2017-08-16, 14:44
  #58321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Stort, stort misstag av Åkesson att "flörta" med M. SD ska vara en stor fet blåslampa i röven på samtliga partier och hela etablissemanget tills de är en bra bit över 30%; sedan har man blivit en maktfaktor som kan pressa de andra partierna.
Den analysen kan man göra men Åkesson tänker på ett annat sätt. Folk röstar på regeringsalternativ. SD är idag inget regeringsalternativ och därför riskerar man att stå och stampa på 20 procent trots att SD ligger närmast svenska folket i snart alla frågor. Moderaterna har närmat sig SD med myrsteg, men detta räcker för att SD ska uppfattas som ett regeringsalternativ åtminstone av några väljare, men då gäller det för SD att inte bråka med M.

Det är alltså just för att inte bli kvar på 20 procent eller rent av bli ännu mindre som SD knyter sig så hårt till M. Vilken analys som är rätt är omöjligt att avgöra.
2017-08-16, 14:48
  #58322
Medlem
Värst vad Jimmie Åkesson är impopulär. Han är en människa av kött och blod. Ingen robot som är igång utan uppehåll. Av intervjun från deras tält i Almedalen framkom det att han var i stort behov av några veckors ledighet.
Så kom TS-skandalen och engagemanget där. Han var med i både tidningar o TV dagligen. Säkert att de jobbade inför eventuell regeringskris och x-val. Där försvann några veckor av ledigheten. De sätter igång nu inför kyrkovalet. Sedan har de årsmöte. Och så håller det på fram tills valet.

Var skall de föra fram all propaganda NU? De kommer inte fram i media. De kör igång när Riksdagen kör igång. Om de får någon % upp eller ner nu spelar nada. % bör vara höga i augusti - 18. Då är folk på G efter allt som hänt innan dess. Ha tålamod och tillförsikt. Engagera Er!
2017-08-16, 14:57
  #58323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst samtidigt är det inte viktigt att ha höga siffror nu. Det viktiga är att alternativet (M)+(KD)+(SD) får egen majoritet efter valet samtidigt som alternativ som innehåller (S) och (C) blir så svaga att riktigt många partier måste tas med för att blockera (M)+(SD) motioner.


Det viktiga nu är bara att nyheterna tvingas visa upp mångkulturhaveriet på nyhetsplats. Även om det är tyst nu så tror jag fler och fler av 7-klöver väljarna faktiskt börjar förvänta sig åtgärder för att komma tillrätta med problemen. Så snart konkreta förslag skall fram och debatteras så kommer (SD), och till en del (M), ha guldläge att vinna sympatisörer.

Det kan ju vara tröttsamt för ett parti att alltid vara i valrörelseläge också. Kanske är det bäst att hålla igen lite nu för att gå på för fullt nästa vår.

Det viktigaste nu är ju misstroendet mot Hultqvist. Där har (SD) en mindre viktig roll. Samma sak med kommande bråket om skattehöjningar i höstbudgeten. Där kan (SD) bara lova stöd så att Alliansen inte kan komma undan ett misstroende utan att tappa ansiktet fullständigt. Annars kommer inte (SD) att spela en viktig roll där heller. Börjar (SD) kräva inflytande för att stödja alliansen ger man dem en chans att dra sig ur. Bättre då att bara lova stöd oavsett vad alliansen gör. Blir det regeringskris kan (SD) träda fram annars är det kanske lika bra att vänta tills valrörelsen drar igång.
Misstroendevotum förefaller inte gagna SD i opinionen. Bättre att lägga med detta i synnerhet sedan den nya försvarsuppgörelsen.
Men varför ska SD stödja alliansen utan att ställa krav? Bättre måste vara att utnyttja sin vågmästarställning i riksdagen.
2017-08-16, 15:17
  #58324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Misstroendevotum förefaller inte gagna SD i opinionen. Bättre att lägga med detta i synnerhet sedan den nya försvarsuppgörelsen.
Men varför ska SD stödja alliansen utan att ställa krav? Bättre måste vara att utnyttja sin vågmästarställning i riksdagen.
Misstroendevotums är alldeles utmärkt, för att pressa alliansen främst. Som vi har sett påverkar varken terrordåd eller (förmodligen) misstroendevotum opinionssiffrorna nämnvärt på kort sikt, men på längre sikt är det en annan fråga.

Majoriteten av svenska väljare är lätt sinnesslöa/politisk ointresserade, så det tar några månader eller år att reagera på stora händelser, åtminstone om man får tro opinionsinstituten. Sossarnas något bättre siffror nu (om de nu inte är uppblåsta) beror nog i större utsträckning på den goda konjunkturen, och att folk sitter hemma och onanerar till tanken på att sälja sitt eget hus (dock parat med en oro för en bobubbla). Det är mer sådana små vardagsnära spörsmål som verkar snurra i Svensson huvud. När man själv drabbas av mångkulturen, då blir det förstås politik av det, gynnande SD - men det stora flertalet svenskar verkar går runt med huvudet uppkört någonstans, och kan sällan tänka längre än till sin egen krets, bortsett från att man ska vara både "god" och "snäll".
2017-08-16, 15:32
  #58325
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Den analysen kan man göra men Åkesson tänker på ett annat sätt. Folk röstar på regeringsalternativ. SD är idag inget regeringsalternativ och därför riskerar man att stå och stampa på 20 procent trots att SD ligger närmast svenska folket i snart alla frågor. Moderaterna har närmat sig SD med myrsteg, men detta räcker för att SD ska uppfattas som ett regeringsalternativ åtminstone av några väljare, men då gäller det för SD att inte bråka med M.

Det är alltså just för att inte bli kvar på 20 procent eller rent av bli ännu mindre som SD knyter sig så hårt till M. Vilken analys som är rätt är omöjligt att avgöra.

(Min fetning)

Som du skriver, vilken analys är rätt? Personligen tror jag att SD - i alla fall i nuläget - skulle ha långt mer att vinna genom att vara ännu mer självständiga och kritisera hårdare såväl åt höger som vänster. Det handlar inte om att bråka och spy galla över M eller något annat parti, självfallet ska partiet uppträda civiliserat och ansvarsfullt, men borde ändå fortsätta vara mer av ett "singelparti" och ett eget block.

Låt oss anta att det finns folk som tvekar att rösta på regeringen (ingen högoddsare i dagens läge direkt), och att det samtidigt finns de som tvekar att lägga sin röst på Alliansen (inte heller det någon högoddsare), då är det ett guldläge för ett tredje block som står helt fritt och kan presentera sin egen politik och fokusera på att växa i opinionen. Växa genom att tydligt förklara vad man vill och med myndiga ord kritisera de andras politik i varenda framträdande man gör.

Skulle frågan komma upp från t ex journalister eller andra vilken sida man tänker stödja eller kan tänkas samarbeta med efter ett val, då räcker det att säga: "Vi inom SD kan enbart tänka oss att samarbeta med de som ligger väldigt nära oss i migrationsfrågan, integrationsfrågan, lag & ordning, socialpolitiken, vård, skola, omsorg, pensionerna, försvaret... etc, etc..." Naturligtvis vet alla väljare att det kommer en tid då alla partier, så även SD, i en kommande regering måste kompromissa och förhandla - men det är alltid långt mycket enklare att göra detta om partiet (SD) då hunnit växa till sig så att man är en travhäst och inte ett litet föl som lätt snubblar omkring... Min poäng är att SD måste växa och bli större innan man flörtar med andra och diskuterar regeringsbildning. Det är också min fasta övertygelse att detta går lättare, fortare och effektivare om man i nuläget inte knyter sig så hårt till M och sätter sig i knät på Kinberg Batra.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-16 kl. 16:13. Anledning: Förtydligande
2017-08-16, 15:59
  #58326
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Jag tycker att LO i sann facklig anda ska utesluta alla medlemmar som röstar på SD:


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-kandidat-utesluten-ur-facket_5330945.svd

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article147722/Annu-en-sd-medlem-slangs-ut-ur-facket.html

http://vgnt.se/sd-politiker-utesluten-ur-facket/

http://lt.se/nyheter/1.813569-fackets-krav-lamna-sd-eller-lamna-facket



Det lär ju inte bli så många medlemmar kvar i LO, men principen är ju säkert viktigare än pengarna för våra nobla fackpampar. Eller?

Du menar bara för att LO vill lönedumpa och att SD är emot det, ska man utesluta alla som stödjer SD ?
2017-08-16, 16:18
  #58327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Skulle frågan komma upp från t ex journalister eller andra vilken sida man tänker stödja eller kan tänkas samarbeta med efter ett val, då räcker det att säga: "Vi inom SD kan enbart tänka oss att samarbeta med de som ligger väldigt nära oss i migrationsfrågan, integrationsfrågan, lag & ordning, socialpolitiken, vård, skola, omsorg, pensionerna, försvaret... etc, etc..." Naturligtvis vet alla väljare att det kommer en tid då alla partier, så även SD, i en kommande regering måste kompromissa och förhandla - men det är alltid långt mycket enklare att göra detta om partiet (SD) då hunnit växa till sig så att man är en travhäst och inte ett litet föl som lätt snubblar omkring... Min poäng är att SD måste växa och bli större innan man flörtar med andra och diskuterar regeringsbildning. Det är också min fasta övertygelse att detta går lättare, fortare och effektivare om man i nuläget inte knyter sig så hårt till M och sätter sig i knät på Kinberg Batra.

Japp, precis så. Man behöver inte binda sig för någon enskild statsministerkandidat redan nu. Det är bättre att säga att vi kommer att stödja den regeringskonstellation som ligger närmast oss i de politiska frågor som är viktigast för oss.

Det finns fortfarande inget parti i sjuklövern som öppet vill samarbeta med SD, så varför skall SD behöva redovisa vilket parti man tänker stödja i regeringen? Visst ligger M och KD närmast, eftersom de åtminstone inte uteslutit att regera med passivt stöd av SD, men i det här läget finns det ingen anledning för SD att måla in sig i ett hörn. Bättre att hålla alla alternativ öppna.

Självklart kommer då Löfven och Batra, samt alla skjutjärnsjournalister, att säga att haha, vad var det vi sa, man kan inte lita på SD. Men det är ju precis det som är grejen - de andra partierna skall inte kunna lita på SD. Återigen, om de andra partierna inte vill samarbeta med SD, varför skall SD ge sitt ovillkorliga stöd till någon av dom? Det tror jag att deras väljare har full förståelse för.
2017-08-16, 17:03
  #58328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Misstroendevotum förefaller inte gagna SD i opinionen. Bättre att lägga med detta i synnerhet sedan den nya försvarsuppgörelsen.
Men varför ska SD stödja alliansen utan att ställa krav? Bättre måste vara att utnyttja sin vågmästarställning i riksdagen.

Nej men en regeringskris som kan följa på ett misstroende mot Hultqvist, eller senare i samband med höstbudgeten, skulle klargöra hur Allianspartierna resonerar när det gäller regeringsfrågan.

Ett officiellt DÖ 2.0 skulle troligtvis få (SD) att rusa i opinionsmätningarna. Spricker Alliansen då kanske (C) röstar för en fortsatt (S) regering så öppnar det för andra samarbeten.

Rent taktiskt bör (SD) ta alla chanser att provocera Allianspartierna till att bekänna färg i regeringsfrågan. Det tror jag är en av se säkrare vägarna till opinionsframgångar.

Tittar man på senaste Inizio är det ju tydligt att det inte finns något realistiskt regeringsalternativ idag. Något av blocken måste spricka och minst ett parti byta sida.

Tror att det är korrekt som nämndes ovan att svenskar röstar på regeringsalternativ lika mycket som på partier. Nu har inte regeringsfrågan diskuterats på ett tag seriöst i media men ställs det på sin spets och partierna bekänner färg så kommer det att öppna upp för rejäla omflyttningar av väljare. Om (SD) vinner eller inte kan man då diskutera men för demokratins skull vore det bra om det klarnade hur regeringsalternativen såg ut innan 2018.
2017-08-16, 17:26
  #58329
Medlem
Nostradumbasss avatar
För en gångs skull förstår jag att SD håller käften och är passiva. Regeringen nu och den blivande regeringen som tillträder 2018 har ett helvetes problem att hantera. Om SD, via t.ex. Ekeroth skulle börja tjata om utvisningar av kriminella eller repatriering skulle 7K svara med att göra tvärt om. Så taktiken håll käft och låt verkligheten göra jobbet är mycket effektivare än att föreslå något självklart som sedan blir paria för de andra. Säger SD självklarheter så blir det handhjärtansfestival med främlingskärlek och lovebombing på Medborgarplatsen. Utan det så händer ingenting och regeringen jobbar i det tysta för att få hem folk.

Av den anledningen tror jag att NMR kommer att spela en mycket större betydelse i valrörelsen än vad deras valresultat kommer visa. Dom kör sin grej och pressar på från sitt håll också och det kommer att leda till att 7K drivs mer mot SD-politik och så länge SD håller käften och inte kontaminerar "repatriering" eller "kretsloppsmigration" eller "återvändadebidrag" är det där 7K stolt kommer att landa utav nöd - och sen klappa sig för bröstet och säga "Det blev inte gaskammare iallafall".
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-08-16 kl. 17:29.
2017-08-16, 17:34
  #58330
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tittar man på senaste Inizio är det ju tydligt att det inte finns något realistiskt regeringsalternativ idag. Något av blocken måste spricka och minst ett parti byta sida.
Inget block måste spricka så länge DÖ fortfarande gäller. Och om det blir så att SD blir största block så måste det minsta 7k-blocket rösta på det största 7k-blocket vilket är en minimal ändring i DÖ bara. Så länge DÖ gäller så finns det bara två block i svensk politik och det är 7k och SD.
2017-08-16, 17:53
  #58331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Oerhört viktigt att SD "kopplar loss sig" helt från Batra och moderaterna, annars kommer de med stor sannolikhet att förbli högst ett 20-procents parti. De måste, måste, måste vara fria och stenhårt föra fram sin politik, de ska fokusera på en sak: Att presentera sin politik fullt ut och med kraft, inte börja diskutera framtida regeringsbildning med M och KD eller nåt liknande.

Stort, stort misstag av Åkesson att "flörta" med M. SD ska vara en stor fet blåslampa i röven på samtliga partier och hela etablissemanget tills de är en bra bit över 30%; sedan har man blivit en maktfaktor som kan pressa de andra partierna. Jimmie får inte glömma att de är största parti bland LO-anslutna (eller är snart?), men om de flörtar för mycket med Batra & Co då får han se sig om i stjärnorna efter framtida ökningar i opinionen från detta håll. Begriper inte varför det är så förbannat viktigt att hela tiden framhäva Moderaterna för Jimmie Åkesson? Kör ditt eget race, grabben, ända in i kaklet och krossa samtliga övriga i opinionen, DÅ kommer du att vinna folks och potentiella SD-väljares respekt och förtroende. SD:s jävla tramsande med M stör mig kopiöst.

Du har rätt i stora delar av ditt resonemang. Jag skulle också må bäst och betrakta det som rätt politik att köra krossa-linjen. Det skulle enligt mitt sätt att se det medföra att SD kommer upp i valresultat på 23---27%, ja jag räknar försiktigt.

Partistrategerna har istället valt samarbetslinjen...och den medför troligen att SD offrar några procent och når kanske 22---25%. Jag tror att man så fort som möjligt vill kunna påverka migrationspolitiken, medborgarskap, lag och ordning m.m. för man inser att Sverige ligger illa till.

Jag ser hellre ett mycket stort parti ytterligare ett antal år, krossa-linjen, för att när allt brakar samman gå över till samarbetslinjen när tiden är mogen inför valet 2022.

Låt oss studera Inizios siffror i år, i kronologiskt ordning för SD. OBS två resultat i maj så vi har 9 mätningar?...:21,5%---21,5%---22,2%---21,2%---20,7%---20,8%---20,4%---21,1%---20,1%. Det blir sammanvägt c:a 21,0% och en något nedåtgående trend.

Men trots samarbetslinjen är SD långt ifrån PK. Polariseringen är större än någonsin. Jag tror fortfarande att Jimmie är den som har lättast för att locka över kvinnor och sprida PK över partiet till viss del.
Nu har verkligen valarbetet tagit fart. Oroligt på asylboenden och stor oro i samhället. Strössel över Försvarsmakten hjälper inte Soc. på längre sikt. Snart gnisslar också SD:s eget valmaskineri igång.
2017-08-16, 18:04
  #58332
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Du menar bara för att LO vill lönedumpa och att SD är emot det, ska man utesluta alla som stödjer SD ?
SD är ju för att lönedumpa. Dom har röstat mot en del av regerningens förslag när det tex gäller att skydda jobb från utlänningar... du är ett typexempel på en person som tror sd driver en viss politik fast de i själva verket är tväremot när det kommer till kritan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in