2017-08-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nja häktades han inte på flertalet med veckor då? En åklagare kan inte justera rubriceringen för att få någon häktad då om någonsin skulle PM advokat protesterat.
Båda graderna gav lång häktningstid. Inte samma regler i Sverige och Danmark för hur länge häktningstiden är för olika rubriceringar.

Och rubriken för häktning begränsar inte vilken rubrik åklagaren kan välja när det väl är dags för rättegång.
Citera
2017-08-16, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Båda graderna gav lång häktningstid. Inte samma regler i Sverige och Danmark för hur länge häktningstiden är för olika rubriceringar.

Och rubriken för häktning begränsar inte vilken rubrik åklagaren kan välja när det väl är dags för rättegång.
Såklart skiljer sig vissa regler i lagen men den regeln att åklagare bara kan gå på vållande av annans död för att man inte når högre upp och vill häkta skulle gett protester från advokat och PM hade motsatt sig häktning, vilket han inte gjorde. Han har delgett något som verkar accepteras. Vad är frågan?
Senast redigerad av proximac 2017-08-16 kl. 11:53.
Citera
2017-08-16, 11:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De uppgifter jag har tyder på att likhundar inte har några problem att markera lik i saltvatten.

http://www.pedigreedatabase.com/kishu_ken/community.read?post=354206-cadaver-dogs-unreliable&p=4
https://www.researchgate.net/project/Cadaver-Dog-Search-for-Remains-in-Salt-Water

Som jag har förstått det, och även av dina hänvisade artiklar, kan hundar ibland hitta ett lik som ligger i saltvatten. Denna kropp avger ju kontinuerligt liklukt.
Med att markera för att en kropp som tidigare befunnit sig i ett utrymme, det sköljs bort efter något dygn på 7 meters djup.
Citera
2017-08-16, 11:57
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men hon åkte ju frivilligt med i ubåten! Då kan inte Madsen bli beskylld för en eventuell olycka.

Men en olycka kan ju vara vad som helst. Han är fortfarande ansvarig för ubåten. Isåfall kan ju vem som komma undan med att hävda "olycka". Möjligt att det kan vara excess men man kan aldrig säga att bara en olycka så är man fri utan ansvar utan att kolla uppsåt och om man agerat oaktsamt!
Citera
2017-08-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Såklart skiljer sig vissa regler i lagen men den regeln att åklagare bara kan gå på vållande av annans död för att man inte når högre upp och vill häkta skulle gett protester från advokat och PM hade motsatt sig häktning, vilket han inte gjorde. Han har delgett något som verkar accepteras. Vad är frågan?
Jag förstår nog inte det juridiska problemet.

Om åklagaren tror att PM är skyldig till KW:s död men känner att han inte har nog på fötterna för att få domstolen att acceptera en häktning för mord - varför skulle då advokat och PM protestera om åklagaren väljer att begära häktning för en lägre grad, som t ex vållande till annans död?
Citera
2017-08-16, 12:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK4Life
En del teorier om att KW hade ett scoop eller ställde känsliga frågor - det kan avfärdas direkt. Har flera journalister i min bekantskapskrets, och har frågat om fallet. Ingen av dem tror på något sätt att KW hade något scoop eller ställde känsliga frågor.

1) KW gjorde inte den typen av reportage, se hennes tidigare artiklar.
2) KW var en erfaren journalist. Ingen journalist, erfaren eller nybakad för den delen heller lägger fram några sådana frågor på en potentiellt osäker plats. DVS även om hon visste att PM låg bakom JFK-mordet, var alien eller i hemlighet drev en kampanj mot sötpotatis hade det inte kommit upp där.

så det kan avfärdas.
Nej, hon var definitivt inte någon grävande eller undersökande journalist. Snarare var hon en typisk frilansare på jakt efter knäck. Duktig skribent men ingen speciell inriktning/specialkompetens.
Man antar att reportaget inte bara kan ha varit var en trött recap om personen "raket-Madsen". Tvivlar på att det skulle gå att sälja till Wired (som tydligen var hennes plan). Dels så är det old news, och inget nytt har egentligen tillkommit mer än att Nautilus blev sjösatt igen efter ett antal år i malpåse.
Nyhetsvärdet är typ en notis i någon lokalblaska. Men vem vet, det kanske bara var ett infall. Hon träffade Madsen, han erbjöd en tur i ubåten, hon tackar ja. Kanske det skulle kunna ge en infallsvinkel värd att skriva om, kanske inte. Jag skulle tro att PM var betydligt mer intresserad att bli omskriven, än hon var att skriva om honom.
Citera
2017-08-16, 12:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag har förstått det, och även av dina hänvisade artiklar, kan hundar ibland hitta ett lik som ligger i saltvatten. Denna kropp avger ju kontinuerligt liklukt.
Med att markera för att en kropp som tidigare befunnit sig i ett utrymme, det sköljs bort efter något dygn på 7 meters djup.
Ehh, nej - konklusionen i det papper jag hänvisar till är att det inte går att påvisa någon skillnad mellan likhundars förmåga att markera i söt- respektive saltvatten.

Men då det det facto var DU som påstod att saltvatten sköljer bort liklukt efter något dygn har du sannolikt inga problem med att hänvisa till källan för det påståendet.
Citera
2017-08-16, 12:04
Bannlyst
Citat:

Om åklagaren tror att PM är skyldig till KW:s död men känner att han inte har nog på fötterna för att få domstolen att acceptera en häktning för mord - varför skulle då advokat och PM protestera om åklagaren väljer att begära häktning för en lägre grad, som t ex vållande till annans död?
För att brottsrubriceringarna är milsvidd ifrån varann och har inget med varandra att göra. Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott medan mord/våld är våldsbrott.
Citera
2017-08-16, 12:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

En enkel förklaring är i så fall att man har ett hum om vad som kan ha hänt, men att det likaväl kan tänkas vara vållande utan uppsåt att döda som vållande med uppsåt att döda och man väljer den mildare (men fortfarande allvarliga) bedömningen.
Citera
2017-08-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Bra! Jag tror att hon ramlade nerför tornet och bröt nacken eller något och så fick han panik. Men vem vet...
Knappast det normala beteendet i en sån situation. Ger det väldigt låg sannolikhet att det rör sig om ett fall.
Citera
2017-08-16, 12:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är inte syrgastuber. Det är luftfyllda tuber av samma sort som dykare och rökdykare använder. Komprimerad luft, en tub motsvarar ungefär luftvolymen i en gammal telefonkiosk.
Även vissa okunniga journalister har fått detta om bakfoten.

Det är livsfarligt att andas ren, icke tillblandad syrgas! För att inte tala om vad som händer med en syrgastub som utsätts för gnistbildning eller eld.
Tack för info. Nu lärde jag mig något nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Tornluckan är exakt 1200mm i diameter läste jag i en Facebookgrupp igår.
Är hålet cylindriskt? På bilderna kan det se ut som om det är mer ovalt, dvs större diameter i båtens längdriktning?
Är i så fall 1200 mm den största eller den minsta diametern?
Citera
2017-08-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är i så fall 1200 mm den största eller den minsta diametern?
Det ser tämligen runt ut. Finns bilder från ubåten fotade uppåt genom tornet. Dessutom lär luckan vara betydligt större i diameter än det inre måttet på flänsen. Lägg därtill en stege som tar ytterligare plats. Nej gott om plats ser det inte ut att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in