2017-08-16, 14:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du och några till har helt missförstått själva grejen med UA om kusin KM skulle vara "mannen med pilotglasögon". (Som ju är den egentliga benämningen. "Pilot" och "Pilotmannen" är ju bara en förkortning/förenklingar till det längre och omständligare "Mannen med pilotglasögon".)

Det är ju självklart inte så att "en vanlig politiker" skulle kunna påverka polis och åklagare i ett enskilt ärende. Också Sven-Gustaf är ute och seglar en aning när han/hon skriver: "Jo, Göran. Jag har ett litet problem. Kan du hjälpa mig att skydda en mördare?" (Och här bör väl i så fall Göran bytas ut mot Stefan.)

Alltså: Om KM skulle vara "mannen med pilotglasögon" är det väl antagligen inte svårare än att KM själv insåg 1998 att han hade kunnat förstöra kusin UA:s politiska karriär om han (KM) hade låtit sig tilldelas en advokat. UA själv behöver väl inte ha haft ett dyft med saken att göra?! Men visst finns möjligheten att UA skulle ha kunnat känna till vad KM - (om det nu var KM som var/är "mannen med pilotglasögon" - hade gjort och då gjort klart för KM vad som gäller. Men glöm era utsvävningar om att UA i scenariot ovan själv skulle utöva påtryckningar på polis, åklagare och partikollegor. Hur tänkte ni nu?

Korrigerar mig själv: Självklart ska det vara "Göran" i Sven-Gustavs exempel - inte Stefan, som jag skrev. Det var ju 1998 och då var Göran Persson statsminister.
Citera
2017-08-16, 15:34
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Tycker ändå att det osar k*tt kring släktskapet med Urb*n Ahl*n. Kom ihåg att han var en av partiets absoluta "coming men" -98. Hade namnet på pilot (och därmed släktbandet!) läckt ut, hade hans politiska karriär på riksplanet varit omöjlig.

Och därför drar åklagaren i handbromsen så att Polisen inte kan förhöra en mycket trolig mördare? Ett av de värsta juridiska övertrampen i Svensk historia alltså för att den här göken är kusin (är detta helt klarlagt?) med en simpel riksdagsman i Moderaterna. Du måste väl själv höra att det är i saftigaste laget?

Din sista mening är direkt lögn vilket redan har påvisats i tråden i och med vår förre statsminister Carl Bildt.
Det är naturligtvis också helt korrekt att Bildts namn aldrig dragits ner i smutsen eller försvårat hans karriärmöjligheter för något han överhuvudtaget inte hade med att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Du kanske har rätt men vad är din teori om det oerhörda hemlighetsmakeriet bakom det här namnet pilot?

Rikets säkerhet

Nej men allvarligt vilket är detta hemlighetsmakeri? Pilot har endast varit inne på förhör vilket inte är allmän handling. Om han själv då inte är en skrävlare blir det naturligtvis svårt att ta reda på vem han är.
Citera
2017-08-16, 16:06
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Och därför drar åklagaren i handbromsen så att Polisen inte kan förhöra en mycket trolig mördare? Ett av de värsta juridiska övertrampen i Svensk historia alltså för att den här göken är kusin (är detta helt klarlagt?) med en simpel riksdagsman i Moderaterna. Du måste väl själv höra att det är i saftigaste laget?

Din sista mening är direkt lögn vilket redan har påvisats i tråden i och med vår förre statsminister Carl Bildt.
Det är naturligtvis också helt korrekt att Bildts namn aldrig dragits ner i smutsen eller försvårat hans karriärmöjligheter för något han överhuvudtaget inte hade med att göra.

Rikets säkerhet

Nej men allvarligt vilket är detta hemlighetsmakeri? Pilot har endast varit inne på förhör vilket inte är allmän handling. Om han själv då inte är en skrävlare blir det naturligtvis svårt att ta reda på vem han är.

En simpel riksdagsman i SAP
Citera
2017-08-16, 16:42
Medlem
FedupFlorences avatar
Om 'mannen med pilotglasögon' idag har en känd politiker (som står närmast under kungen i rang) i familjen, inte har någon betydelse för polisens arbete är det bra, och säkert har det föga betydelse.

Oavsett vilka yrken och ämbeten som är inblandade i olika ärenden, av olika myndigheter dagligen, så begås det dagligen misstag, eftersom det är individer som besitter dessa.

Jag tror inte att en politiker på uppgång 1998 gör så mycket för att förhindra en mordutredning där en släkting figurerar som misstänkt. Det bästa för egen del vore då att ta avstånd. Men är man nära anhörig så gör man kanske vad som är möjligt, tex ger råd eller följer med på förhör.

Tror inte att någon åklagare idag drar i handbromsen av andra skäl än att bevisningen inte är tillräcklig.
Citera
2017-08-16, 16:53
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Nu var det ett tag sen det dök upp alternativa GM till Klas M - har fantasin tagit slut?
Inga mer motargument till att Klas M inte skulle vara Pilot - jo nåt från Twiggy - MR vs KM - den "lilla oansenlige" Klas ställs mot geniet och casanovan MR.
Säger bara detta - skenet bedrar i detta fallet. Vilket i sig är en väldigt rolig Tv-serie.
Freija har du hittat något mer matnyttigt?

Fantastiskt! Jag har sagt det förut och säger det igen, det finns inget konkret att ta fasta på vid utpekandet av MR som misstänkt utpekad. Ingenting som pekar mot att han skulle vart insyltad, inte vad jag kan hitta och se. Har jag missat något? Utöver Twiggygirls anklagelser emot honom vad finns det då?
Angående de sista förfrågningarna till honom från en del nick huruvida han var på förhör och den biten är sånt som kan misstolkas radikalt, vänd inte upp och ner på jorden för det!
Sätter lätt mitt rykte/nick som Greensky på spel att den mannen är oskyldig till H:s förvinnande.
Citera
2017-08-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Än sen om han gjort sig omöjlig? Varför skulle just han vara oumbärlig?

"Jo, Göran. Jag har ett litet problem. Kan du hjälpa mig att skydda en mördare?"

Skulle inte tro det.

Vad är det oerhörda? Polisen brukar inte gå ut med namn på misstänkta, inte massmedia heller. Är den misstänkte en obemärkt person som ingen har tänkt på är det helt naturligt att namnet förblir okänt. Försök har ju gjorts gång på gång i den här tråden. När Kl*s M väl kommer upp som förslag åtnjuter inte han mer skydd än någon annan.

Ni har säkert rätt. Mariestad är dock litet, jag vidhåller att det borde framkommit vem pilot är. Skitsamma, åter till fokus.
Citera
2017-08-16, 18:25
Medlem
Svar till alla som bombarderar mig med PM: Jag har ingen som helst möjligt att svara alla som vill bli exklusivt utvalda och få extra mkt info, har varken tid el lust till det. Vet inte heller vilken urvalsprincipen isåfall skulle vara , det måste ni förstå. Hur som helst: Jag står fast vid det jag sagt här: Glöm KM, MR, UA och alla andra ni fantiserar om! GS och Hagström är de skyldiga punkt slut.
Citera
2017-08-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu har ju polisen valt att delge "pilotmannen" misstanke om mord, vilket ju måste betyda att polisen har något "tungt" på "pilotmannen" och att polisen därmed är säkra på att det var "pilotmannen" som mördade Helena - vilket ju betyder att polisen verkar vara säkra på att "pilotmannen" också är gärningsmannen.

När det gäller straff för mord och dråp skiljer man normalt på tre olika nivåer av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt, där likgiltighetsuppsåt är den lägsta nivån. Likgiltighetsuppsåt betyder att gärningsmannen inte hade för avsikt att döda, men gärningsmannen är ändå medveten om att en dödlig utgång kan bli fallet av hans handlande.

Så, för att någon ska kunna dömas för mord eller dråp krävs att denne haft uppsåt att döda och då likgiltighetsuppsåt som lägst. Dråp kan bli fallet om dödandet till exempel har provocerats fram. Polisen tycks alltså utgå från att Helena bragdes om livet under någon av de tre formerna av uppsåt, men verkar räkna bort möjligheten att brottet provocerades fram (alltså dråp). Dock - ska sägas - är det omöjligt för någon i det här läget att säga exakt var på straffskalan man till slut hamnar när vi inte känner till de exakta omständigheterna vid brottstillfället. Jag tror att polisen var tvungna att gå ut "max" och sedan får de se var det slutar om det någon gång kommer till en rättegång.

Men klart måste ju vara att polisen drar ett likhetstecken mellan "pilotman" och gärningsman. Men så är det då detta med en eventuell medhjälpare - och minst en bil.

Med tanke på historiken i detta fall kan vi konstatera att polisen haft fel förr. Var inte någon av EA och PU också misstänkta på sannolika skäl?

Säger inte att det inte är Pilot som är GM, det har jag ingen aning om. Men visst kan det finnas utrymme för att det är någon annan, åtminstone utifrån den information som är känd.

Vad vi vet, om jag inte missat något, är att Pilot ska ha visat intresse för Helena inne på statt, hjälpt henne ringa ett telefonsamtal samt synts med henne på bron. Indicier. Att det är indicier behöver ju dock, som påpekats, inte innebära att personen är oskyldig.
Citera
2017-08-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phena Lilipsson
GS har koppling till Skövde.
Jag kommer inte berätta var av vissa omständigheter.

Jag förstår inte vitsen med detta tramsande. Vad är vitsen med att säga "GS är skyldig" utan att berätta mera? Vill man bara ha uppmärksamhet liknande barn som gapar högst på dagis?
Citera
2017-08-16, 18:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Svar till alla som bombarderar mig med PM: Jag har ingen som helst möjligt att svara alla som vill bli exklusivt utvalda och få extra mkt info, har varken tid el lust till det. Vet inte heller vilken urvalsprincipen isåfall skulle vara , det måste ni förstå. Hur som helst: Jag står fast vid det jag sagt här: Glöm KM, MR, UA och alla andra ni fantiserar om! GS och Hagström är de skyldiga punkt slut.

Som tur är PM:ade jag bara en gång i början, men har sedan dess struntat i det. Jag tänker då f*n inte krusa dig.

Två frågor som du hittills har valt att inte svara på:

Lovar du att omedelbart kontakta polisen?

Du registrerade dig 2006. Varför tar du till orda just nu, nu när KM dök upp i tråden?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-16 kl. 18:42.
Citera
2017-08-16, 18:50
Medlem
Citat:

Varför fortsätter du skriva - ovanstående ger ingenting. Som man säger - har man sagt A så får man säga B oxå - annars kan man lika gärna hållit tyst från början - KM får ju bara en starkare position som Pilot av detta "uttalande"
Jag var ju ändå en av de som försökt tro på dig eftersom jag känt till Hagström sedan förr.
Senast redigerad av Hardbeck 2017-08-16 kl. 18:53.
Citera
2017-08-16, 18:58
Medlem
Kan någon här inne kolla om tingsrätten i Skövde om någon dom på typ "vårdlöshet i trafik" 1977 el 1978 el likn ru rik - med intialerna GS. Så vi får slå på Phena story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in