2017-08-14, 22:20
Medlem
Hall i stugan!
Jag har krt med norma oryx i min 308win ngra r nu och det r riktigt bra kulor tycker jag men eftersom priset r ganska saftigt s har jag funderat p att testa ngra likvrdiga kulor men fr en billigare peng. Har funderat p att testa lapua mega 12g men jag r inte 100% sker p hur de kulorna beter sig jmfrt med oryx.

Vad r skillnaden mellan megan och oryxen?
Citera
2017-08-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemat169
Hall i stugan!
Jag har krt med norma oryx i min 308win ngra r nu och det r riktigt bra kulor tycker jag men eftersom priset r ganska saftigt s har jag funderat p att testa ngra likvrdiga kulor men fr en billigare peng. Har funderat p att testa lapua mega 12g men jag r inte 100% sker p hur de kulorna beter sig jmfrt med oryx.

Vad r skillnaden mellan megan och oryxen?
Efter snabb lsning s verkar det inte som att det r ngon strre skillnad.
Jag har krt med oryx till 9,3x62 och varit njd med det. Nu kr jag med sako hammerhead till min 308.
Jag tror rligt talat inte det r s stor skillnad. Trffar du ben s hnder si och trffar du mjukdelar hnder s. En del har bara skjutit med vulkan och varit jttenjda och en del har frstrt mycket ktt med samma kula.

Jag funderar p att brja ladda med lapua naturalis istllet. Det ska tydligen vara bra s man inte behver skra bort s mycket ktt. Sen om man skjuter en rv eller ngot s fr inte astarna i sig en massa bly.

Hitta en kula som gr bra i ditt gevr. Skjuter du snder mycket ktt s prova igen innan du frkastar kulan.
Citera
2017-08-15, 00:31
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Jag har krt med oryx till 9,3x62 och varit njd med det. Nu kr jag med sako hammerhead till min 308.
Jag tror rligt talat inte det r s stor skillnad. Trffar du ben s hnder si och trffar du mjukdelar hnder s. En del har bara skjutit med vulkan och varit jttenjda och en del har frstrt mycket ktt med samma kula.

Jag funderar p att brja ladda med lapua naturalis istllet. Det ska tydligen vara bra s man inte behver skra bort s mycket ktt. Sen om man skjuter en rv eller ngot s fr inte astarna i sig en massa bly.

Hitta en kula som gr bra i ditt gevr. Skjuter du snder mycket ktt s prova igen innan du frkastar kulan.
Exakt.
Bra sammanfattning.

Om, Oryx redan funkar bra fr ts s r det vl inte s ofta det skjuts just Oryx s att det blir en 'reell kostnadsfrga fr jaktens fortsatta verlevnad'.

Ts, kr p Oryx om de funkar bra.
r mest vnings am som man brukar frska hitta billigt per pall, inte dyr halvmantlad.
Citera
2017-08-15, 08:52
Medlem
Jag har bra erfarenhet av bde Oryxen och Mega, fllt mnga lgar och det har i princip varit knall och fall. Hade 9,3*62.
Bytte bssa och kaliber till .308 och testade d bde Oryx, Hammerhead och Normas Ecostrike. Blev verraskad av den sistnmnda och jagar nu enbart med Eco.
Summa summarum, anvnd den ammo som passar bst till dig och ditt eldrr
Citera
2017-08-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Exakt.
Bra sammanfattning.

Om, Oryx redan funkar bra fr ts s r det vl inte s ofta det skjuts just Oryx s att det blir en 'reell kostnadsfrga fr jaktens fortsatta verlevnad'.

Ts, kr p Oryx om de funkar bra.
r mest vnings am som man brukar frska hitta billigt per pall, inte dyr halvmantlad.

Citat:
Ursprungligen postat av cre8tiv
Jag har bra erfarenhet av bde Oryxen och Mega, fllt mnga lgar och det har i princip varit knall och fall. Hade 9,3*62.
Bytte bssa och kaliber till .308 och testade d bde Oryx, Hammerhead och Normas Ecostrike. Blev verraskad av den sistnmnda och jagar nu enbart med Eco.
Summa summarum, anvnd den ammo som passar bst till dig och ditt eldrr
Skulle ltt kunna fortstta med oryx men eftersom jag r en sn som gillar att prova p olika saker s r jag sugen p att prova ny ammo. Har sneglat litegrann p hammerhead och super hammerhead men jag har mest bara lst negativa saker om bda kulorna s det blir mest troligt megan som testas frst och sen fr jag se om jag provar ngra andra kulor efter det.

Hg restvikt och minimal kttfrstring r vad jag sker i kulorna.
Citera
2017-08-15, 22:58
Medlem
Har en annan frga som jag vill stlla nu nr jag redan r igng.

Ngon som har skjutit toppfgel med 308win jaktmatch?
Citera
2017-08-17, 21:08
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Skulle ltt kunna fortstta med oryx men eftersom jag r en sn som gillar att prova p olika saker s r jag sugen p att prova ny ammo. Har sneglat litegrann p hammerhead och super hammerhead men jag har mest bara lst negativa saker om bda kulorna s det blir mest troligt megan som testas frst och sen fr jag se om jag provar ngra andra kulor efter det.

Hg restvikt och minimal kttfrstring r vad jag sker i kulorna.
Kanske GGG http://fksport.se/sv/fabrikat/ggg/ggg-308-sbt-jaktammo
Citera
2017-08-18, 18:08
Medlem
bara anekdotiskt men oryx knns som de allra flesta fr att skjuta bra i en mngd olika bssor men megan verkar kinkigare
Citera
2017-08-19, 09:29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Har en annan frga som jag vill stlla nu nr jag redan r igng.

Ngon som har skjutit toppfgel med 308win jaktmatch?

Ja.

Tung kula, ok ballistik (iaf ->300). S, det man trffar dr.

Under premissen att Norma JM hller enkrona (eller strax drver) p 100 i ditt vapen r den mao fullgod att jaga toppfgel med. Och det r den springande punkten - alla vapen trivs inte med jaktmatch (samt att jaktmatch varierar en del mellan batcherna).

Norma G. Target/Diamondline och SAKO Speedhead/Racehead kan vara alternativ att underska.
Citera
2017-08-21, 22:54
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Kanske GGG http://fksport.se/sv/fabrikat/ggg/ggg-308-sbt-jaktammo
GGG r prima vara. rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto