Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Oerhört viktigt att SD "kopplar loss sig" helt från Batra och moderaterna, annars kommer de med stor sannolikhet att förbli högst ett 20-procents parti. De måste, måste, måste vara fria och stenhårt föra fram sin politik, de ska fokusera på en sak: Att presentera sin politik fullt ut och med kraft, inte börja diskutera framtida regeringsbildning med M och KD eller nåt liknande.
Stort, stort misstag av Åkesson att "flörta" med M. SD ska vara en stor fet blåslampa i röven på samtliga partier och hela etablissemanget tills de är en bra bit över 30%; sedan har man blivit en maktfaktor som kan pressa de andra partierna. Jimmie får inte glömma att de är största parti bland LO-anslutna (eller är snart?), men om de flörtar för mycket med Batra & Co då får han se sig om i stjärnorna efter framtida ökningar i opinionen från detta håll. Begriper inte varför det är så förbannat viktigt att hela tiden framhäva Moderaterna för Jimmie Åkesson? Kör ditt eget race, grabben, ända in i kaklet och krossa samtliga övriga i opinionen, DÅ kommer du att vinna folks och potentiella SD-väljares respekt och förtroende. SD:s jävla tramsande med M stör mig kopiöst.
Du har rätt i stora delar av ditt resonemang. Jag skulle också må bäst och betrakta det som rätt politik att köra krossa-linjen. Det skulle enligt mitt sätt att se det medföra att SD kommer upp i valresultat på 23---27%, ja jag räknar försiktigt.
Partistrategerna har istället valt samarbetslinjen...och den medför troligen att SD offrar några procent och når kanske 22---25%. Jag tror att man så fort som möjligt vill kunna påverka migrationspolitiken, medborgarskap, lag och ordning m.m. för man inser att Sverige ligger illa till.
Jag ser hellre ett mycket stort parti ytterligare ett antal år, krossa-linjen, för att när allt brakar samman gå över till samarbetslinjen när tiden är mogen inför valet 2022.
Låt oss studera Inizios siffror i år, i kronologiskt ordning för SD. OBS två resultat i maj så vi har 9 mätningar?...:21,5%---21,5%---22,2%---21,2%---20,7%---20,8%---20,4%---21,1%---20,1%. Det blir sammanvägt c:a 21,0% och en något nedåtgående trend.
Men trots samarbetslinjen är SD långt ifrån PK. Polariseringen är större än någonsin. Jag tror fortfarande att Jimmie är den som har lättast för att locka över kvinnor och sprida PK över partiet till viss del.
Nu har verkligen valarbetet tagit fart. Oroligt på asylboenden och stor oro i samhället. Strössel över Försvarsmakten hjälper inte Soc. på längre sikt. Snart gnisslar också SD:s eget valmaskineri igång.