Citat:
Ursprungligen postat av
fringis
Jag känner mig tämligen säker på att ett eventuellt släktskap med en politiker (UA) inte har påverkat polisens arbete!
Hur skulle en vanlig politiker kunna påverka polis och åklagare i ett enskilt ärende? Det vore ett scoop utan dess like!
Att namnet inte har kommit fram från polisen beror ju på att det råder sekretess på undersökningen tills dess ett åtal väcks - som i precis alla andra undersökningar.
Sedan kan jag hålla med om att det är mer ovanligt än vanligt att ingen som har insyn i undersökningen eller att privatpersoner som känner "pilot" har läckt, men det har inte med UA att göra. Kanske beror det på att det är så få poliser som jobbar med undersökningen att det helt enkelt är färre som kan läcka?
Du och några till har helt missförstått själva grejen med UA
om kusin KM skulle vara "mannen med pilotglasögon". (Som ju är den egentliga benämningen.
"Pilot" och "Pilotmannen" är ju bara en förkortning/förenklingar till det längre och omständligare "Mannen med pilotglasögon".)
Det är ju självklart inte så att "en vanlig politiker" skulle kunna påverka polis och åklagare i ett enskilt ärende. Också Sven-Gustaf är ute och seglar en aning när han/hon skriver: "Jo, Göran. Jag har ett litet problem. Kan du hjälpa mig att skydda en mördare?" (Och här bör väl i så fall Göran bytas ut mot Stefan.)
Alltså:
Om KM skulle vara "mannen med pilotglasögon" är det väl antagligen inte svårare än att KM själv insåg 1998 att han hade kunnat förstöra kusin UA:s politiska karriär om han (KM) hade låtit sig tilldelas en advokat. UA själv behöver väl inte ha haft ett dyft med saken att göra?! Men visst finns möjligheten att UA skulle ha kunnat känna till vad KM - (
om det nu var KM som var/är "mannen med pilotglasögon" - hade gjort och då gjort klart för KM vad som gäller. Men glöm era utsvävningar om att UA i scenariot ovan själv skulle utöva påtryckningar på polis, åklagare och partikollegor. Hur tänkte ni nu?