Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Nu har ju polisen valt att delge "pilotmannen" misstanke om mord, vilket ju måste betyda att polisen har något "tungt" på "pilotmannen" och att polisen därmed är säkra på att det var "pilotmannen" som mördade Helena - vilket ju betyder att polisen verkar vara säkra på att "pilotmannen" också är gärningsmannen.
När det gäller straff för mord och dråp skiljer man normalt på tre olika nivåer av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt, där likgiltighetsuppsåt är den lägsta nivån. Likgiltighetsuppsåt betyder att gärningsmannen inte hade för avsikt att döda, men gärningsmannen är ändå medveten om att en dödlig utgång kan bli fallet av hans handlande.
Så, för att någon ska kunna dömas för mord eller dråp krävs att denne haft uppsåt att döda och då likgiltighetsuppsåt som lägst. Dråp kan bli fallet om dödandet till exempel har provocerats fram. Polisen tycks alltså utgå från att Helena bragdes om livet under någon av de tre formerna av uppsåt, men verkar räkna bort möjligheten att brottet provocerades fram (alltså dråp). Dock - ska sägas - är det omöjligt för någon i det här läget att säga exakt var på straffskalan man till slut hamnar när vi inte känner till de exakta omständigheterna vid brottstillfället. Jag tror att polisen var tvungna att gå ut "max" och sedan får de se var det slutar om det någon gång kommer till en rättegång.
Men klart måste ju vara att polisen drar ett likhetstecken mellan "pilotman" och gärningsman. Men så är det då detta med en eventuell medhjälpare - och minst en bil.
Med tanke på historiken i detta fall kan vi konstatera att polisen haft fel förr. Var inte någon av EA och PU också misstänkta på
sannolika skäl?
Säger inte att det inte är Pilot som är GM, det har jag ingen aning om. Men visst kan det finnas utrymme för att det är någon annan, åtminstone utifrån den information som är känd.
Vad vi vet, om jag inte missat något, är att Pilot ska ha visat intresse för Helena inne på statt, hjälpt henne ringa ett telefonsamtal samt synts med henne på bron. Indicier. Att det är indicier behöver ju dock, som påpekats, inte innebära att personen är oskyldig.