2017-08-15, 23:37
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. Jag vet att du förstår vad jag menar. Visst är det onödigt att två personer dyftar teknikaliteter båda förstår?
2. Hushållens marginaler minskar är inte samma sak som att de är fattiga men det är en peak nu.

Observera t.ex hur mycket människor måste låna för att köpa en ny bil eller hus - Den delen ökar, dvs - man spenderar helt enkelt mer på att bo och att ha bil. Det är en dålig utveckling för samhället. Pengarna som finns kvar är virtuella eftersom huset och bilen ägs av banken.
1. Nej, jag förstår faktiskt inte. Om du påstår att el är en förnyelsebar energikälla så har du kort och gott fel.

2. Du definierade själv "hushållens marginaler minskar" såsom att de blir fattigare. Så du menar att folks kontantinsatser vid huslån minskat och att detta skulle bero på att de har sämre ekonomi. Vart har du hört/läst detta?
Citera
2017-08-15, 23:39
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Att vi skulle gå från T Ford till global permanent stagnation på en tidsperiod av under 5 generationer är skrattretande korkat.

Ta en screenshot på din kommentar och läs igen om 1-2 år. Du kommer att gapa. Men det är också logiskt eftersom hade folk i allmänhet tittat sig omkring hade vi givetvis inte hamnat där vi är idag.

En jämförelse på boendekostnader vittnar om en massiv diskrepans i allmän värdering av "trygghet" på T-fordens tid och idag;

10.000m2 odlingsbar mark i Ragunda = 200.000kr
50m2 i innerstaden i Stockholm = 2.000.000kr.

Finn fem fel?
Citera
2017-08-15, 23:44
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ta en screenshot på din kommentar och läs igen om 1-2 år. Du kommer att gapa. Men det är också logiskt eftersom hade folk i allmänhet tittat sig omkring hade vi givetvis inte hamnat där vi är idag.

En jämförelse på boendekostnader vittnar om en massiv diskrepans i allmän värdering av "trygghet" på T-fordens tid och idag;

10.000m2 odlingsbar mark i Ragunda = 200.000kr
50m2 i innerstaden i Stockholm = 2.000.000kr.

Finn fem fel?
Så länge det finns dåligt utbud av boenden så kommer priserna att fortsätta uppåt. Folk betalar LÅNGT ifrån max i dagsläget. Jag skulle vara beredd att betala allt för att få ett tak över huvudet, eller du kanske vill tälta på vintern? Säg att en normal lön är på ca 25 tusen efter skatt, folk skulle utan tvekan kunna ha en boendekostnad uppåt 20 tusen/mån enbart för att få tak över huvudet.
Citera
2017-08-15, 23:46
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
1. Nej, jag förstår faktiskt inte. Om du påstår att el är en förnyelsebar energikälla så har du kort och gott fel.

2. Du definierade själv "hushållens marginaler minskar" såsom att de blir fattigare. Så du menar att folks kontantinsatser vid huslån minskat och att detta skulle bero på att de har sämre ekonomi. Vart har du hört/läst detta?

1. Jag förstår. Men en motfråga (som nu blir grovt off-topic) - om vi ska ta det per teknisk definition - Kan man kalla åska som en förnyelsebar energikälla?

2. Vart skrev jag att de blev fattigare? Det är ju ditt ordval.
Citera
2017-08-15, 23:49
Medlem
Clidjurs avatar
och hur är det i Kina, din tönt.
Citera
2017-08-15, 23:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
1. Jag förstår. Men en motfråga (som nu blir grovt off-topic) - om vi ska ta det per teknisk definition - Kan man kalla åska som en förnyelsebar energikälla?

2. Vart skrev jag att de blev fattigare? Det är ju ditt ordval.
2. De får mindre pengar över när allt är betalt skrev du. Är inte det samma sak som att man blir fattigare? Eller syftade du på att de får mindre pengar över för att de konsumerar så mycket?
Citera
2017-08-15, 23:50
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent-Poet
Så länge det finns dåligt utbud av boenden så kommer priserna att fortsätta uppåt. Folk betalar LÅNGT ifrån max i dagsläget. Jag skulle vara beredd att betala allt för att få ett tak över huvudet, eller du kanske vill tälta på vintern? Säg att en normal lön är på ca 25 tusen efter skatt, folk skulle utan tvekan kunna ha en boendekostnad uppåt 20 tusen/mån enbart för att få tak över huvudet.

Folk betalar inte 80% av sin inkomst enbart för att få tak över huvudet utan att drivas av någon form as status-ångest - Eller är jag bara från en annan planet?

Men håller med - priserna lär fortsätta att slå nya rekord i minst ett år till.
Citera
2017-08-15, 23:52
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
2. De får mindre pengar över när allt är betalt skrev du. Är inte det samma sak som att man blir fattigare? Eller syftade du på att de får mindre pengar över för att de konsumerar så mycket?

De spenderar mer på boende (och bil / transporter).

Jag vill att folk iaf. funderar 2 gånger extra innan man signar det där kontraktet och blickar iaf. 3 år framåt. Vad ser man då? Det finns risker överallt idag och mycket går på den yttersta gränsen.

Innerstadens Bostadsköpare är friklättrare, utan rep, utan skor, trötta i armen som ska börja att klättra uppför El Capitan i mörker och regn och på fullt allvar tror att de kan ta sig till toppen.
Senast redigerad av mryang 2017-08-15 kl. 23:57.
Citera
2017-08-15, 23:52
Medlem
Drozds avatar
Att som TS säger "fundera över hur motståndskraftig ditt nuvarande jobb/inkomst är mot de förändringar som pågår i samhället" är självklart fundamentalt.

Men jag tror vi kan lämna robotisering och energiomställning därhän, snarast är det ändringar i konjunkturen och ränteläget som borde oroa gemene bolånetorsk. Men ok, de hänger ju självklart i sin tur samman med de faktorer TS nämner...
Citera
2017-08-15, 23:53
Medlem
poxers avatar
Jobbar med automation och stadigt ökande sparkonto. Verkar som att jag kan leva loppan snart då.
Citera
2017-08-15, 23:53
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
What? 5 sekunders googling ger en graf som direkt visar att du drar siffror ur röven: http://www.indexmundi.com/energy/

Oljan kommer fortsätta öka då vi för varje år ökar energibehovet..
De nya miljövänliga energikällorna täcker bara gapet för ökningen, men räcker inte för att också sänka oljeanvändandet. Däremot kommer vi se en minskning av kolet.
Citera
2017-08-15, 23:55
Medlem
-DaRude-s avatar
Det vore trevligt om TS kunde framföra lite belägg för de väl utvalda punkterna i domedagspredikandet än endast personliga åsikter och reflektioner. Dock tror jag att du snuddat vid något här. Att stormen närmar sig känner nog de flesta av på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in