2017-08-16, 18:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Inget block måste spricka så länge DÖ fortfarande gäller. Och om det blir så att SD blir största block så måste det minsta 7k-blocket rösta på det största 7k-blocket vilket är en minimal ändring i DÖ bara. Så länge DÖ gäller så finns det bara två block i svensk politik och det är 7k och SD.
Det där är ju bara din våta dröm.

SD har 13% i valet 2014. Vad de får 2018 vet vi inte men SD kommer sannolikt inte komma upp och bli största parti och självklart inte få egen majoritet. Så då står vi där med de vanliga blocken och ett SD helt utan makt även efter 2018.
2017-08-16, 18:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

SD har 13% i valet 2014. Vad de får 2018 vet vi inte men SD kommer sannolikt inte komma upp och bli största parti och självklart inte få egen majoritet. Så då står vi där med de vanliga blocken och ett SD helt utan makt även efter 2018.
Min otäcka mardröm snarare. Du måste missförstå mig totalt för jag håller ju med dig. Så länge DÖ gäller så måste ju SD få en majoritet av riksdagsmandaten för att kunna få rellt inflytande.
2017-08-16, 18:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Min otäcka mardröm snarare. Du måste missförstå mig totalt för jag håller ju med dig. Så länge DÖ gäller så måste ju SD få en majoritet av riksdagsmandaten för att kunna få rellt inflytande.
Precis så är det. Jo jag missförstod dig.
2017-08-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du har rätt i stora delar av ditt resonemang. Jag skulle också må bäst och betrakta det som rätt politik att köra krossa-linjen. Det skulle enligt mitt sätt att se det medföra att SD kommer upp i valresultat på 23---27%, ja jag räknar försiktigt.

Partistrategerna har istället valt samarbetslinjen...och den medför troligen att SD offrar några procent och når kanske 22---25%. Jag tror att man så fort som möjligt vill kunna påverka migrationspolitiken, medborgarskap, lag och ordning m.m. för man inser att Sverige ligger illa till.

Jag ser hellre ett mycket stort parti ytterligare ett antal år, krossa-linjen, för att när allt brakar samman gå över till samarbetslinjen när tiden är mogen inför valet 2022.

Låt oss studera Inizios siffror i år, i kronologiskt ordning för SD. OBS två resultat i maj så vi har 9 mätningar?...:21,5%---21,5%---22,2%---21,2%---20,7%---20,8%---20,4%---21,1%---20,1%. Det blir sammanvägt c:a 21,0% och en något nedåtgående trend.

Men trots samarbetslinjen är SD långt ifrån PK. Polariseringen är större än någonsin. Jag tror fortfarande att Jimmie är den som har lättast för att locka över kvinnor och sprida PK över partiet till viss del.
Nu har verkligen valarbetet tagit fart. Oroligt på asylboenden och stor oro i samhället. Strössel över Försvarsmakten hjälper inte Soc. på längre sikt. Snart gnisslar också SD:s eget valmaskineri igång.

SD borde egentligen ha betydligt högre siffror, så här i slutet av sommaren.
Anledningen är givetvis att massor av mer eller mindre spektakulär blatte-relaterade brottslighet sker just under sommaren.

Höst-vinter-vår är det alltid betydligt mindre med skjutningar, bilbränder, våldtäkter, stora slagsmål och upplopp.
SD har tidigare alltid tappat tidigare under månader, när det är för kallt för negrer och araber att vistas utomhus.
Så varför skulle just detta år vara ett undantag från denna självklara regel?
2017-08-16, 19:02
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

(Min fetning)

Varför skulle SD inte kunna bli största parti? Bara för att Aftonbladet och SVT samt deras opinionsinstitut säger så? Enligt såväl Sentio som Yougov har SD i flera mätningar legat hack i häl på Socialdemokraterna - de har under 2017 legat kring 25-26% vilket ju inte direkt är några ljusår till Sossarna. Skulle nog vilja påstå att ytterst lite ska till för att SD blir största parti.

Till och med Liberalen (tidigare Fp) och docenten i ekonomisk historia Mauricio Rojas skrev ju för ca två år sedan, i en uppmärksammad artikel i SvD (3 augusti 2015) att Sverigedemokraterna kommer att bli största parti i Sveriges Riksdag i 2018-års val, mest p g a att de övriga partierna har slutat att lyssna på folket och helt kapitulerat för de utmaningar landet står inför. Tror att den gode Rojas mycket väl kan få rätt i sin förutsägelse. Att det kommer från en Liberal gör ju inte direkt sprängkraften i uttalandet mindre...

Länk: https://www.svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-16 kl. 19:04. Anledning: Rättelse av ord
2017-08-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej men en regeringskris som kan följa på ett misstroende mot Hultqvist, eller senare i samband med höstbudgeten, skulle klargöra hur Allianspartierna resonerar när det gäller regeringsfrågan.

Ett officiellt DÖ 2.0 skulle troligtvis få (SD) att rusa i opinionsmätningarna. Spricker Alliansen då kanske (C) röstar för en fortsatt (S) regering så öppnar det för andra samarbeten.

Rent taktiskt bör (SD) ta alla chanser att provocera Allianspartierna till att bekänna färg i regeringsfrågan. Det tror jag är en av se säkrare vägarna till opinionsframgångar.

Tittar man på senaste Inizio är det ju tydligt att det inte finns något realistiskt regeringsalternativ idag. Något av blocken måste spricka och minst ett parti byta sida.

Tror att det är korrekt som nämndes ovan att svenskar röstar på regeringsalternativ lika mycket som på partier. Nu har inte regeringsfrågan diskuterats på ett tag seriöst i media men ställs det på sin spets och partierna bekänner färg så kommer det att öppna upp för rejäla omflyttningar av väljare. Om (SD) vinner eller inte kan man då diskutera men för demokratins skull vore det bra om det klarnade hur regeringsalternativen såg ut innan 2018.

Nej nej nej, för helvete. SD's kärnväljare är arbetarklass. Att närma sig moderaterna som man gjort skrämmer bara bort kärnväljarna (som är besvikna sossar). SD ska köra sitt eget race och stödja de förslag som gynnar SDs politik. Inte skrämma bort arbetarklassväljarna. SD ska vara gammalsossar, inte gammalmoderater.
2017-08-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
För en gångs skull förstår jag att SD håller käften och är passiva. Regeringen nu och den blivande regeringen som tillträder 2018 har ett helvetes problem att hantera. Om SD, via t.ex. Ekeroth skulle börja tjata om utvisningar av kriminella eller repatriering skulle 7K svara med att göra tvärt om. Så taktiken håll käft och låt verkligheten göra jobbet är mycket effektivare än att föreslå något självklart som sedan blir paria för de andra. Säger SD självklarheter så blir det handhjärtansfestival med främlingskärlek och lovebombing på Medborgarplatsen. Utan det så händer ingenting och regeringen jobbar i det tysta för att få hem folk.

Av den anledningen tror jag att NMR kommer att spela en mycket större betydelse i valrörelsen än vad deras valresultat kommer visa. Dom kör sin grej och pressar på från sitt håll också och det kommer att leda till att 7K drivs mer mot SD-politik och så länge SD håller käften och inte kontaminerar "repatriering" eller "kretsloppsmigration" eller "återvändadebidrag" är det där 7K stolt kommer att landa utav nöd - och sen klappa sig för bröstet och säga "Det blev inte gaskammare iallafall".

Något åt detta håll. Sen måste SD se till att de inte blir för stora....de får absolut inte bli största parti. Risken blir i så fall stor att de kommer att ingå i en regering. Och det är för tidigt för SD att göra detta. Man ska i stället vakta sitt oberoende och vara en blåslämpa i häcken på de andra partierna. De ska inte bli alliansens knähund.
2017-08-16, 20:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
SD borde egentligen ha betydligt högre siffror, så här i slutet av sommaren.
Anledningen är givetvis att massor av mer eller mindre spektakulär blatte-relaterade brottslighet sker just under sommaren.

Höst-vinter-vår är det alltid betydligt mindre med skjutningar, bilbränder, våldtäkter, stora slagsmål och upplopp.
SD har tidigare alltid tappat tidigare under månader, när det är för kallt för negrer och araber att vistas utomhus.
Så varför skulle just detta år vara ett undantag från denna självklara regel?

Det beror på att medierna helt enkelt i allt större utsträckning ger tusan i att rapportera denna typ av brottslighet. Om det inte syns i samma utsträckning i medierna då existerar det inte och SD gynnas mindre är nog deras tanke... Om de nu resonerar så - vilket inte skulle vara helt förvånande - då är det en medveten, beräknande och otäck utveckling från massmediernas sida. Ta bara natten till idag som ett exempel, det var på flera platser i Stockholm den mest stökiga på mycket, mycket länge. De enda som i stort sett skrev om detta på sin hemsida var Sveriges Radio. Inte många rader om nattens härjningar stod det i Aftonbladet, Expressen, SvD eller DN... inte heller nämndes det något i Rapport nu 19:30. Och jag tror inte vi kommer att få höra speciellt mycket i Aktuellt heller, men desto mer om Trumps bravader och uttalanden...

Jag har hävdat att vi från och med nu under hösten ända fram till valet nästa år kommer att få se en MASSIV propaganda, värre än vi skådat någonsin tidigare, på alla tänkbara sätt, mot SD. Medierna kommer att plocka fram hela sin arsenal och göra precis ALLT för att trycka ned SD, mörklägga obekväma sanningar, påstå, insinuera, lyfta fram det som passar mediernas agenda, trycka till, hoppa på, skapa drev, ägna sig åt att sätta etiketter på folk... de kommer att göra ALLT för att smutskasta SD för att därmed försöka hålla opinionen långt borta från partiet.

Men kommer det att lyckas? Möjligen på marginalen. Misstänker att oerhört många redan inhämtar sin info från s k "alternativ media" och själva kan lägga ihop ett plus ett vilket gör att mainstream mediernas planer kommer att falla platt i slutändan. De kommer möjligen att bromsa SD i opinionen, så att utvecklingen och tillväxten för partiet tar lite längre tid och vägen blir krokigare, men de kommer aldrig att kunna stoppa den snöboll som är i rörelse. Det har gått får långt nu, alltför mycket har redan hänt i Sverige, folk vet - och folk är som sagt inte så korkade som massmedierna kanske ännu tror.

Ska onekligen bli väldigt spännande att följa SD i opinionsundersökningarna under hösten, vintern och våren fram till valet om lite drygt ett år. Är fortfarande övertygad om att vi har en politisk jordbävning framför oss den 9 september nästa år som kommer att rita om den politiska kartan i grunden.
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-16 kl. 20:44. Anledning: Rättelse av ord
2017-08-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej nej nej, för helvete. SD's kärnväljare är arbetarklass. Att närma sig moderaterna som man gjort skrämmer bara bort kärnväljarna (som är besvikna sossar). SD ska köra sitt eget race och stödja de förslag som gynnar SDs politik. Inte skrämma bort arbetarklassväljarna. SD ska vara gammalsossar, inte gammalmoderater.

Tror inte att det spelar någon roll egentligen. Det är väl ingen hemlighet att (SD) har sympatisörer bland alla läger idag. Det som förenar är insikten att något måste göras åt migrationen, poliskrisen, integrationen, terrorismen, etc. Dessutom tror sympatisörerna (korrekt) att de övriga partierna inte vill/vågar driva de åtgärder som kommer att krävas.

Så snart de aktuta problemen är lösta (vilket kan ta lång tid) så kommer (SD) tvingas välja sida i lite mindre konkreta frågor som skatter, välfärd, bostadspolitik, etc. Då kommer en del väljare bli besvikna och lämna partiet.

Direktörer och Fabriksarbetare har just nu det gemensamt att de inser att samhället måste upprätthålla våldsmonopolet och gränsen. Annars faller allt ner i anarki och kaos. Lyckas (SD) lösa det problemet kommer Direktören och arbetaren inte ha det gemensamma intresset längre och de lär gå till olika partier igen.

Det är dödsdömt att försöka hålla kvar alla (SD) väljare långsiktigt. Långsiktigt får (SD) ta antigen de klassiska (S) väljarna eller konkurrera ut de borgerliga partierna fullständigt och ta alla som är arbetande nettobetalare som vill ha lägre skatt för egen del. Det är ett problem som ligger åtskilliga val bort dock och inget att bry sig om nu.
2017-08-16, 20:47
Medlem
Citat:
Något åt detta håll. Sen måste SD se till att de inte blir för stora....de får absolut inte bli största parti. Risken blir i så fall stor att de kommer att ingå i en regering. Och det är för tidigt för SD att göra detta. Man ska i stället vakta sitt oberoende och vara en blåslämpa i häcken på de andra partierna. De ska inte bli alliansens knähund.
SD har tappat sin kärnfråga, egentligen sin enda fråga, i och med att regeringen införde sin restriktiva asylpolitik. Nu försöker SD lansera sig som ett sjukvårdsparti. Förmodligen kan de få några röster från pensionärer som inte fått plats vårdhem eller från undersköterskor som sliter ihjäl sig med låg lön i dessa vårdhem i vinstdrivande riskkapitalistbolagens regi. Med tanke på SD gett sitt fulla stöd för dessa bolag är SDs trovärdighet låg i denna fråga. Men alltid kan man lura någon med fagra löften.
2017-08-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte att det spelar någon roll egentligen. Det är väl ingen hemlighet att (SD) har sympatisörer bland alla läger idag. Det som förenar är insikten att något måste göras åt migrationen, poliskrisen, integrationen, terrorismen, etc. Dessutom tror sympatisörerna (korrekt) att de övriga partierna inte vill/vågar driva de åtgärder som kommer att krävas.

Så snart de aktuta problemen är lösta (vilket kan ta lång tid) så kommer (SD) tvingas välja sida i lite mindre konkreta frågor som skatter, välfärd, bostadspolitik, etc. Då kommer en del väljare bli besvikna och lämna partiet.

Direktörer och Fabriksarbetare har just nu det gemensamt att de inser att samhället måste upprätthålla våldsmonopolet och gränsen. Annars faller allt ner i anarki och kaos. Lyckas (SD) lösa det problemet kommer Direktören och arbetaren inte ha det gemensamma intresset längre och de lär gå till olika partier igen.

Det är dödsdömt att försöka hålla kvar alla (SD) väljare långsiktigt. Långsiktigt får (SD) ta antigen de klassiska (S) väljarna eller konkurrera ut de borgerliga partierna fullständigt och ta alla som är arbetande nettobetalare som vill ha lägre skatt för egen del. Det är ett problem som ligger åtskilliga val bort dock och inget att bry sig om nu.

Ja och nej........ SD har sänkt M nu! Jag tror dett det klokaste är att triangulera ut S nu. Vara tydlig med att välfärdsstaten är en nationalststat (så homogen som möjligt). Man ska pressa S på allt vad de tycker om det mångkulturella samhället och en återgång till en vidlyftig invandringspolitk.
2017-08-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ja och nej........ SD har sänkt M nu!

Det finns 13-17% kvar hos (M) beroende på vilken mätning. Ändrar inte (M) ledningen linje kommer (SD) att få dem också snabbare än vad de flesta tror...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in