma".
http://www.corren.se/nyheter/ny-dna-provning-kan-losa-dubbelmord-om4202543.aspx

Kan inte minnas att hårstråna man hittade i mössan någonsin beskrivits som blonda.
Däremot har vittnen uppgett allt från blond, mellanblond och cendré.
Citat:
Enligt polisen är GM blond. MF är mörk.

MF dömdes för misshandel 2006, https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/granskare-som-inte-tal-en-granskning-14461. Topsning efter misshandel infördes 1 januari 2006. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276533/FULLTEXT01.pdf.
Långt ifrån alla blev topsade 2006. Dessutom var det rättegången som ägde rum 2006, man topsas inte vid rättegång utan under polisutredning och då i samband med att man är frihetsberövad. Misshandel ägde väl rum runt tre-fyra år innan 2006 och MF var aldrig frihetsberövad i fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Vad har MF med det här fallet att göra ?
Citat:
Jag undrade varför man tar upp en person i tråden som totalt saknar relevans .
Har det månne med hans historik att göra ?
Jag har ingen dold agenda. Han är faktiskt en rätt rimlig kandidat, det kan väl inte ens ni förneka? Om polisen missat att topsa MF så kan det tyda på att polisutredningen inte bedrivits särskilt djupgående och det var det som var min poäng. Hade jag trott att det var MF så hade jag tipsat polisen istället för att skriva på Flashback. Du boidis12 och Quarrel får faktiskt ursäkta mig, jag anser det nämligen relevant att ta upp att en person som är

* Dokumenterat våldsam och våldsfixerad (dömd för misshandel, åtalad för mordbrand)
* Levde i Linköping vid tiden, flyttade därifrån strax efter morden
* Datorintresserad (Mohammads pappa drev datorbutik)
* Gick på komvux eller liknande (Anna-Lena var lärare)
* Dömd minst två gånger för brott mot knivlagen
* Har haka och läppar som stämmer rätt väl med fantombilden
* Kan stämma åldersmässigt och längdmässigt

Ni, Quarrel och boidis12, kanske har bättre kandidater? Det vore intressant att höra om dessa istället och varför ni anser de vara mer lämpliga kandidater än stjärnan ovan.
Senast redigerad av MrFreezy 2017-08-16 kl. 21:21.
Citera
2017-08-16, 21:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Jag fick en idé. Vad sägs om att leta reda på gamla skolfoton från grundskolorna och gymnasieskolorna i Linköping kring tidpunkten för morden? Låt säga att man riktar in sig på 13-19-åringar (årskurs 7 till år 3 på gymn). Vi har ju en relativt bra fantombild på GM och vi vet att han är blåögd och har blont/ljust hår. Ponera att man hittar någon som liknar fantombilden, då kan man göra en research på personen (google, fb, eniro, lexbase mm) och vem vet vad det leder till. Så frågan är hur man går tillväga för att titta på gamla skolfoton från skolor i Linköping från 2004 och framåt? Klassfoton från skolstarten i aug 2004 kan vara särskilt intressanta då de gissningsvis togs ca 2 mån innan dådet.

Sen undrar jag vilken vittnesuppgift fantombilden är baserad på? Det är väl inte från vittnet som såg en okänd man sitta på en parkbänk, för denne tror jag inte har med morden att göra. Kan det vara från vittnet/n som mötte/passerade GM när han väntade på M? Undrar om just detta vittnet/n är samma två vittnen som en kvart innan dådet ska ha sett en man i 20-årsåldern uppehålla sig på Karl Dahlgrensgatan i närheten av mordplatsen och där signalementet på mannen passade bra in på GM? Polisen uppmanade den okände mannen att kontakta dem men jag minns inte om det skedde. Om jag inte minns fel var det väl också nåt vittne som mötte GM vid ett övergångsställe under flyktvägen?

Nej, vi vet inte att han är blåögd, han kan faktiskt även vara grönögd. Vidare är han inte blond, utan snarare mellanblond/cendré alt väldigt ljusbrun. Det vi vet är att han inte är brunögd, svarthårig, mörkbrunhårig.
Citera
2017-08-16, 21:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFreezy
Det ser faktiskt ut som att hans hår är färgat på bilden? Man kan heller inte bedöma någons hårfärg från en bild, finns ju andra bilder där han har mellanblont hår.

Långt ifrån alla blev topsade 2006. Dessutom var det rättegången som ägde rum 2006, man topsas inte vid rättegång utan under polisutredning och då i samband med att man är frihetsberövad. Misshandel ägde väl rum runt tre-fyra år innan 2006 och MF var aldrig frihetsberövad i fallet.

Jag har ingen dold agenda. Han är faktiskt en rätt rimlig kandidat, det kan väl inte ens ni förneka? Om polisen missat att topsa MF så kan det tyda på att polisutredningen inte bedrivits särskilt djupgående och det var det som var min poäng. Hade jag trott att det var MF så hade jag tipsat polisen istället för att skriva på Flashback. Du boidis12 och Quarrel får faktiskt ursäkta mig, jag anser det nämligen relevant att ta upp att en person som är

* Dokumenterat våldsam och våldsfixerad (dömd för misshandel, åtalad för mordbrand)

Ni, Quarrel och boidis12, kanske har bättre kandidater? Det vore intressant att höra om dessa istället och varför ni anser de vara mer lämpliga kandidater än stjärnan ovan.

Du får naturligtvis ha vilka kandidater du vill .
Frågan är ju om inte de som ansågs som kända våldsverkare på den tiden
var de som kollades upp först av alla , MF borde alltså ha hört dit .
Särskilt som han verkar vara intresserad av att leka med knivar .
Fråga Q istället , han har alltid andra misstänkta på G .
Citera
2017-08-16, 21:44
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Tipsa polisen då, det finns en fet belöning att få. Idiotiskt att hänga ut människor här.
Citera
2017-08-16, 21:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag undrade varför man tar upp en person i tråden som totalt saknar relevans .
Har det månne med hans historik att göra ?
Suveränt i alla fall att DNA-analyserna utvecklas så att man kan se fler och fler
saker när man analyserar DNA-prover från misstänkta personer .
Bäva månde alla brottslingar som tror att dom har klarat sig .
Det får du nog fråga den som tog upp personen. Det är korkat att tro att det är jag.
Citera
2017-08-16, 22:09
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det får du nog fråga den som tog upp personen. Det är korkat att tro att det är jag.

Varför lägga ut länkar om personen (MF) ? Jag frågar dig om detta eftersom det
var du som länkade till artiklar där MF var omskriven .
De handlade dessutom om MF av helt andra orsaker .
Det verkar ju korkat om du inte har en anledning av något slag ?
Varför ska jag då fråga MrFreezy ?
Citera
2017-08-17, 07:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför lägga ut länkar om personen (MF) ? Jag frågar dig om detta eftersom det
var du som länkade till artiklar där MF var omskriven .
De handlade dessutom om MF av helt andra orsaker .
Det verkar ju korkat om du inte har en anledning av något slag ?
Varför ska jag då fråga MrFreezy ?
Det framgår av sammanhanget, men för trögtänkta lämnar jag gärna en närmare förklaring.
Citera
2017-08-17, 11:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det framgår av sammanhanget, men för trögtänkta lämnar jag gärna en närmare förklaring.

Så du har också kommit på att MF:s DNA med stor SANNOLIKHET har jämförts med GM:s DNA ?
Det behövdes det väl knappast några länkar om MF för att förstå .
Citera
2017-08-17, 18:39
Medlem
MrFreezy tog upp MF, Quarrel lade bara upp bevis på att han inte är aktuell. Släpp honom nu. boidis12, det var inte Quarrel som drog upp det hela. Klart som fan MF har vart med i utredningen. Vore naivt att tro något annat.
Citera
2017-08-17, 18:44
Medlem
MrFreezys avatar
Citat:
Citat:
Så du har också kommit på att MF:s DNA med stor SANNOLIKHET har jämförts med GM:s DNA ?
Det behövdes det väl knappast några länkar om MF för att förstå .
Edit: MF utreddes för misshandeln i början på år 2005. Alltså ett år innan de nya reglerna som Quarrel hänvisade till trädde i kraft. Vad gäller hårfärg så finns det ju bilder där MF har mellanblont hår.
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
MrFreezy tog upp MF, Quarrel lade bara upp bevis på att han inte är aktuell. Släpp honom nu. boidis12, det var inte Quarrel som drog upp det hela. Klart som fan MF har vart med i utredningen. Vore naivt att tro något annat.
Nu undrar jag, vilka mer lämpliga kandidater som GM har Quarrel och boidis12?
Senast redigerad av MrFreezy 2017-08-17 kl. 18:49.
Citera
2017-08-17, 18:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och jag visade att MF sannolikt inte topsats för misshandel då den utreddes flera år innan domen slutligen föll i målet. Du kanske inte visste det men man topsas inte i samband med dom utan i samband med förundersökning. Att MF skulle ha topsats rutinmässigt för en misshandel som ägde rum 2003 eller 2004 finner jag inte troligt. Vad gäller hårfärg så finns det ju bilder där MF har mellanblont hår.
MF var misstänkt när topsning av misshandelsmisstänkta infördes. Han åtalades senare, så det finns ingen anledning att misstänka att hans DNA inte har jämförts.

Jag har gjort bildsök på MF och förgäves försökt hitta ett foto med mellanblont hår.
Citera
2017-08-17, 20:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Edit: MF utreddes för misshandeln i början på år 2005. Alltså ett år innan de nya reglerna som Quarrel hänvisade till trädde i kraft. Vad gäller hårfärg så finns det ju bilder där MF har mellanblont hår.
Nu undrar jag, vilka mer lämpliga kandidater som GM har Quarrel och boidis12?

Jag spekulerar aldrig om att personer som kan vara oskyldiga skulle vara gärningsmannen .
MF kollades alldeles säkert upp med tanke på hans historik .
Jag reagerar bara på att Q lägger upp massa info om såna som inte är dömda
eller ens misstänkta hela tiden , det är ett jävla sätt att bete sig på .
Lämpliga kandidater till gärningsman i det här fallet är det polisens ansvar att leta reda på .
Det har ju tyvärr inte gått så bra hittills efter vad det verkar .
Vi får hoppas att den nya DNA-tekniken kan hjälpa till att lösa fallet .
Annars har säkert Q en hel drös med misstänkta eller som kan ha tänkbara motiv
att plocka fram ur hatten i det här fallet också , det har han ju alltid .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in