Citat:
Ursprungligen postat av
byrikaberta
Hyundai har förövrigt batteribilar, de kör på bred front. Toyota och Honda är ute på tunn is dock..
Absolut, Mercedes satsar på el framför gas, å andra sidan kan man ifrågasätta deras satsning på biogas som inte föll så väl, en smart biltillverkare sprider sina ägg och lägger inte allt i samma korg för att kunna vara flexibla när någon teknik tar täten, just nu finns det inget givet svar, om man inte frågar aktörer med äggen i en och samma korg, som Tesla...
Detta besvarar fortfarande inte min frågeställning hur de enorma investeringskostnaderna för att få laddare på plats ute i samhället, skolor, simhallar, arbetsplatser, centrum osv ska bekostas...
Elbilen har fler tunga puckar att hantera, det sinnessjukt höga inköpspriset gör att du får en pay-off tid på decennier, elhybrider flera år.
I min mening saknas laddplatser för att hantera en bilflotta som består utav 80% eldrivna bilar, varken infartsparkeringar, skolor, museer och andra offentliga platser har det...
Med gas: konkurrenssituationen mellan bensinmackar kan utnyttjas och helt eller delvis kan ansvaret läggas över circle-k och OKQ8 m.fl
Ett biogasnät finns som går att utnyttja/konvertera
Med el: kommunal mark som infartsparkeringar, simhallar och skolor måste bestyckas, nätstationer och elcentralen måste byggas ut då ett par snabbladdaruttag på en välbesökt mack med kanske 1000 tankningar om dagen i Stockholmsregionen, förstå om så många besök ska bemötas med en snabbladdning(30 min) när vår mackar är beräknade för Pit stop på 2-3 min...
Kan vi ta för givet att ICA skänker gratis laddplatser på sina 1300 butiker i Sverige utan någon form av kick-back?
För 9:e gången, vem tar notan för att samhället ska kunna bemöta en bilfotte som drivs enbart av el?
Vill ni inte erkänna att det behövs fler laddplatser än era husuppfarter?
Laddstolpar är inga magiska frön som stoppas i backen, nätägare, elektriker, grävare osv måste kopplas in, och alla ska ha mat på bordet!