2017-08-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
GPS går i extremt höga GigaHertz - möjligen kan man ha kontakt med landbaserad slavstation.

Blåtands räckvidd är löjligt låg
GPS använder sig av 2 signaler på ca 1.2kMhz och 1.5kMhz vilket är något över 1Ghz. Dessa signaler skickas i sin tur via en bärvåg på ca 10Mhz.
Räckvidden för en signal avtar snabbt med ökning av frekvensen.

ont.
Någon som orkar göra en nyare sammanfattning än den postad 8/11, eller är det inget nytt som kommit fram sedan dess?
Citera
2017-08-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Frågan är vad det är för elektronik det handlar om. Lär inte direkt vara värt att försöka rädda den LCD-skärm som finns i båten exempelvis. Är det någon styrelektronik för batterierna? För kamerorna?
Och jag har inte sett något som ser ut som en plotter på båten, exempelvis nån raymarine. Är det någon som har sett nått? Många hemmapulare som vill spara pengar använder MAXSea, iallafall för några år som körs på vanlig PC-hårdvara och det är inte heller värt att försöka rädda.
Ja det minns jag tyvärr inte om det stod men möjligt. Jag är noll insatt i elektronik dock😬
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Det är ju nästan samma sak som dråp, eller? hur vet man att hon är död?

När de uteslutit att hon klivit av, att hennes telefon haft kontakt med någon radiomast efter angivna tider ute till havs och att han ljuger i många avseenden.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det talar för att cabinen var vattenfylld
Kabinen var vattenfylld.
Citera
2017-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Frågan är vad det är för elektronik det handlar om. Lär inte direkt vara värt att försöka rädda den LCD-skärm som finns i båten exempelvis. Är det någon styrelektronik för batterierna? För kamerorna?
Och jag har inte sett något som ser ut som en plotter på båten, exempelvis nån raymarine. Är det någon som har sett nått? Många hemmapulare som vill spara pengar använder MAXSea, iallafall för några år som körs på vanlig PC-hårdvara och det är inte heller värt att försöka rädda.
Enligt en snubbe var där inte mycket elektronik:"Undre mig over at de skriver at de skal sikre elektronikken.... (lang tid siden jeg har været i den) men mener kun den har et kompas og intet andet..."
Citera
2017-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
När de uteslutit att hon klivit av, att hennes telefon haft kontakt med någon radiomast efter angivna tider ute till havs och att han ljuger i många avseenden.

Man kan inte utesluta att hon har klivit av. Hon kan ha gjort det avsiktligt eller oavsiktligt utan påslagen mobil.
Citera
2017-08-16, 15:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Om han dumpat dvs sänkt kroppen i Flintrännan (14m) som är en farled - så kommer polisen att få ett helvete att dyka på stället - eftersom det är en av världens mest trafikerade "farleder" - Det går inte att bara stänga av all internationell sjötrafik för att börja leta efter en kropp.

Det går att leta med ekolod och autonom miniubåt. Problemet är att om man skall leta efter en såpass litet förmål som en kropp så behöver man loda med hög upplösning och det tar tid vilket gör att man bör veta på ett ungefär var man skall leta.
Citera
2017-08-16, 15:29
Medlem
Går inte att länka men från Expressen:
Var en flytväst
Fyndet gjordes utanför Köpenhamn och man fortsatte sedan leta i området, men avslutade vid strax före elva svensk tid.
– Det är alldeles för mörkt.
Tidigt på onsdagsmorgonen gick Köpenhamnspolisen ut i ett pressmeddelande och meddelade att det var en flytväst som hittats. Flytvästen kommer att lämnas över till polisen, som däremot inte omedelbart anser att den har något intresse för utredningen.
Samtidigt är polisen tacksam för sjöräddningen arbete, skriver man i pressmeddelandet.
Under onsdagsmorgonen fortsätter sökandet.
– Under onsdagen ser det ut som att vi kommer att söka vidare på den svenska sidan av sundet, säger Winbladh.
Citera
2017-08-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Enligt en snubbe var där inte mycket elektronik:"Undre mig over at de skriver at de skal sikre elektronikken.... (lang tid siden jeg har været i den) men mener kun den har et kompas og intet andet..."

Ja detta förvånar mig inte. Av någon anledning så har PM inte alls satsat på dessa bitar. Jag vet inte om det är på grund av ointresse eller om det är avsiktligt, men jag tror inte det kan vara av ekonomiska orsaker. Det borde inte vara så dyrt jämfört med vad hela ubåten har kostat.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Enligt vittnesuppgifter hade KW haft en iPad med sig på båten som hon använt för att fotografera några barn i en förbipasserande båt. En iPad innehåller GPS-mottagare och ubåten körde enligt uppgift i ytläge hela tiden, vilket skulle ha gjort att GPS:en kunnat haft signal.
Å andra sidan borde Madsen ha kvittat sig med ipaden när han slängde KW:s kropp över bord. Det är heller inte otänkbart att Madsen haft iPad eller telefon i ubåten och att dessa potentiellt kan innehålla komprometterande bilder.
Citera
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Peter Madsen i stor konflikt dagarna innan "olyckan": https://ing.dk/artikel/raket-madsen-traekker-sig-cs-kom-foerst-moelle-maa-skyde-raketten-foerst-202883

Gräver man vidare i detta är jag säker på att man hittar svaret. Vilket även kan innebära ett totalt psykbryt från Madsens sida.

http://www.expressen.se/kvallsposten/raketsprickan-som-knackte-ubatsagaren-peter-madsen/

Som sagt, Madsen knäcktes och hade inget kvar att förlora... och den som inte kan förlora något = livsfarlig.

Han försökte köra raketracet på egen hand men det var dömt att misslyckas. Det går inte att åka till månen på egen hand.
Citera
2017-08-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta förvånar mig inte. Av någon anledning så har PM inte alls satsat på dessa bitar. Jag vet inte om det är på grund av ointresse eller om det är avsiktligt, men jag tror inte det kan vara av ekonomiska orsaker. Det borde inte vara så dyrt jämfört med vad hela ubåten har kostat.
Han ville kanske ha den clean men det låter lite fattigt på ett så stort projekt ju.
Nu var det några år sen den snubben hade åkt med den så helt säkra kan vi inte vara än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in